Vad jag lärde mig en dag ombord på Sky Princess

Det har varit mycket Princess Cruises på sistone. 🙂 Dels var jag iväg en kort sväng till Barcelona i april för att närvara vid namngivningsceremonin av det nya fartyget Sun Princess. Dels var jag tillbaka ombord i slutet av maj för en veckolång Medelhavskryssning från Aten till Barcelona med samma fartyg.

Mina tidigare erfarenheter av Princess Cruises består av en kortare invigningskryssning med Royal Princess 2013 och en fartygsvisning av Regal Princess 2015. Och så var jag på en fartygsvisning av Sky Princess, systerfartyg till Royal och Regal, för bara några dagar sedan. Alla upplevelser med detta rederi har varit mycket bra. Jag är glad att nu äntligen ha färskare erfarenheter att dela med mig av!

Jag ska återkomma till Sun Princess men börjar i detta inlägg med att berätta om Sky Princess. Läs dock noga på bildtexter och vad jag skriver så ni inte blandar ihop dem för jag kommer nämna både SUN och SKY och jämföra dem. Det var i lördags som Sky Princess låg inne i Stadsgården i Stockholm och jag hade möjlighet att få gå ombord för en rundvisning och lunch.

Fjärde Royal-klass fartyget

Sky Princess kom 2019, har en kapacitet på 3660 passagerare och en besättning på 1346 personer. Fartyyget har 19 däck, är 330 meter långt och 59 meter högt. Det är det fjärde Royal-klass fartyget i Princess-flottan, övriga är Royal Princess (2013), Regal Princess (2014), Majestic Princess (2017), Enchanted Princess (2020) och Discovery Princess (2021).

Eftersom jag precis har kryssat med Sun Princess så var det förstås med de ögonen jag uppfattade Sky Princess. Lite orättvist kan ju tyckas men jag hittade faktiskt flera fördelar med Sky, och inte minst så har jag ett par tankar om när man ska välja den ena eller den andra, så häng kvar så ska jag berätta…

Eftersom Sky Princess kom precis före pandemin så skulle man kunna säga att man kan ”dra bort” ett par år från slitage och ålder, även om det är så för alla fartyg i och för sig. 😉 Och trots att fartyget är otroligt fint och fräscht så tyckte jag att den kändes lite ”omodern” om jag får uttrycka mig så. Med det menar jag bara att det går snabbt eftersom även utvecklingen i fartygsdesign är snabb.

Nu lägger jag inte något negativt i det, för alla dessa nya stora fartyg med sin moderna design tappar ibland en väsentlig sak och det är mysighet! De mellanstora fartygen som fortfarande känns mer klassiska har mycket av detta kvar och det tycker jag gäller inte minst för Sky Princess. Så ett plus där alltså för den som uppskattar mysigt!

Tjusigt OCH mysigt

Titta bara på detta stora fina atrium! Så tjusigt, även om det inte känns hypermodernt. Det gör inget! Längst ner finns det internationella caféet som det heter med alla godsaker i disken som ingår. Fyllda croissanter, smörgåsar, bakverk och frukt – alltså både sött och salt, dekadent smarrigt och fräscht.

Här finns verkligen en trevlig cafékänsla med små bord runtom disken, det kändes väldigt mysigt. Och även smart med tillgängligheten att det går att plocka på sig lite olika saker att äta för ”den lilla hungern” eller fikasuget på eftermiddagen. Kanske när man kommer ombord efter en dag iland till exempel?

Som så många fartyg har numera, ligger ett par restauranger placerade runtom atriumet ett par däck upp. Det ger puls och härlig känsla att vara mitt i där det händer. Skaldjursbaren minns jag från Royal Princess, den kändes så lyxig och är så fin. Men titta även på The Catch by Rudi (Sodamin, känd kock som jag för övrigt hade äran att träffa på Sun Princess – Princess Cruises och även Holland America Line har ett långvarigt samarbete med honom).

Skaldjursbaren på Sky Princess.
The Catch by Rudi Sodamin på Sky Princess.

Fördelar med specialrestauranger på Sky Princess

Här kunde jag direkt se en väsentlig skillnad mot Sun Princess. The Catch, som fisk- och skaldjursrestaurangen heter, på Sun Princess var bara som en förlängning av buffén i känsla. En banderoll upplyste om samarbetet och sedan var det bara vanliga bord utställda.

Utrymme med bord mitt emellan Butchers och The Catch, två av specialrestaurangerna ombord på Sun Princess.

Jag kan förstå att det är en styrka att göra så för att kunna förändra koncept och utrymmets användning, men att betala extra för det när det är utformat såhär känns inte lika självklart. På Sky däremot såg det lockande och mer exklusivt ut, som ett ställe man gärna hade velat prova.

Crown Grill Bar på Sky Princess.

På Sun åt jag också på Crown Grill, den populära grillrestaurangen ombord. Det var fantastiskt bra! Och riktigt flott miljö, som en finrestaurang. Under rundvisningen på Sky fick vi också se Crown Grill som här var väldigt fin också, samt att jag fick veta att om man vill äta här ska man boka in sig redan online, innan man kommer ombord, för sedan är det oftast fullbokat.

Olika fartyg, olika priser!

När jag fick veta priset insåg jag att denna specialrestaurang intressant nog har olika pris på äldre och nyare fartyg – trots att det ska vara samma meny. På Sun Princess kostar det 45 USD (plus 18% i ”service charge”). På Sky Princess är priset 39 USD ((plus 18%).

Ingen enorm skillnad i och för sig, men ändå intressant. Ytterligare ett tips är att om man satsar på deras Premium-paket så ingår två besök på valfria specialrestauranger, där Crown Grill kan vara en.

Princess olika paket är värt ett eget inlägg, men kort vill jag bara tillägga att om man är den som brukar vilja att drycker ingår så är Princess varianter mer prisvärda än vissa andras.

I Premium ingår mer än bara dryck; även wifi för fyra enheter, dricks, OceanNow där man beställer till där man befinner sig med den smarta Oceanmedallion, 2 besök på specialrestauranger, obegränsade besök på det som de kallar ”casual dining” med mera.

Priset är visserligen rätt högt, 80 USD per dag, men som sagt – då ingår mer än hos många andra. Det finns även en Plus-variant för 60 USD per dag.

Pooler och The Sanctuary

Hytterna var fullbokadeså dem fick vi inte se tyvärr, Östersjörutterna är populära under sommaren. Men vi fick se poolerna och inte minst avkopplingsområdet The Sanctuary. Även detta var intressant av flera skäl.

The Sanctuary är ett område ute på däck bara för vuxna (+18) som vill koppla av. För att få tillträde hit får man betala en extra avgift, på Sky Princess är det 20 USD för en halvdag och 40 USD för en heldag. Om man köper pass för hela kryssningen sjunker priset till 30 USD per dag.

Här finns en särskild meny om man vill äta en bit men dryck ingår bara om du själv har ett paket för det. Vatten finns förstås för alla. Spaavdelningen har också satt upp en cabana dit man kan gå för en massage (mot avgift), en väldigt bra tanke tycker jag, i alla fall om man kryssar i varmt väder.

Ett tips om man inte vill betala extra men ändå ha det lugnt och skönt är att det finns ett poolområde som heter The Retreat Pool precis nedanför The Sanctuary. Hit har också bara vuxna tillträde men det kostar inte extra. Återigen, om jag jämför med Sun Princess så är The Sanctuary betydligt dyrare där – 79 USD vid en dag iland och 99 USD en dag till havs. Inga halvdagar.

Dock är The Sanctuary på Sun Princess mycket större och med egen pool. Men jag tycker ändå priset känns svårmotiverat när inget särskilt ingår mer än ett poolområde, men så här är det ju även på andra fartyg så tydligen finns ändå en efterfrågan…

The Sanctuary på Sun Princess.

Observera att på Sun gäller detta att man kan betala sig in bara fram till i höst då det kommer ändras i och med att de inför hyttkonceptet ”Sanctuary Collection” där alla hytter i denna kategori kommer att få access till The Sanctuary.

Lotus Spa på Sky Princess

Ytterligare en plats för avkoppling och rekreation är Lotus Spa och bastu- och poolområdet The Enclave. Även här tyckte jag – faktiskt – att Lotus Spa är mysigare i Royal-klassen än på Sun Princess. Det mörka ger en lugnare och mer ombonad känsla, det är i alla fall min uppfattning. 🙂

Lunch på Estrella

Som avslutning åt vi en god lunch inne på restaurang Estrella, en av tre huvudrestauranger ombord på Sky Princess. Jag valde en crab cake till förrätt som jag även ätit under min kryssning med Sun Princess och den var lika god ombord på Sky.

Till varmrätt valde jag torsk och fick två finfina stora filéer (så det vi sett hos vissa rederier med mindre protioner och nedragen kvalitet på ingredienser gäller alltså inte hos Princess Cruises!).

Till dessert fick det bli Princess klassiska Love Boat, en chokladdröm deluxe i form av ett hjärta – supergod! Behöver jag lägga till att jag var proppmätt ända fram till åtta på kvällen den dagen? 😉

Som avslutning kommer här några extra bilder från fartygsvisningen för att ni ska kunna bilda er en uppfattning. Mina egna tankar går såhär, att Sky (med systrar, även om jag nu ”bara” varit på tre av sex), för många borde kunna vara den perfekta valet.

  • Storleken och känslan. Lättare att hitta, mysigare känsla, mer klassisk touch för den som föredrar det.
  • Lägre priser. Här får man guldkant till rabatt skulle man kunna säga, som specialrestaurangerna och The Sanctuary.

Tvärtemot dock vad man kanske skulle kunna tro är det inte direkt billigare att välja något av de äldre fartygen jämfört med Sun princess. Priserna är ungefär desamma, lite beroende på när på året man väljer att kryssa och varifrån. Så – du kan väljja fritt utan ”prispåverkan” och helt utifrån egen känsla. 🙂

Sammanfattning och bokningtips

Min känsla är att Princess Cruises inte tummar på kvalitetsnivån vare sig när det gäller maten eller annat och jag tror många svenskar skulle tycka mycket om att kryssa med detta rederi.

Kanske är det inte första valet för aktiva barnfamiljer – även om de har barnklubbar (Sun Princess har dessutom aktivitetesområdet ”Park19”) eller den som söker party då deras klientel ofta är äldre, men det spelar ju ingen roll för den som söker lugn och ro och njutning ombord och iland.

Här kan du som vill kika på avgångar med Sky Princess och systerfartygen. Vill du hellre boka det nyaste fartyget Sun Princess ska du klicka här för att se avgångar och priser.

Båda dessa affiliatelänkar går till SeaFun Travel, ett samarbete mellan SeaFun och Kryssningar.se för att du ska få tillgång till all den självupplevda information som jag förser mina läsare med, men också den trygghet och service som det innebär att anlita en resebyrå.

En affiliatelänk innebär ingen merkostnad alls för dig, bara att jag eventuellt kan få en liten slant för allt arbete jag lägger ner, som bidrar till att jag kan fortsätta sprida kryssningskunskap, en service som gör att du får hjälp att lättare hitta rätt kryssning för dig.

Du som vill ha mer ingående hjälp att välja kryssning är välkommen att lämna en kommentar här på sajten (den publiceras bara om jag godkänner den). Hoppas det låter bra! 🙂

För dig som inte kan få nog av kryssningstips så finns SeaFun även på Instagram, Threads, TikTok, Facebook och YouTube.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier