Dag 3 – jag träffar ”the real love boat captain”

Sun Princess, en riktig ”love boat”.

Dag 3 la mitt flytande hotell för veckan, Sun Princess, till i Montenegro. Vi skulle besökt Kotor men anlöpet var inställt och utbytt mot staden Bar istället.

Samtidigt som jag var besviken – Kotor i Montenegro har stått på min bucket list länge – så var jag glad att inte Montenegro var inställt helt och hållet. Men så här kan det vara på en kryssning; lite vad som helst kan inträffa och man får vara flexibel.

Förmiddagen vigdes åt rundturer ombord. Denna kryssning var en pressresa på inbjudan av Princess Cruises och de ville förstås visa upp och lära oss som deltog så mycket som möjligt. För att få en lite lugnare morgon med mer tid hade jag kvällen innan beställt room service till hytten. Eftersom jag hade ett Princess-paket kostade det inget extra (utan paket får man betala 5 USD per beställning).

”Behind the scenes” – spanar in sopsorteringen

En del av rundturen jag gick denna förmiddag handlade om hur de tar hand om avfall ombord. Den mer storskaliga hanteringen handlar om olika slags avfall som sorteras och tas om hand. Glas krossas, metall pressas samman, papper eldas upp.

För matrester används en avfuktare som drar fukt ut ur allt komposterbart material, som sedan lämnas till att gödsla odlingar. Allt förvaras i stora rum eller behållare tills det kan lämnas iland och tas om hand.

Men även ”småskräp” sorteras och för det har varje person i besättningen ett långbord dit de tar sitt skräp och går igenom det. Det var imponerande rent och prydligt måste jag säga.

Tv-stjärnan styr fartyget i kärlekens tecken

Nästa punkt på programmet var att få besöka bryggan och träffa befälhavare Paulo Arrigo som spelat rollen som sig själv i CBS-showen The Real Love Boat, som anspelar på tv-serien som gick mellan 1977-1987. Den nya serien är ett slags dating-program där ett antal heta singlar förväntas finna kärleken ombord på en Medelhavskryssning – som de såklart gör med Princess Cruises!

Förutom att vara skojfrisk och ha en rejäl dos glimt i ögat, hade Sun Princess tv-stjärna tillika befälhavare, en hel del instressant att berätta. Faktum är att han trollband oss mer eller mindre med sina berättelser om hur han hade börjat sin bana till sjöss.

-Jag har velat bli kapten sedan jag var 5 år, berättar Paulo Arrigo. Min familj har jobbat för Princess Cruises i tre generationer men min familj ville inte att även jag skulle gå till sjöss, eftersom de vet att man ofta är borta länge, ibland uppemot 9 månader.

Hans dröm blev sann

Paulo har arbetat sig upp. Han började som sjöman och blev befordrad till kadett och fortsatte ända till där han är idag, som befäl för splittnya Sun Princess. Däremellan var det bara att samla erfarenhet och ”tid till havs” som han säger, och plugga till nästa examen.

– Det tog mig 18 år att komma hit, säger Paulo. Ögonen lyser och vi förstår att det varit värt varenda droppe av blod, svett och tårar som det säkert inneburit.

Det märks att han trivs i sin roll som både innebär att kunna tekniken bakom fartyget men också att vara social och få såväl gäster som besättning att trivas.

Nu har han ansvar för det största och nyaste fartyget i flottan, Sun Princess, och tydligen är hon en dröm att manövrera även i lite mer utmanande väder.

Kraft och azipods

– Sun Princess kraft kan lättare få oss ut ur trubbel, förklarar Paulo, men också lättare in i trubbel. Personalen på bryggan har fått träna i simulator i Nederländerna för att lära sig att manövrera fartyget.

De kan nämligen inte se fartygets sida på samma sätt som tidigare fartyg, när de ska lägga till, på grund av hur fartyget är byggt. Istället får de titta på stora skärmar. Sun är också första fartyget i flottan som har azipods.

– Rederiet lyssnar verkligen på oss, skojar Paulo. Vi bad om azipods för 20 år sedan och *bam* nu har vi fått det!

Lika stort fartyg – men med 2000 färre ombord!

Sun Princess är också det största fartyget som lagt till i Bar i Montenegro som vi började bli ivriga på att få en glimt av. Skulle vi lyckas få en genuin bild av landet och byn?

-Ni är på rätt fartyg, säger Paulo betryggande. Andra fartyg i Carnival gruppen som också är byggda på samma plattform (Excel) har 2000 gäster fler!

Jag tänker tillbaka på exempelvis Costa Toscana som har vissa likheter och som jag i och för sig verkligen gillade designmässigt, men som hade väldigt mycket folk i förhållande till antal personer i besättningen.

Det förklarar varför Sun Princess känns luftigare och det aldrig är långt till någon som ställer en vänlig fråga och undrar om man har allt man behöver, till exempel något att dricka.

Bar, Montenegro

Inte lika känt som Kotor men ändå väl värt en promenad var staden Bar som ligger mellan höga berg och det glittrande Adriatiska havet. Princess Cruises erbjöd en shuttleservice in till byn utan avgift och sedan var det lätt att se sig omkring till fots.

En bit in ovanför stranden fanns butiker av olika slag, de flesta med priser som hemma, men så hittade jag en prylbutik med lite av varje som slukade min uppmärksamhet i – kanske inte flera men lätt en timme i alla fall! Sedan fanns en butik till och…ja, jag kom tillbaka till fartyget med flera fulla shoppingkassar, haha!

Nere vid stranden fanns också en fin promenad kantad av palmer och blommor och här kunde man välja mellan att bada, sätta sig på den mysiga serveringen eller strosa vidare bortåt.

Tyvärr fanns inte tid kvar utan det var dags att bege sig tillbaka till fartyget, men det intryck jag hann få var i alla fall positivt och nästa gång kanske jag väljer att se mer av natur och vyer en bit in i landet, vem vet.

Princess cruises hade en tv-serie kallad the love boat.
Tillbaka ombord, home sweet home…

Mysmiddag i Horizons

Det fick bli tidig middag i Horizons dining room med lite av varje. Som start fick det bli en öl till maten som passade bra att kombinera med kvällens dipp på kronärtskocka och spenat, sååå gott.

Till varmrätt valde jag parmesanbakad kolja, och jag var mycket nöjd även med den. Här ska jag bara inflika att med alla ”sisådär-upplevelser” man haft genom åren av olika varmrätter i MDR (main dining room) så var det väldigt skönt att de lös med sin frånvaro på Sun Princess. Inga bottennapp så långt ögat nådde, bara väldigt god mat helt enkelt!

När det var dags att välja dessert var valet enkelt med tanke på dagens intervju med Paulo, ”the real love boat captain”: såklart tog jag efterätten som heter the love boat dream som består av chokladmousse och hallonvaniljkräm på en frasigt knaprig kakbotten.

…och samma mat i buffén!

Efter ännu en väldigt trevlig middag kunde vi inte låta bli att ta en titt på utbudet i the Eatery – det som jag tidigare berättat mest liknar en buffé ombord. Här fick jag mig en riktig överraskning för precis samma rätter som vi ätit i Horizons, huvudrestaurangen, fanns på buffén!

Men ni får se andra rätter än dem ni redan sett ovan. 🙂

Det tyckte jag var ett riktigt kvalitetsbetyg för det betyder att om du inte känner för att klä upp dig, eller sitta med många eller ta mer tid på dig – så är det alltså inget ”nerköp” matmässigt att välja att gå till The Eatery!

Eftersom jag vet att vissa klagar på vissa rederiers utbud på just buffén hoppas jag detta kommer som en trevlig överraskning, jag blev i alla fall imponerad och positivt överraskad.

Kvällen slutade med riktigt bra platser i Princess Arena där de visade sin uppsättning Fiera! som också hade kärlekstema. Det kändes som att det knöt ihop dagen på ett passande sätt. 🙂 I Fiera! blomstrar kärleken på en färgstark karnevalsliknande nöjesplats någonstans i Europa under det senaste sekelskiftet och de har vävt in populära låtar som Ceelo Greens ”Bright Lights, Bigger City”, Bruno Mars ”Just the Way You Are ” och Michael Jacksons ”Man in the Mirror” i berättelsen.

Flytande smakupplevelser som imponerade

Eftersom ryktet också hade nått mig om den höga kvaliteten på fartygets cocktails i Crooners bar blev det ett besök där efteråt. Jag kan bara säga wow. Smokey Lavender var en vild chansning (då allt lät ungefär lika spännande) men vilken lyckad chansning!

Jag är vääääldigt petig på smaker och drycker, och känns det inte värt ställer jag det hellre åt sidan och låter bli. Bartendrarna här kan dock verkligen sina saker och – om jag ska skvallra lite såhär i förväg – alla drinkar jag testade där under veckan var sagolika.

Jag kan tycka många rederier och fartyg skryter om sina drinkar men hur ofta smakar de verkligen riktigt, riktigt bra? Sådär att man hajjar till och verkligen njuter av upplevelsen? Nej exakt. Inte så ofta. Så, tycker du om en skickligt sammansatt cocktail så är mitt råd att gå hit VARJE kväll. Och att skaffa ett dryckespaket som täcker upp för det, haha!

Till sist: det finns ännu några dagar kvar med möjlighet att få rabatt på din nästa Princess-kryssning, uppemot 1000 kronor vid balkonghytt på kryssningar över 7 nätter (boka före sista juni 2024)! Bara hör av dig om det är intressant. 🙂

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier