Östersjöstråket mellan Kapellskär och Nådendal har fått ett nytt blå-vitt fartyg; Finnsirius. Skrovet är inte alltför olikt de tidigare i rederiet Finnlines flotta, men inuti öppnar sig en annan värld.
Trots höga förväntningar överträffades de med råge när jag kom ombord som en av de första besökarna. Det till och med doftade nytt överallt!
Fartygsbygget har pågått i Kina sedan 2021, men designen har finsk stämpel. Det är den välrenommerade byrån dsign Vertti Kivi som tagit fram looken som känns modern och lugn med en ombonad och varm färgpalett.
Finnsirius är det första av två så kallade ropax-fartyg i superstar-klassen. Ropax innebär att det kan ta både frakt och passagerare, och här finns plats för dubbelt så många passagerare som på de tidigare fartygen på linjen.
Även för den som reser utan bil sker ombordstigningen via bildäck. Finnlines kommer att bussa ombord passagerarna från terminalbyggnaden.
Utöver däck för hytter och besättning är det däck 11 och 12 som bjuder på den trevliga ombordupplevelsen. Informationen ligger centralt på däck 11 och här är det luftigt och spatiöst.
Runtom finns gott om sittplatser att slå sig ned vid för att kunna blicka ut över skärgården genom de stora fönstren från golv till tak. Mitt emot ligger taxfree-butiken där det går att handla alkohol, parfym och kosmetik, kläder, godis och leksaker.
För barn finns också lekrum med bollhav och möjligheter att klättra och busa av sig, en spelhörna med olika spel mot en extra kostnad och ytterligare en lekhörna med rymdtema utomhus på däck 12.
Helikopterplattan kan också användas att springa på och till boll-lek. Och när vi ändå är inne på lek och rastplatser så har även husdjuren fått sitt eget område utomhus.
Mest utrymme har annars tillägnats mat och vila. I fören på däck 11 finns till exempel hela fem matställen, till Finnsirius har man tagit fram helt nya matkoncept där bland annat matprofilen Henrik Alén anlitats.
Till bufférestaurangen Cargo kan man gå för både frukost, lunch och middag. Det kalla utbudet har sin hörna, de varma alternativen smakade mycket bra när jag provade och dryckesstation finns också samt ett par desserter att avrunda med.
Med en bar emellan fortsätter sedan bistrodelen på andra sidan fören och här har man delat upp det efter typ av mat; ”Fish market” och ”From the grill”. I caféet finns färdiga smörgåsar, bullar och fina bakverk, färska räkor eller i form av en cocktail med mera.
På fisksidan finns både enklare rätter som gubbröra men också fiskgryta eller stekt lax. Grillen har både burgare, grillade entrecote och mycket mer. Framöver kommer det också att finnas ett alternativ här där man plockar mat själv och betalar efter vikt.
För att minska köbildning så beställer man varma alternativ i en av automaterna, betala kan man göra där också om man vill eller i kassan när man hämtar sin mat. Medan man väntar kan man välja ut en trevlig plats och det var inte svårt. Runda bord, stora bord, små bord, bord vid fönstret…det finns gott om alternativ.
Innan vi kikar på det som finns på däck 12 får vi inte glömma det väldigt trevliga området Barrel Bay Bar & Tapas. Hit kan du gå för att bara slå dig ned en stund, läsa en bok eller – som jag faktiskt såg en dam göra – sticka!
Drinkutbudet i den maffiga baren är spännande. Finnlines har tagit hjälp av den prisbelönta bartendern Josephine Sondlo för att skapa en intressant drinklista som har alternativ för bilföraren också. Totalt har hon skapat 22 olika cocktails där Unsinkable, Lady Mayday och Superstar Gimlet är några av dem.
Barrel bay har också en scen för liveframträdanden och en egen terrass längst bak i aktern. Och skulle du bli småsugen går det att beställa lite olika tapas som oliver, getost eller bruschetta med parmaskinka, alla kostar 5 euro styck.
Finnsirius à la carte-restaurang ligger på däck 12 och heter Micke’s Wine and Dine.
Här har rederiet samarbetat med kocken Henri Alén när man tagit fram menyn och jag hann prova mig igenom flera av rätterna, både den rökta laxen med pepparrotsgrädde, en fin bit nötkött med tillbehör som kapris och grönsaker liksom en underbar fiskrätt med stekt blomkål. Desserterna var väldigt välgjorda också, jag åt en pannacotta med smak av äpple och kanel samt en tiramisu med en skandinavisk tvist; blåbär!
För svitgäster ingår även premiumfrukost här, men vem som helst kan också köpa till det för 26 euro.
Ett annat spännande område och koncept är Stellar Lounge. Hit ska den gå som söker avskildhet och fördelarna av en business lounge.
Faktum är att det just är sådana från flygvärlden som inspirerat när man skapat denna oas för affärsresenärer som behöver en pod att arbeta vid, ett mötesrum att hyra eller bara en uppgraderad känsla.
Att få access till Stellar Lounge kostar extra (65 euro). Förutom den stillsamma miljön ingår en liten snacksbuffé som står uppdukad och och varierar under dagen, plus kaffe, läsk och vin. Det finns även en bar om man vill köpa något utöver det som ingår.
Sist men inte minst har vi wellnessoasen som går under namnet Höyrö. Detta finska ord betyder ånga och passar bra med tanke på att det finns flera bastur inne i spaavdelningen, både torra och med ånga.
Tre stora inbyggda spabad finns också liksom hängstolar över vatten, något jag faktiskt inte kan påminna mig att jag sett förut (trots att jag besökt nästan 300 spa världen över).
Även utomhus finns en jacuzzi att sjunka ner i med utsikt över havet, plus ett par vilstolar där man kan koppla av och svalka sig efter en session i bastun – eller kanske sola sommartid.
Med tanke på fartygets storlek är det imponerande många kvadratmeter som avsatts för avkoppling och välmående! Och det fortsätter. Spabaren som också är café och shop fungerar även som reception för Höyry spa & gym.
Mot en avgift kan man nämligen också träna ombord. Det finns en styrketräningsdel, även den med fin utsikt, och till och med en yogasal med virtuella tränare som via en skärm bjuder på flera omväxlande halvtimmespass om man vill stretcha eller öva på sina asanas.
Sommartid öppnar Stars bar här ute på däck, men resten av tiden går det bra att bära med sig något drickbart ut från spabaren. En stor del av området utanför är inglasat och fungerar därför som en vinterträdgård där man har utekänsla men ändå är skyddad från stark vind. Jag såg många sitta här och njuta av ljuset och vyerna över vår vackra skärgård.
Hytterna bjuder också på skön avkoppling. Det finns allt från ekonomi och comfort, insides och utsides, till lyx- och familjehytter.
De största sviterna, Owner’s Suite och Junior Suite, är helt fantastiska! Ytan är på 46 kvm och lyxkänslan är hög, det finns badrum med fönster från golv till tak och badkar med havsutsikt. I Owners Suite finns till och med bastu.
Det tar cirka 3,5 timme från Kapellskär till Åland, totalt når man Nådendal från Kapellskär på 8-9 timmar. Gör man en kryssning tur och retur utan att gå av är man tillbaka i Kapellskär igen på kvällen dagen efter, förhoppningsvis utvilad och fylld av ny energi.
Finnsirius är ett välkommet tillskott på denna linje, något annat går inte att säga. Den som vill till Åland har nu ett nytt alternativ och för en utflykt till Nådendal kommer resan att starta med hög komfort.
Säkert kommer också många nyfikna ta sig till Kapellskär bara för att se och uppleva Finnsirius. De lär inte bli besvikna. Kanske snarare lockade att åka igen. Så kände i alla fall jag och ni har inte hört det sista från oss om detta fartyg, mer kommer! Här nedan finns även en video om min premiärtur med Finnsirius:
/Resan genomfördes i samarbete med Finnlines/