Tidigt i våras, strax efter att Viking Line flyttat Viking Cinderella till Stockholm – Helsingforslinjen, klev jag ombord. Dels var jag nyfiken på de renoveringar som gjorts under dagarna på varvet i Nådendal, dels ville jag uppdatera mig. Jag hade inte kryssat med ”Cindy” på flera år, det var dags igen.
Jag ska strax berätta om vad som renoverats, men först en liten historielektion. Viking Cinderella byggdes 1989 och var då världens största bilfärja. Hon hette till en början bara Cinderella och är också den enda i sin klass eftersom hon aldrig fick någon syster. Från 2003, då hon övergick till svensk flagg, bytte hon namn till Viking Cinderella eftersom det redan fanns ett fartyg registrerat som Cinderella.
Under årens lopp har hon samlat på sig en ofattbar samling stammisar som satt ”Cindy” främst både när det gäller mat och nöje. Koncepten och banden som spelat här har varit många genom åren, flera internationella artister har också intagit scenen och när nattklubben Etage renoverades (nu många år sedan) fick nöjeslivet sig ett extra lyft.
Hon har också alltid stoltserat med att vara lite annorlunda med sitt vita skrov, något som ändrades nu med linjeflytten då fartyget blev finskflaggat. Nu sällar hon sig till de övriga ”röda båtarna” i flottan i en nyans som faktiskt kom till redan 1964, det vill säga för exakt 60 år sedan.
Rederiet letade efter en röd nyans till Apollo-fartygets skrov. Redarens syster använde ett läppstift med nyansen Mexican Fire som blev inspirationen och på den vägen är det!
Fartygsnostalgi
För den som uppskattar äldre fartygsinredning och inredningselement finns mycket att titta på ombord. Redan på däck 7 i receptionslobbyn ger pelarna, som glänser till då och då av sina guldfärgade mässingsinslag, ett pampigt intryck.
I videon nedan kan ni följa med på en tur ombord och titta på allt jag skriver om här:
Sittbänkarna vid fönstren i blått skinn andas också retro liksom det tillhörande marmorbordet. Här kan man också beskåda fartygets atriumschakt som sträcker sig över fyra däck.
Materialvalen marmor och mässing märks även på många andra håll över hela fartyget. Cinderella byggdes ju för att vara Viking Lines flaggskepp, en roll som Grace och nu senast Glory fått överta. Men då Viking Cinderella ritades skulle hon upplevas som lyxig, och därför föll valet på just marmor och mässing.
Jag har också alltid tyckt att det varit roligt att inte all (omodern) inredning på äldre fartyg renoveras bort. Jag sa det redan i à la carte-restaurangen på Mariella, som ju dock inte finns kvar i flottan längre. Nu på Viking Cinderella är det samma sak i Seaview Dining på däck 8.
Här får man inte missa inslagen av art noveau (eller jugend som konst-/designinriktningen också kallas). Titta särskilt på dekorationerna över restaurangens fönster, och det runda bordet med den pampiga ljuskronan i mitten som fungerar som display för såväl fina viner och champagne som avecer.
Även i Melody café finns det anledning att hålla huvudet högt eller i alla fall titta upp. Trots att det här delvis är möblerat med stora semimoderna fåtöljer finns minst en stor dekoration som jag tror fungerar som lampa, kvar i taket i Tiffany-stil. Den stora trappan utmed panoramafönstren är också ett inslag som är speciellt, och som även numjera finns på både Viking Grace och Viking Glory.
Totalrenoverade hytter
För dig som missat det gör Viking Cinderella numera alltså tvånätters kryssningar till den finska huvudstaden, parallellt med Gabriella. Det går också att resa reguljärt. För den som vill göra en liten sommarutflykt till Finland passar ju detta bra, och fartyget har många helt nyrenoverade hytter.
Totalt har 289 hytter totalförnyats. Framförallt har rederiet satsat på att utöka antalet hytter med dubbelsäng. Nya madrasser har också lagts till. När jag passerade i hyttkorridoren passade jag på att titta in i en av dem.
Det är inte mycket plats över, dansa får man spara till nattklubben haha, men samtidigt är det ett plus att man prioriterat en skön dubbelsäng – för är det något som är viktigt och gör hela skillnaden särskilt på en kortkryssning så är det om man sover bra eller inte. Själv sob jag mycket gott i min hytt med koden LXA, det vill säga en Seaside Premium Large med nummer 10201. Så här ser den ut:
Hytterna i denna här hyttkategorin är 29 kvm stora och ligger på däck 9 och 10. När man kommer in finns avhängning för ytterkläder men det finns en separat walk in closet också.
Bäddsoffa, bord och skrivbordsyta finns också med telefon och kylskåp innehållande två flaskor vatten, två piccoloflaskor mousserande vin, två öl och två läsk. Dubbelsängen på 160 cm är lite roligt snedställd och ger samma havsutsikt som befälhavaren har från bryggan, riktigt maffigt.
Jag har haft denna hyttkategori förut, då med annan färg på soffan, så alla är inte identiska. Dessa, och andra, hytter har också den fina specialdesignade tapeten av Cecilia Lundgren, med skärgårdsmotiv.
Någon kan ju mena att ”man är inte så mycket i hytten” på en sådan här kryssning, och det kanske stämmer i och för sig. Men oj vad skönt det är med mer utrymme och fin utsikt när man väl är där! Sedan finns det ju tillfällen när man kanske vill lyxa till det lite extra men ändå inte gå upp till en svit – då är denna kategori perfekt.
Kylskåp med innehåll ingår också i Seaside Premium Promenade som jag också testat (här är koden LXB), men då ingår inte premiumfrukost som man får i LXA och sviterna.
Premiumfrukosten i Seview Dining
Premiumfrukosten är ett trevligt plus helt klart, och serveras i à la carte-restaurangen Seaview Dining, där stämningen är lugn och behaglig. Utöver frukostbuffén kan man beställa en varmrätt till bordet och eftersom jag precis hade kryssat med Birka Gotland så kände jag igen innehållet på denna meny. (Viking Line är ju numera, tillsammans med Gotlandsbolaget, delägare av Gotland Alandia Cruises som är rederiet bakom Birka Gotland.)
Mitt resesällskap valde en egg benedict och var jättenöjd, själv beställde jag en avocadotoast på rostat levainbröd, tomat, bönor, olivolja och ruccola. På Birka Gotland fick jag den på ett bröd men med mer avocado, på Viking Cinderella var det två brödskivor men inte lika generöst med avocado. Den var ändå fullt godkänd.
Cava, eller alkoholfritt alternativ, ingår också och står framme att förse sig av, liksom juicer, vatten, kaffe och te. Jag älskar i och för sig mousserande vin, men sparar mig gärna till kvällen, så istället för Viking Lines fartygsvin ”I Heart Cava” provade jag deras alkoholfria varianter och blev glatt förvånad. Jag uppskattade att det gick att beställa exempelvis en dubbel espresso utan extra avgift också.
Restauranger och matutbud ombord
När vi ändå är inne på mat så vill jag kort tipsa om vilka restauranger som finns ombord. Seaview Dining som jag redan nämnt är den finare à la carte-restaurangen till kvällen. Här kan man njuta av såväl skaldjur som menyer skapade av olika kockar under deras temaveckor.
Nu har menyn redan hunnit ändras så det är egentligen ingen poäng med en detaljerad beskrivning av just det vi åt men i mitt fall föll valet på en röding i sällskap av lufttorkad skinka och smör-vasslesås.
Jag tycker mycket om röding, och har själv en paradrätt som kombinerar fisk med rökt skinka, men denna gång tyckte jag att kombinationen röding och skinka inte var riktigt lyckad tyvärr, mest för att skinkan kom i ganska tjocka skivor, inte som lövtunn krispig skinka av parmatyp som jag hade trott.
Till förrätt åt jag en fräsch kombination av rödbeta och getost. Mitt sällskap beställde även en tjusig dessert på kokos-chokladbrownie med ananasglass.
Ocean Grill alldeles bredvid har ett lite mer lättsamt koncept med mycket grillat förstås som namnet antyder. Här åt jag inte denna gång, utan på hemvägen valde vi istället bufférestaurangen.
Att starta med färska räkor är alltid ett säkert kort och för den som gillar sill finns också många sorter att välja på. Självklart fanns även varmlagad fisk – just nu flundrafiléer i rieslingsås – medan jag själv gärna satsar på lax i alla former.
Som alltid hos Viking Line var det trevligt upplagt och aptitligt presenterat, det ökade vegetariska utbudet märktes men gjorde mig inget, tvärtom. Att det är fler förportionerade rätter kan dock innebära att det blir mycket bärande av små skålar om man hittar en favorit.
Bufféklassikerna finns förstås också, liksom många söta alternativ att avsluta med. Som ni nog alla vet ingår också dryck; vin och öl på kran liksom vatten, läsk och kaffe.
Jag spanade även in utbudet i Melody café som också såg fräscht ut, och suktade än en gång efter de plockiga smårätterna i trivsamma Bottega Prosecco Bar. Jag har aldrig ätit här, ni som vet: är det bra?
Archipelago spa
Två avdelningar vi inte nämnt än som också är renoverade är spaavdelningen och taxfreebutiken, faktiskt är det samma firma som varit i farten här. Om vi tar spa först så gick vi dit för ett fototillfälle då det var lugnt och vi inte störde någon, och testade vid en annan tidpunkt.
Nu är även Viking Cinderellas spa integrerad med övriga flottans koncept som går under namnet Archipelago spa. Det innebär att det nordiska havs- och skärgårdstemat förstärkts med exempelvis nya ytor i ljusa trätoner.
Bastur och pooler finns kvar som förut och vi njöt av både bad och bastu. Personalen var väldigt trevlig och hjälpsam, det är skönt med torrbastun i anslutning till omklädningsrummet som för övrigt har bra ytor att byta om i (det är ovanligt kan jag lova) plus att det finns såväl varm jacuzzi som större hydroterapipool och en iskall pool att doppa sig i för ökad blodcirkulation efter bastun (men ta en dusch först).
Två saker får dock nedslag; relaxrummet var lite väl svalt för att vi skulle vilja koppla av där, och det böjda metallräcke som fungerar som ledstång för att stötta sig när man kliver ner i jacuzzin var brännhett. Tydligen leds det varma vattnet ner där vilket verkar vansinnigt. Tänk en ostadig gäst (pga ålder, blåsigt väder, handikapp eller en öl för mycket) som tar tag i det där räcket. Man får ju en chock och måste släppa! Vi sa till men jag är tveksam om det går att göra något åt det. De har ju precis byggt om…
En liten chock fick vi också i ångbastun där det satt en man som tydligen tyckte badbyxor var överflödigt. Som tur var skylde han sig i alla fall litegrann med en handduk. Ja vad ska man säga. Man upphör aldrig att förvånas över hur folk uppför sig.
En mer positiv sak var att det i en av de inre basturna fanns stora skålar med salt att skrubba sig med. Det blir som en gör-det-själv-kur man får på köpet.
Taxfree
Såklart blev det lite shoppat också innan det var dags att gå av, men mindre än vanligt. Den svaga svenska kronan gör ju att priserna inte är så märkbart mycket lägre, men ibland kan ändå vara värt att ”passa på” för att det spar tid eller för att man hittar något som inte finns på Systembolaget. Så brukar det vara för mig i alla fall, och det är alltid smidigt att se till att vinkällaren fylls på med varierande druvor som matchar menyerna hemma. 🙂
Till sist vill vi bara önska Viking Cinderella lycka till på sin ”nygamla rutt”, dvs Helsingforslinjen, det var ju nämligen mellan Stockholm och Helsingfors hon gick till en början åren från då hon byggdes till 2003.
Även om många nog hade trivts med att ha kvar sitt favoritfartyg på samma rutt (för att det känns tryggt, praktiskt och enkelt), var det en ganska naturlig förflyttning nu när Birka Gotland finns som dygnskryssare till Mariehamn.
Återigen, tack för att du läser och återkommer till SeaFun.se för att ta del av våra inlägg om allt inom kryssningar och fartyg! Visst följer du även vår Facebook-sida, YouTube-kanalen SeaFunTV, Instagram och kanske även Threads och TikTok?
Hej och tack för läsvärd blogg! Vi skall åka med Cinderella och Seaside Premium Promenade LXB. Kan man bli störd av människor ute på däck nattetid?
Hej Bengt! Och tack. 🙂 Det är förstås svårt att svara på, om man kan bli störd. Är det en varm fin sommarkväll kan man ju tänka sig att folk söker sig ut till däck i och för sig, samtidigt lockar nog underhållningen i nattklubben också – så det klientel som skulle upplevas som störande får vi hoppas väljer att vara där (nära en bar). 😉 Hoppas ni får en trevlig kryssning! mvh Heidi