Låt mig vara din guide ombord på nya fartyget Norwegian Prima! Jag har hittills berättat om min balkonghytt, visat upp en studiohytt och delat med mig av allt om firandet kring namngivningen av Norwegian Prima – men hur kändes då själva fartyget?
Nytt är förstås alltid nytt i betydelsen superfräscht och min personliga känsla på alla av de senaste NCL-fartygen har varit att de har ljus inredning och färger som passar oss skandinaver väldigt bra. Man skulle ju nästan kunna tro att det har med det norska arvet att göra – 1966 grundade norrmannen Knut Kloster (tillsammans med Ted Arison) Norwegian Caribbean Line som sedemera kom att bli dagens NCL.
Nu tror jag inte att det är så, men det är ändå roligt med taggar som #cruisenorwegian och #norwegiandoitbetter – ur en amerikans synvinkel är nog det norska väldigt exotiskt!
Mina första intryck av Norwegian Prima
Alltid när man kommer ombord på ett fartyg vill man få ett grepp om var man är och var allt ligger. Är man van vid ett visst rederi och hur de bygger brukar det gå ganska snabbt för en van kryssare. Även om man rör sig ombord på ett fartyg hos ett annat rederi än man vanligtvis kryssar med brukar det gå rätt bra, man känner så att säga ”igen sig i kryssningsvärlden”. Norwegian Prima har dock sina utmaningar.
Det gick faktiskt flera dagar innan jag fick grepp om var vissa saker låg. Nu kanske ni tänker att det säger mer om mig än fartyget, men jag hörde flera som var av samma åsikt och tyckte det var lite svårt att hitta i början. Jag började tänka på dem som inte kryssat så mycket, kanske är äldre eller bara har dåligt lokalsinne…helt lätt kommer de inte få på Norwegian Prima.
Att orientera sig ombord
Förstås beror det på i vilken del av fartyget man har sin hytt, vilken hiss man vanligtvis tar påverkar var man kommer upp/ut. I mitt fall verkade det i alla fall som att jag ofta behövde gå igenom en annan bar eller servering för att ta mig dit jag ville.
När jag gick till huvudpoolen ombord på däck 17 blev jag tvungen att gå igenom buffetrestaurangen – den låg alltså inte i en änden av fartyget som de ofta gör. Samma sak om du hade bott i fören och köpt dagspass till Vibe Beach Club (som ligger i aktern) så hade du också behövt gå via buffén – i alla fall om du kommit upp på däck 17.
De däck som är ”aktivitetsdäck”, det vill säga inte bara har hytter utan är fyllda med allmänna ytor, barer, restauranger med mera – är däck 6-8 samt framförallt däck 17. På däck 16 hittar man spa och gym i fören och delar av The Haven (ett svitområde med exklusiv access för gästerna där) i aktern.
Casinot ligger i mitten av däck 6 vilket gör att – om du inte planerar för att röra dig via ett annat däck – tvingas igenom här om du befinner dig på ”fel sida” och vill ta dig till antingen teatern/atriumet (och några butiker) eller restaurangerna Cagneys/The Commodore och baren Belvedere.
De snygga transportsträckorna
Även däck 7 har en ”fälla”; The Gateway (jo den heter faktiskt så) som känns som en transportsträcka om man inte vill köpa konst, väskor eller ska till någon av klubbarna Syd Norman’s eller The Improv at Sea.
Nu ska man nog det – jag hörde dem som lovordade i alla fall Syd Normans där stämningen tydligen varit toppen. Har man inte dessa intressen så kommer man dock tvingas trava fram genom the gateway för att komma till andra sidan med restaurangerna Le Bistro, Hasuki, Nama Sushi och Hudson’s.
Även baren Metropolitan, som är kanonsnygg och hade drinkar jag verkligen gav högt betyg, fick känslan av något man oftast gick förbi. Detta eftersom man måste gå igenom här för att komma till Hasuki, Nama Sushi och Hudson’s. Om du inte bor i The Haven vill säga, dessa gäster har en egen hiss i slutet av Metropolitan Bar.
Inga kartor
Det finns ännu en sådan här ”flaskhals” och det är när man ska till Indulge Food Hall, den nya läckra mathallen som ingår för alla gäster med 11 olika matstationer. Indulge ligger bak i aktern och såvida man inte tar sig dit utifrån via Ocean Boulevard, så måste man gå igenom baren The Local.
Hade det nu funnits stora fartygskartor vid hissarna som många av oss är vana vid, antingen i form av en bild eller till och med ett fartyg (som dessutom är vänt i samma riktning så att man vet åt vilket håll fören och aktern är) så hade det inte varit lika knepigt.
Nu finns inga sådana kartor. Inte heller har hissarna skyltar inuti där man enkelt kan se var man ska gå av beroende på vilken restaurang eller bar man är på väg till. Skyltar på väggarna finns dock så ta hjälp av dem, de visar vilket håll man ska till (men inte vilket däck du ska till om stället du söker är på ett annat däck än det du är på…).
Vässa lokalsinnet innan
Jaha, betyder detta att jag tyckte det var ett så pass stort probelm att jag skulle avråda någon från att kryssa med detta fartyg? Nej, absolut inte!
Man lär sig och får kläm på det dag 2, kanske dag 3. 😉 Men jag tycker man ska vara medveten om det. Det man är förberedd på blir ingen överraskning och känns därmed inte som något problem.
Med det sagt finns det väldigt mycket härligt att njuta av ombord, vilket jag tänkte ägna kommande inlägg till! 🙂