Fredagen den 13:de – en solig men mörk dag för kryssningsbranschen

Det känns som igår, det var ju alldeles nyss. Coronasmitta upptäcktes även till havs. Först märkte vi restriktioner för passagerare av viss nationalitet eller som besökt riskområden. Omplacerade fartyg och inställda kryssningar. Värmekameror, feber- och hälsokontroller (som visserligen redan var en rutin i kryssningsvärlden). Det var bara början. Nu får inte ens européer resa in i USA de närmaste 30 dagarna och Princess Cruises ställer in alla sina kryssningar i 60 dagar. Viking Cruises gör samma sak och det är inte omöjligt att vi får se fler rederier följa efter.

Hamnar stänger och nekar kryssningsfartyg att lägga. Doha, Abu Dhabi och Dubai (där Seafun kryssade för bara två veckor sedan) har nu stängt. Spanien låter passagerare kliva av fram till 15 mars men annars får inga fartyg lägga till i en spansk hamn fram till den 26 mars. Norge kräver 14-dagars karantän av alla ”nykomlingar” vilket förstås omöjliggör för ett kryssningsfartyg att släppa av upplevelsesugna passagerare. Italien – helstängt för alla, egna invånare som andra. Estland har satt stopp fram till 1 maj.  Andra hamnar med restriktioner nu är Cooköarna, Hong Kong, Indien, Israel, Malaysia, Maldiverna, Samoa, Sydkorea, Sri Lanka (tillåter fartyg att fylla på livsmedel och annat) samt en mängd amerikanska hamnar med flera. Det är svårt att hålla tempo med alla förändringar som sker!
(*Källa till listan med stängda hamnar : Cruise Critic som publicerat en utförlig beskrivning på vad som sker i varje hamn.)

Royal Caribbean tillåter nu inte heller längre passagerare, oavsett nationalitet, som de senaste 15 dagarna rest från eller genom Schengenländerna eller varit i kontakt med någon därifrån – att gå ombord.

Därtill rasar börsen och oljepriserna plus att 70 procent av alla flyg kan komma att ställas in. Så även om man vågat ge sig ut, och hade hittat ett fartyg som inte ställer in sin kryssning blir det svårt att ta sig dit – till avgångshamnen – eftersom många flygbolag ställer in sina flygningar. För att inte tala om risken för nya restriktioner när man kommer fram. Vem betalar om man får vända hem igen?

Corona påverkar oss alla

Idag är det fredag den 13:de. Och vi kan bara konstatera att Corona påverkar oss alla i någon utsträckning, i eller utanför resebranschen, oavsett om vi har (hade!) en inbokad kryssning eller inte. Många är besvikna, oroade och en del drabbade. Men vi måste komma ihåg att detta rör långt större frågor än en semester. För vissa handlar det om liv eller död. Över 120 000 personer i världen har smittats av covid-19, fler än 4 700 har avlidit. Mörkertalet för antal smittade kan förstås också vara stort då vissa inte får symptom eller så pass milda att man kanske inte tolkar det som det nya coronaviruset. Och därmed sprider smittan vidare…

Möten ställs in, gym stänger för sina medlemmar, inga större event med fler än 500 deltagare får genomföras, en del blir beordrade hemarbete, och det är väl bara en tidsfråga innan skolorna stänger även i Sverige, som de redan gjort i Norge och Danmark. Vad vi arbetande föräldrar då ska göra är oklart. Sluta jobba är väl enda alternativet? Några som inte (heller) kan välja och är långt mer utsatta än oss är de anställda på kryssningsfartygen. Om ett helt rederi som Princess Cruises fryser sina avgångar, vad händer då med de anställda?

Ett kryssningsfartyg samlar ofta flera tusen passagerare men omfattas inte av regeln om större event på 500 personer. Än.

Ändrade resemönster

Göta kanal bokar dock som aldrig förr. Hotellen längs kanalen har redan fullbokade helger i sommar och dubbelt så mycket fritidsbåtar har bokat sommarens semester jämfört med i fjol. Från Tyskland har man fått 80 procent fler bokningar i år jämfört med föregående år. Folk ställer in sina semesterplaner i Europa, vänder tankarna mot hemmaplan. Corona lär spä på den redan pågående trenden med ”staycation” – att semestra på hemmaplan – där flygskam, miljöfrågor och annat redan spelar in.

Möjligtvis får den svenska stuguthyrningen ett uppsving i sommar?

Kanske det som Seafun förespråkat i många år nu kommer bli verklighet; att alltfler testar en kryssning ”i egna vatten”, tar ett stort fartyg från Stockholm eller Köpenhamn i sommar och får en känsla för vad detta sätt att semestra på innebär. Om det nu kommer gå några i norra Europa i sommar vill säga. En sak är säker, att vi inte sett slutet än och att påverkan på våra liv av covid-19, verkar slå på fler sätt än vi kunnat ana.

Men, vi glömmer också snabbt, det har vi gjort förr. Drömmen om paradiset är ofta större än rädslan och oron och tur är väl det – att hoppet och positivismen i slutänden vinner. Låt oss först bara kämpa oss igenom det här, tillsammans.

En kommentar på “Fredagen den 13:de – en solig men mörk dag för kryssningsbranschen

  1. Låter vettigt det jag kan läsa här! Fortsätt att rapportera! Tack!

    Uthyrning av stugor på landet och i skärgården kan nog få ett uppsving. Bättre det än att trängas med folk på ett hotel med eventuellt smittsamma personer.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier