När jag var på invigningen av Norwegian Prima nyligen, det nyaste kryssningsfartyget från Norwegian Cruise Line, berättade ledningen om en stor förändring när det gäller maten. Ämnet kom upp under en Q & A-session (frågestund) med Harry Sommer, rederiets VD.
När de skulle bygga Norwegian Prima, som ju dessutom är det första fartyget i en ny fartygsklass, ställde de sig frågan varför de egentligen hade menyrotation i main dining room?
Harry förklarade som om han tänkt högt: ”Visst, om vi bara hade haft en enda restaurang hade det ju funnits en risk att gästen skulle bli uttråkad om vi inte bytte meny varje dag, och gärna också veckovis ifall gästen stannade ombord mer än en vecka, men på Norwegian Prima har vi 23 matställen.”
11 restauranger i 1
Förtydligande: 23 om man räknar nya food courten Indulge Food hall som 11, eftersom det är 11 olika stationer där med olika matkoncept. Om man inte räknar med room service (som kostar extra) och restaurangen i The Haven (eftersom den ju bara är för svitgästerna som bor där) så blir det 21 restauranger. Fortfarande ett hyfsat brett utbud!
Av dessa är det fyra restauranger som ingår i kryssningen utan extra avgift, plus nya Indulge food hall med sina 11 alternativ. Det finns alltså mycket att välja på, och nya Indulge food hall har olika stil på alla sina matstationer så känslan varierar beroende på var man slår sig ner.
Harry berättade vidare att de kommit fram till följande med sitt resonemang; att gästen kanske bara äter 1-2 gånger under en vecka i main dining vilket gör att behovet av roterande menyer (med totalt hundratals olika rätter) tappat sin poäng.
Menyförändring; en enda
De kom fram till att EN huvudsaklig à la carte-meny borde vara tillräckligt. Det är också vad de nu har; en meny. Här passar jag på att göra ett kort förtydligande. På Norwegian Prima består main dining room (den à la carte-matsal som ingår för alla) av två restauranger; The Hudson’s och The Commodore. Båda är öppna till middag och Hudson’s är även öppen till frukost och lunch. Frukost-, lunch- och middagsmenyerna är förstås olika.
På Prima är själva småskaligheten det som sticker ut och det man strävat efter; inga stora hav av bord. Här vill man istället förmedla en intimare känsla. Jag gissar att Harry kanske var beredd på kritik för han hade laddat upp med en fördel att övertyga med: ”det man gör ofta blir man bra på”. Han förtydligade att med färre rätter har kockarna större möjlighet att bli riktigt bra på de rätter som de lagar.
En meny för hela flottan
Även om det nog finns en ekonomisk aspekt av det hela – vilket inte är svårt att tänka sig efter den tuffa pandemitiden – är förändringen förståelig. Jag var själv ombord i nio dagar och tyckte aldrig maten blev enahanda. Tvärtom. Jag hann inte ens prova alla rätter på MDR-menyn.
Men vad händer om Norwegian Prima – som är först ut med att bara ha en meny – får bra respons? Planen är att denna förändring ska införas i hela flottan, något som skulle kunna väcka reaktioner hos de rederitrogna kryssningsgästerna.
Har du någon spontan reaktion på denna stora förändring? Lämna en kommentar här på sajten och berätta.
Byter sällan restaurang.