Va?! Norwegian Edge? Har de blivit galna, det finns ju redan ett Edge-fartyg! Celebrity Edge!
Lugn lugn lugn 🙂 Även om det låter så är det inget fartyg vi pratar om. Norwegian Edge är ett kvalitetshöjande program inom rederiet Norwegian Cruise Line som påbörjades för flera år sedan och snart är klart. Men vi tar det från början…
Jag – och ledningen
Som ni vet var jag nyligen på invigningskryssningen av Norwegian Encore. Det som är spännande på sådana är att alla ”höga herrar” och damer i toppen av företaget, det vill säga VD, marknads-/säljansvarige för respektive geografisk region etc, oftast finns med ombord.
Det i sig är kanske inte så intressant men när de har presskonferens kan man ibland ha turen att få veta något före alla andra eller i alla fall få möjlighet att ställa frågor eller få något befäst som man undrat om.
En av mina dagar ombord på Norwegian Encore var det också pressfrukost med bland annat Andrew Stewart (President and Chief Executive Officer, Norwegian Cruise Line), Harry Sommer (President International Norwegian Cruise Line Holdings), Kevin Bubolz (vice president & marketing director Europe) med flera.
Jag minns när jag på Norwegian Bliss invigning fick sätta mig – ensam – vid ena sidan av ett tjusigt bord med alla dessa tre herrar på andra sidan. Det var lite läskigt, jag kände pressen att ställa pålästa och smarta frågor, men stämningen var lättsam och jag kunde slappna av. Det gick bra. 🙂
Presskonferens på Restaurant Q
Så var det även denna gång – lättsamt – fast jag slapp vara ensam utan hade med mig hela restaurang Q full med andra journalister. Det skämtades om mat, släkt och familj. Men i frågor som dem om miljön, destinationer, ansvar och rutter blev svaren djupare och mer allvarliga.
Andrew Stuart, även kallad Andy, berättade också att han ska sluta efter 32 år inom Norwegian Cruise Line. Harry Sommer tar över hans post. Men 32 år! Förstår ni hur lång tid det är?? Wow. En av alla de saker som han lämnar efter sig som ett imponerande arv är Norwegian Edge-programmet.
Det var i januari 2016 som rederiet gick ut och berättade att man skulle höja kvaliteten i hela flottan. Med i programmet fanns nya privatön Harvets Caye, kulinariska kvalitethöjningar och mycket annat men fokus låg på fartygsrenoveringar. Nio av de äldre fartygen skulle moderniseras för att likna och bättre överensstämma med de nyare fartygens stil och klass. Ett nätt litet jobb!
Norwegian Spirit klar i februari 2020
Renoveringarna började redan i oktober 2015 med Norwegian Epic, därefter följde Norwegian Gem i november och på detta skulle resten följa; Pride of America och Norwegian Sun under våren 2016, Norwegian Dawn sommaren 2016; Norwegian Spirit, Norwegian Sky och Norwegian Pearl vintern 2017, och Norwegian Jade våren 2017.
Nu blev det inte riktigt så. Året är 2019 och Norwegian Spirit är fortfarande inte klar. Den nuvarande planen är att ha fartyget klart till februari 2020. Och med det kan man så att säga ”slå igen böckerna” för hela det stora Edge-programmet. Om budgeten spräcktes eller hölls förtäljer inte historien men jag borde förstås frågat. Den ursprungliga prislappen som kommunicerades var i alla fall 400 miljoner dollar (!).
Nu har jag inte kryssat med Norwegian Spirit före renoveringen men det hade varit väldigt intressant med ett före och efter-reportage! Nu i december gör fartyget 7, 11 och 13-dagars kryssningar i Medelhavet med riktigt fina stopp. Om det finns platser kvar vet jag inte. Januari ser jag inget på så antar att själva renoveringen är då. Sedan när fartyget kommer tillbaka i februari åker det iväg på exotiska 16-, 20 eller 24-dagars seglatser från Dubai, Kapstaden, Rom eller Singapore. Alla låter helt fantastiska!
Det ska bli riktigt roligt att få se bilder på hur fartyget ser ut efter renoveringen. Och att fortsätta följa rederiets spännande utveckling. Här nedan kan ni se några skisser på hur Spirit kommer att se ut när hon är tillbaka i februari.