Häromdagen var jag inbjuden till pressmöte med rederiet Royal Caribbean International. Pressträffen hölls på nya hotellet Downtown Camper mitt i Stockholms city. På plats fanns inte bara en läcker frukostbuffé utan också en av rederiets svenska kaptener, Mattias Persson. Han höll en mycket spännande presentation av livet ombord och annat kryssningsrelaterat. Framförallt fick vi veta hur hög prio säkerhet har ombord.
Ville bli sjörövare
Mattias Persson berättade att han jobbat för rederiet sedan 2001. Som sjuåring hade han velat bli sjörövare och både hans pappa och farfar hade jobbat på sjön. Innan karriären på RCCL hade Mattias arbetat på lastfartyg men det var en värld som han inte tyckte gav särskilt mycket så han bytte till kryssningssidan.
Till en början var han andre styrman och därifrån jobbade han sig upp. 2011 fick han sin första kaptenstjänst på Brilliance of the Seas som då var stationerad i Dubai. Idag jobbar han både som kapten till havs men också med utbildnings- och rekryteringsfrågor.
– Hela världen är min arbetsplats, sa Mattias. Jag har kollegor från jordens alla hörn. Miljön är rolig och dynamisk men jag ägnar bara 10 procent av min tid till att ”köra båt”, det många tror att en kapten främst gör.
Säkerheten är A och O, inget får hända
Mattias berättade att varje fartyg sköts som ett eget företag med egen ekonomi, budget, ledningsgrupp – och vinst. Det går bra för Royal Caribbean nu fick vi veta, siffrorna pekar uppåt och pengarna rullar in…kryssning som reseform är här för att stanna och blir alltmer populärt, även bland svenskar.
Det Mattias ägnar störst del av sin tid åt berättade han är säkerhet.
– Med 8000 personer ombord (på de största fartygen, personalen inräknad) får ingenting hända! Ett kryssningsfartyg är den säkraste platsen i världen sägs det, vill man vara säker är det till havs på ett av våra fartyg man ska hålla sig.
Fartygen har två säkerhetsövningar per dag då de tränar simulerade olyckor och ser till att alla i personalen snabbt kan agera om något skulle hända.
– Policyn är att det max får ta 120 sekunder från det att någon ringer nödnumret ombord (vilket går till bryggan) till att någon i personalen finns på plats och hjälper till.
Trippelkontroll och egen meteorolog
Säkerheten är inte bara skyhög till havs, utan självklart också när ett fartyg ska köra in och lägga till i en hamn. Då finns 9 befäl på bryggan plus en lots från den aktuella hamnen (en lots guidar fartyget in i hamnen på säkraste sätt).
Allt som görs dubbelkontrolleras, i vissa fall har de trepersonskontroll på varje handling som utförs och allt uttalas högt för att alla ska veta vad som görs.
– Det krävs fyra års universitetsutbildning för att bli styrman, det är längre utbildning än för att bli pilot, berättar Mattias.
När det gäller vädret har Royal Caribbean en egen meteorolog i Miami men vädret stäms också av mot fem olika vädertjänster som en styrman studerar varje dag. Oväder försöker man undvika och fartygens kapten har mandat att byta rutt om vädret så kräver.
Vi fick också veta mycket annat spännande som rederiet arbetar med och värderar, som miljöfrågor, men inte minst hölls även en presentation om det nya fartyget Symphony of the Seas. Mer om det i nästa inlägg!