Just nu kryssningsplanerar vi för högtryck här på SeaFun! Vilken blir årets sista kryssning 2014, och vilken blir årets första kryssning 2015? Det lutar starkt åt… nä, jag tror jag avslöjar det lite senare 😉 men spännande är det och just nu finns det väldigt mycket att välja på så valet är inte helt lätt. Fast välja och välja, så kanske jag inte ska uttrycka mig för faktum är att mycket är också fullbokat. Bästa (och billigaste) hytterna går snabbt så vill man bo i särskild hyttkategori gäller det egentligen att vara ute i god tid.
Visa från förra året då vi betade av två Karibienkryssningar i månadsskiftet november-december, lärde jag mig i alla fall att inte ens så pass sent på året behöver det lätt oroliga vädret vara över. Vi hade inga vågor att tala om, ändå gungade det tillräckligt för att jag (och fler med mig såg jag) skulle känna av det. Aldrig mer välja november som kryssningsmånad sa jag då! Men det där kommer jag förstås att glömma :-).
Jag minns när jag intervjuade maskinchef Paul Carney och vice maskinchef Ib Nielsen på Queen Mary 2 (Cunard) om varför fartyget tål mer sjögång än andra. De förklarade då att många av de nya stora kryssningsfartygen byggs för att kunna rymma maximalt med aktiviteter och gäster.
”De är byggda som en box, som ett hotell som man har satt propellrar på. Nackdelen är att lådan blir ostadig vid minsta lilla sjögång,” berättade Paul Carney.
När jag tänker på vår kryssning med Celebrity Reflection, som jag i och för sig älskar ur många andra hänseenden inser jag att han hade rätt. Vad det blir nästa gång får vi se, men jag ska i alla fall se till att resa lite senare så att vi har chans till stadigare väder.