Stena Line lanserar smart chatbot

Stena Line håller på att lansera den smartaste chatboten på färjemarknaden. Stina kommer att förbättra kundernas upplevelse genom att hjälpa till vid bokningar och svara på frågor dygnet runt. Chatboten är en viktig milstolpe för Stena Line i sin strävan att bli världens första kognitiva färjebolag.

Stina kan ge Stena Lines kunder information om avgångstider, priser och kan svara på de vanligaste frågorna dygnet runt. Exempelvis om kunderna får ta med husdjur ombord, hur man ändrar en bokning eller vilken tid man behöver checka in. Det som gör Stina unik är att hon kan hjälpa Stena Lines kunder att boka en resa, samt hålla reda på potentiella förseningar.

En unik tjänst

– När du chattar med Stina hjälper hon dig att hitta när och vart du vill resa, och sen leder hon dig vidare in i vårt webbaserade bokningssystem för att slutföra bokningen. Det här är en unik tjänst på färjemarknaden och tillsammans med sin förmåga att hålla reda på förseningar i realtid är det en av de nyckelfunktioner som gör Stina smartare än andra, säger Anders Hellberg, Head of Customer Acquisition & Conversion hos Stena Line.

Eftersom Stina fortfarande är under utveckling lanseras hon initialt på den brittiska marknaden. För tillfället hälsas alla kunder som besöker ”Need help” -delen av stenaline.co.uk, eller använder Stena Lines app TravelMate, av den engelsktalande Stina. När Stena Line är nöjda med Stinas prestation kommer hon att introduceras på fler marknader och lära sig fler språk.

– Vårt mål är att få henne att prata modersmålet i alla våra regioner. Nästa steg är svenska och tyska. Vi tittar också på röstkommando för att se om det skulle vara möjligt för våra kunder att prata med Stina, som du pratar med Siri eller Google. Sist men inte minst arbetar vi hårt för att Stina ska kunna hjälpa våra kunder genom hela bokningsprocessen, från start till betalning, säger Anders Hellberg, Head of Customer Acquisition & Conversion hos Stena Line.

Hur blev Stina så smart?

Förutom en solid teknisk plattform, baserad på IBM Watson, spelar den detaljerade informationen som samlats in från företagets kontaktcenter också en nyckelroll. Och när grundkunskapen var på plats tog artificiell intelligens vid. För varje fråga som besvaras frågar Stina om svaret var okej eller inte. Baserat på den informationen tränar hon sig själv utan någon mänsklig inblandning.

– Detta är ett av många bra exempel på hur vi använder artificiell intelligens för att öka effektiviteten och förbättra kundupplevelsen. Med Stina tar vi ytterligare ett steg mot att bli världens första kognitiva färjebolag, säger Jari Virtanen, Chief Transformation Officer på Stena Line.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier