Vad som mer sas, ”bakom kulisserna” hos Viking Line

Självklart sas det en hel del annat på gårdagens digitala pressmöte än vad rederiet själva släppte som nyheter. Jag själv hade ett 15-tal frågor när det blev dags för frågestund – många av dem som jag hade fått av er kära läsare. De och svaren finns i detta inlägg. Nu tänkte jag bjuda in er till att få ta del av vad som mer sas, lite som ett bakom-kulisserna-snack! I text. 🙂

Först fick vi en genomgång från corona-starten till idag som faktiskt var intressant (och samtidigt sorgligt). Det var Kenneth Gustavsson, marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien som tog oss med på denna resa. Här berättar jag med egna ord och hoppas inte minnet sviker för mycket…

Hur det började…

Kenneth Gustavsson.

Det var i januari Viking Line först märkte av att något var på gång. Signalerna kom förstås från Kina och den asiatiska marknaden (som är betydande även för rederierna på Östersjön). Färre bokningar och avbokningar var det första, sedan i februari började även folk här hemma att förhålla sig till det faktum att ett coronavirus började spridas i världen, med en otäck sjukdom som följd kallad covid-19.

”I januari och februari är det vanligt med 10 000-20 000 bokningar per dag”, berättade Kenneth Gustavsson. Strax före sportlovet, i vecka 8 kom det första stora tappet. Rädslan för smittspridningen gjorde att folk drog sig för att kryssa. Den vanliga bokningstakten uteblev.

Sedan kom reserestriktionerna som ett bittert grädde på moset. Den vanliga siffran på 450 000 passagerare som Viking Line kan ha under de där veckorna i februari och mars uteblev.

Bokningsläge: -95 procent

Under månaderna mars till början av maj har Viking Line förlorat cirka 90-95 procent av sina bokningar. Frakten mellan Sverige och Finland, Sverige och Åland samt Finland och Estland har inneburit överlevnad.

Sedan 15/6 tillåter Finland och Estland resor igen, men det är fortfarande bara nödvändiga resor som tillåts. Hit räknas om man har ett arbete som kräver resan eller familj i det land dit man vill resa.

Personalfrågan är också ett tufft kapitel för sig. Hälften av alla personal är varslade. Men för att se framåt, för personal, rederi och passagerare: hur kan man säkerställa trygga resor?

Viking Line först med covid-19-verifiering

Här föddes arbetet med en ny branschstandard som tagits fram tillsammans med svensk sjöfart. Nya gemensamma säkerhetsrutiner presenterades för Folkhälsomyndigheten och Transportstyrelsen samt Sjöfacken som fått säga sitt.

Viking Line har därutöver tagit ytterligare ett steg i att ligga i framkant vad gäller säkerhet. Den 16 juni 2020 fick de som första rederi i världen erhålla verifieringen My Care.

My Care ges av det utomstående verifieringsorganet DNV.GL. och det är alltså helt nytt att det nu anpassats även för sjöfart. Läs mer om verifieringen HÄR.

Nya rutiner ombord

Hur kan då de nya säkerhetsrutinerna ombord se ut rent praktiskt? Exempel på säkerhetsåtgärder som antagits för den stora färjesjöfarten och för mindre fartyg genom den nya branschstandarden är:

*Antalet passagerare reduceras

*Ingen luft återanvänds

*Där inte avstånd kan hållas har plexiglas installerats ombord

*Passagerare får instruktioner om hygien och social distansering

*Inne i terminalen återfinns information för säkert resande

*Inne i terminalen har markeringar för social distansering satts upp

*Ökad andel handdesinfektionsmedel inne i terminalen

*Passagerare får bära personlig skyddsutrustning om de önskar, eller måste använda, på grund av andra nationers regler

*Ökat skydd för personalen; till exempel används alltid handskar vid hantering av dokument och kontanter

Ett nytt sätt att kryssa…

Vidare berättade Jan-Tore Törnroos, senior befälhavare på Viking Cinderella, mer specifikt om hur det kommer att fungera ombord. Både på Cinderella och andra fartyg.

När det till exempel gäller maten så kommer det inte finnas buffé i vanlig mening utan på Cinderella kommer man kunna förboka måltidspaket och rätterna kommer att serveras vid bordet.

I restaurangerna kommer vartannat bord att vara ledigt för att ingen ska sitta för nära och det kommer också att finnas möjlighet till take away för den som vill äta på däck/i hytten samt room service (på kryssningar till Åbo).

Viking Grace. Foto: Viking Line

Ett annat exempel på hur det kan se ut rent praktiskt är att vid dagskryssningarna med Viking Grace där man gör ett fartygsbyte i Mariehamn och reser tillbaka med Amorella, så möts aldrig åländska, finska och svenska passagerare utan dessa flöden är separerade.

I taxfreen kommer det också vara fokus på att det inte blir köbildning och att man ska hålla avstånd. Bäst är förstås om man inte går dit alls. Den som tar det säkra före det osäkra förbeställer allt och får det paketerat till bilen!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier