Möt Zoe – MSC Cruises nya kryssningsassistent

I mitten har Zoe en lampa som lyser upp när hon är igång. Den ska likna ett hjärta som slår. Foto: Heidi Rovén.

Den stora nyheten ombord på MSC Bellissima är Zoe, en slags smart högtalare eller voice assistant utvecklad av företaget Harman. Zoe beskrivs som en personal cruise assistant – alltså en personlig kryssningsassistent.

När jag klev ombord på fartyget visste jag inte mycket mer än att den verkade likna vår Google Home; man pratar med den och ställer en fråga som man – förhoppningsvis – sedan får svar på.

Zoe står på bordet i hytten väl synlig direkt när man kommer in. Hon ”vaknade” direkt när jag började prata och sa ”OK Zoe”. Jag hade lite svårt att förstå om jag skulle ställa min fråga före eller efter pipet som följde, det vill säga signalerade signalen att jag var för sent ute eller att skulle jag vänta in tonen innan jag började prata?

40 olika placeringar har testats för att hitta den optimala platsen i hytten för Zoe. Foto: Heidi Rovén.

Enkla frågor, konstiga svar

”Jag börjar med något lätt” tänkte jag men innan jag ens pratat klart svarade Zoe ”You may refer this question to a cruise member or guest services”. Hm. Nytt försök med samma resultat. Ingen hjälp alltså. När jag frågar om vilken show som visas under kvällen svarar hon med att rabbla upp dryckespaket och cocktails. Eller vad som gäller för barnklubben.

Till slut bläddrar jag upp några standardexempel i broschyren som står intill och följer ordagrant frågorna där, till exempel om var jag kan äta middag. Återigen blir jag hänvisad till att fråga någon i personalen ombord. Till slut, när jag upprepar frågan, får jag rätt svar. Puh.

Ytterligare ett försök lyckas, när jag frågar om vädret. Zoe undrar om hon får sätta på tv:n åt mig vilket jag svarar ja på. Tv:n slås på och väderprognosen visas. Äntligen ett vettigt svar.

Dyraste medarbetaren någonsin

Trots att Zoe ska ha tränats av 400 olika personer som har ställt 2,2 miljoner frågor, har programmerats med 800 vanliga frågor, pratar 7 språk och ska ha tränats i 30 olika accenter – så tycker jag inte att hon fungerar särskilt bra. Ingen av alla jag frågade ombord hade heller fått Zoe att fungera tillfredsställande. Vad jag förstod ska man även kunna koppla sin smart phone till den för att spela musik men det hann jag tyvärr inte testa.

Zoe är den mest kostsamma medarbetare vi någonsin haft men kan också bli den mest produktiva, sa Gianni Onorato, VD för MSC Cruises, på presskonferensen.

Ja, kanske, men i så fall måste hon tränas mycket mer.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier