På min senaste Cinderella-kryssning fick jag möjlighet att göra ett bryggbesök, det vill säga hälsa på uppe hos kaptenen, eller befälhavaren som man egentligen säger. Fartyget har tre befälhavare som roterar enligt schema och på denna kryssning var det Carsten Carlsson som jobbade.
– Som befälhavare arbetar man 10 dagar och är sedan ledig i 20, berättar Carsten Carlsson när vi ses.
Jag tycker det låter som en behaglig tillvaro och så länge inget händer finns förstås även tid för vila under dagen, men de dagar han är på plats måste Carsten vara tillgänglig dygnets alla timmar. Hemma är Åland och i 25 år har han varit anställd hos Viking Line, i 16 år som befälhavare.
– Det här är en bra och lugn linje, säger Carsten, vi har ingen stress och ingen frakt ombord. Blåser det kan vi skippa att lägga till i Mariehamn och vända tillbaka till Stockholm. Och skulle vi behöva vänta på någon gäst i Stockholm gör det inget om vi avgår 18 eller vid midnatt.
Efter att jag fått kika runt och Carsten berättat lite om hur fartyget styrs och att det även kan ställas in på ”autopilot”, är det dags att lämna den fina utsikten uppe på bryggan för andra vyer ombord.
Vi tackar för oss och önskar Cinderella fortsatt lugna och lyckosamma turer framöver!
Korta fakta om Cinderella
Linje: Stockholm–Mariehamn- Stockholm.
Avgår: Dagligen från Stadsgården kl. 18.00 (under perioden 30/6–6/8 avgår Cinderella kl 17.30). Fartyget är åter nästa dag kl 15.15 (sommartid kl. 15).
Byggd: 1989
Längd: 191 m
Bredd: 29 m
Passagerare: 2 560
Hyttplatser: 2 500
Personbilar: 100 parkeringsplatser
Isklass: 1 A Super
Servicefart: 21,5 knop
Huvudmotorer: 4 X Sulzer 12VZA 40 S 28.800 kW