

Min hjärna bubblar över just nu känns det som, av alla intryck från min senaste kryssning med P&O Cruises-fartyget Iona! Och jag får många frågor! Många verka nyfikna på hur det är att kryssa med P&O Cruises, ett rederi som få svenskar känner till ännu. Men det ska det bli ändring på. 😉
Även jag hade fördomar. Känner man inte till det måste det ju bero på något? Som att det inte är bra, inte passar oss svenskar eller något annat, eller hur? Fel, heeelt fel. VAD exakt det beror på vet jag faktiskt inte för att avgångshamnen (i mitt fall) var Southampton kan ju i alla fall inte vara skälet, när en svensk kryssare kan ta sig både till New York, Miami och Barbados för att där gå på sitt flytande hotell.
Kanske har rederiet helt enkelt inte siktat in sig på den nordiska marknaden eftersom det redan är så populärt hos sin primära målgrupp; den brittiska. Men det betyder ju inte att det inte också är fritt fram för oss att ta del av detta russin i kryssningskakan!
Brittiskt – i den bästa bemärkelsen
Det är faktiskt kul detta med att olika rederier och fartyg har sin stil och inriktning, och hur det påverkar stämningen ombord. Du som tycker det italienska blir för livligt och yvigt och att det amerikanska kan vara ”too much” på sitt sätt, kan här ha hittat ett alternativ. Och ett fantastiskt bra sådant!
Fartygen i P&O Cruises flotta har till och med Storbritanniens flagga Union Jack målad på skrovet så kopplingen är svår att missa. Men tänk inte bara bacon och bönor till frukost, afternoon tea med scones på eftermiddagarna eller indiska inslag som personal och specialrestaurangen Sindhu.

Det brittiska är också anledningen till den mer stillsamma och trevliga stämningen ombord, färre språkliga missförstånd, vänligt bemötande och en rad andra saker som jag ska gå igenom i kommande inlägg.
Fina fördelar hos P&O Cruises
Innan jag går igenom alla detaljer till punkt och pricka ska jag dra några fördelar sådär på rak arm bara:
Dricksen ingår. Inget tillkommer, inte ens i spaavdelningen (vilket i alla fall jag är van vid – att de ofta lägger på en obligatorisk dricks).
Har man dryckespaket kan det vara trevligt att veta att vinerna är riktigt bra (inte som hos vissa rederier där vinerna som ingår till middagen är näst intill odrickbara). Även ölutbudet är brett och spännande, liksom drinklistor, kaffesorter (glassbaren har smarrigt iskaffe som ingår) och egentillverkad gin finns också.
Men det finns även vattenstationer på flera håll på fartyget så att man inte är bunden till buffén för att fylla på en vattenflaska (och lite skämmas när man gör det eftersom man undrar om man gör fel eller om det är okej…).

Detaljer som lyfter. Fina produkter i hyttens badrum, vattenkokare plus kaffepulver och tepåsar i hytten, personal som hjälper till och lyssnar (och inte blir irriterad för att man frågar), smidig drill som görs direkt, restaurangalternativ som känns som specialrestauranger men som faktiskt ingår, många pooler och superläckra placeringar på flera av dem.
Miljövänligare bränsle
Listan kan göras lång. Min känsla och poäng som jag verkligen vill få fram är i alla fall att om jag tittar på fartyg vars kryssningar har motsvarande prislapp (och gör motsvarande rutt framöver) får du mycket mer för pengarna på Iona. Mer guldkant även om du inte lägger till extra för exempelvis specialrestauranger.
Att fartyget även är byggt för LNG-drift är inget de slår sig på bröstet för men känns ändå väldigt positivt. Jag till och med försäkrade mig om att fartyget verkligen hade använt det mer miljövänliga bränslealternativet LNG på vår kryssning (ibland har jag anat att fartyg kan vara byggda för det men att den flytande gasen inte finns att tillgå så att de ändå inte kör på LNG). Så var inte fallet här, Iona hade kört på LNG (flytande naturgas) hela turen! 🙂

Redan nu, innan jag börjat berätta mer om fartyget, ska jag tipsa om en länk för den som vill boka den kryssning vi gjorde till Norges kust och fjordar (affiliatelänk). Bokar man i god tid NU finns chansen till ett bra pris. Hugg säger jag, ni kommer inte ångra det, dessutom ska man passa på före 2026 om man tänkt att någon gång kryssa längs Norges kust och inte vill att det ska svida för mycket i plånboken.
Hoppas ni tycker detta låter spännande och vill läsa mina kommande inlägg om Iona också. 🙂
Följ gärna Seafun även på Instagram, Facebook och YouTube.