Dop med unik champagne ska ge lycka till Viking Glory

Viking Glory döptes i en unik champagne.
Fartygets gudmor, Isabel Lennse och Viking Lines VD Jan Hanses. (pressbild)

Under gårdagen döptes Viking Lines nya flaggskepp Viking Glory i Åbo hamn. Namnet Glory valdes i en namntävling för tre år sedan där 22 500 namnförslag kom in från bland annat Finland och Sverige. Över 450 tävlingsdeltagare förslog namnet Glory.

Enligt en sekellång legend ska en flaska champagne krossas mot fartygets skrov för att hon ska få segla tryggt på världens hav. Den skummande drycken ska blidka havets gudar. En unik champagne användes, speciellt framtagen av Essi Avellan, Master of Wine, i samarbete med det världsberömda champagnehuset Piper-Heidsieck. Den svenska smyckedesignern Isabel Lennse fick äran att krossa champagneflaskan mot fartygets nya, glänsande skrov.

– Jag är tacksam över att få vara gudmor till detta vackra fartyg. Fadderskapet stärker dessutom min familjs långvariga engagemang i Viking Line. Det är viktigt för mig att Viking Glory är ett av världens mest klimatsmarta passagerarfartyg. Skärgården står vår familjs hjärta nära, säger Isabel Lennse.

Särskilt hängsmycke från Guldviva

I traditionerna för ett fartygsdop ingår även att ett smycke skapas för att rederiet ska komma ihåg fartygets gudmor. Isabel Lennse fick därför ta emot ett Glory-hängsmycke i guld skapat av guldsmed Maria Karlström från GULDVIVA på Åland. Det tidlösa Glory-smycket med maritimt tema säljs i silver på Viking Glory.

I samband med fartygsdopet avtäcktes också Stefan Lindfors skulptur Under Ytan. Verket ingår i skulpturtrilogin Havets teater som är en hyllning av livet till havs.

För Viking Line innebar dopet av rederiets nya flaggskepp den lyckade höjdpunkten på ett mångårigt projekt som till stora delar genomförts under exceptionella omständigheter. Det sammanlagda priset på fartyget är cirka 225 miljoner euro, vilket är över två miljarder svenska kronor.

– Vi lyckades få hem Viking Glory trots att det också fanns tvivel i luften. Detta fantastiska fartyg överträffar alla mina förväntningar. Det representerar en helt ny fartygsgeneration och lyfter också fram bolagets ursprung i skärgården, säger Jan Hanses, verkställande direktör på Viking Line.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SeaFun på Sociala medier