Atlantkryssningar har en lång tradition och reslusten tycks knappast ha svalnat. Hos Globetrotter är det fortsatt stort intresse för de transatlantiska kryssningarna. Populärast just nu är kryssningarna över Atlanten med Holland America Lines fartyg Oosterterdam och Cunards legendariska så kallade crossings med fartyget Queen Mary 2 mellan Southampton och New York.
– Vill man hitta en riktigt prisvärd resa så ska man titta på en repositioneringskryssning då fartygen byter farvatten på hösten och våren. Till exempel så har vi på Globetrotter under ett antal år i samarbete med vårt egna/Vings flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia erbjudit mycket prisvärda kryssningar som på hösten startar i Europa för att påbörja sin resa mot varmare farvatten i Karibien eller omvänt på våren, säger Jan Josefsson, VD Globetrotter.
Fördelaktiga priser ligger bakom mycket av det fortsatt stora intresset, men många lockas också av kombinationen av många intressanta hamnar och flera dagar till havs där man har tid att njuta av fartygets alla faciliteter.
Globetrotters kryssning i samarbete med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia och rederiet Holland America Line är en 21 dagar lång resa. 16 nätter spenderas ombord på fartyget Oyesterdam och paketeras sedan med en natt på Hilton Garden Inn Rome Airport i Rom innan avresa samt ett antal nätter på lyxhotellet Hilton Clearwater Beach, på Clearwater Beach strax utanför Tampa i Florida. Under kryssningen har man dessutom möjlighet att uppleva spännande resmål som Cartagena, Palma (Mallorca), Málaga och Madeira.
Kryssningen går av stapeln i mitten av november och utgår från hamnstaden Civitavecchia utanför Rom för att sedan avslutas i Clearwater Beach i Florida. Med på hela resan finns även svensk färdledning.
En annan succé hos Globetrotter är den klassiska atlantresan mellan Southampton och New York eller omvänt med det anrika rederiet Cunards legendariska fartyg Queen Mary 2, som idag är det enda fartyget i sitt slag som kan kalla sig för en äkta oceanliner. Under den 7 dagar långa kryssningen får man en känsla av hur det var att resa när atlanttrafiken hade sin guldålder.