Tour Pacific är Skandinaviens ledande researrangör till Söderhavet, Australien och Nya Zeeland. Inom kryssningar samarbetar de med Princess Cruises, Holland America Line, Regent Seven Seas Cruises, SeaDream Yacht Club, Silversea Cruises, Paul Gauguin Cruises och Captain Cook Cruises. De säljer även gaykryssningar.
Vi haffade Lars Jönsson, VD på Tour Pacific, och ställde följande fråga:
– Ni som bland annat säljer resor till havs, kan du nämna tre kryssningstrender som ni ser just nu?
1. All inclusive blir mer populärt. Kunder vill inte ha en massa tillägg och långa räkningar när man checkar ut. Regent Seven Seas Cruises är det rederi som inkluderar mest i priset (även alla utflykter ingår numera) och det gäller att se hela kostnaden när man väljer kryssning. Gör man en prisjämförelse mellan rederierna, särskilt i de lite högra hyttklasserna så är prisskillnad inte så stor mellan en fyrstjärnig kryssning och en lyxprodukt.
2. Destinationen är viktigare än priset. Marknaden överöses av ”sista-minuten”-erbjudanden, men om jag vill till Japan så spelar det ingen roll hur billiga Karibienkryssningarna är.
3. Less is more. Allt fler kunder efterfrågar mindre fartyg. Att köa för att äta, köa för att komma på och av är inget man är intresserad av. Sen om det är ett nybyggt fartyg eller inte är mindre viktigt.