Med mindre än tre månader kvar till leverans finslipas nu det sista i arbetet med det nya fartyget Celebrity Edge. Rederiet Celebrity Cruises har med detta fartyg tagit fram en helt ny design, där flera spektakulära utrymmen ritats av designerparet Patrick Jouin och Sanjit Manku från Jouin Manku Studio.
The Grand Plaza
Ett av dessa är The Grand Plaza, som kommer att vara själva hjärtat i fartyget, och ständigt byta skepnad. För att skapa nya upplevelser ombord och medvetet frångå det traditionella sättet att tänka kring kryssningar har Celebrity Cruises sökt och anlitat personer utan erfarenhet från kryssningsbranschen.
Bland de som valdes finns den parisbaserade designduon från Jouin Manku, som hyllats för sitt sätt att hämta inspiration från en rad olika kulturer och för att blanda toppmodern teknik med gammaldags hantverk. De är förknippade med världsberömda projekt såsom Alain Ducasse au Plaza Athénée och restaurangen Jules Verne i Eiffeltornet.
Jouins anknytning till skeppsvarvet Chantiers de l’Atlantique visade sig ha betydelse för hans arbete med Celebrity Edge. Han säger: ”Skeppsvarvet är mycket viktigt för mig och min familj: Min farfar arbetade på just det varvet och när han dog i ung ålder anställde de min farmor så att hon kunde fortsätta att försörja sin familj. Det här projektet var väldigt känslosamt för mig. Sanjit och jag kanaliserade det i vår design, vilket inspirerade vårt unika angreppssätt som innebar att vi ville visa upp hantverket bakom skeppsbyggande.
Dåtid och nutid möts
The Grand Plaza är en blandning av enkelhet och modernitet men som hämtar inspiration från de glamorösa dagarna av transatlantiska resor. När samhällets grädda samlades på kryssningsfartyg utgjorde de ofta väldigt spektakulära balsalarna fartygets nav, med tillhörande dramatiska trappor och utsmyckade ljuskronor. De var platsen för social samvaro där man träffades, åt, drack och dansade. The Grand Plaza omfamnar denna historia men omtolkar dem också för att passa 2000-talet.
The Grand Plaza spänner över tre däck i skeppets mitt och fungerar som Celebrity Edges epicentrum. Det utstrålar en energi som lockar gästerna under dagens alla timmar då utformningen och atmosfären är i ständig förändring. Över Martini bar reser sig en imponerande ljusinstallation – The Chandelier – som sträcker sig upp till taket tre våningar upp. Den väger sju ton och består av fem nivåer av 765 blad som belyses av dynamiska LED-slingor som ändrar färg under dagen och kvällen.
Här kan gästerna få en smak av de livliga torgen i Italien som inspirerat utrymmet som omfattar hela 480 kvadratmeter. Bland restaurangutbudet finns Raw on 5 och Fine Cut Steakhouse på Däck 5; Le Grand Bistro och Café al Bacio på Däck 4; och nya Grand Plaza Café på Däck 3. Utkanterna av The Grand Plaza är utsmyckade med nätskärmar handsydda av över 13 500 bitar av metall, läder och tyg.
X för modern lyx
På morgonen kan gästerna avnjuta en cappuccino och en croissant på något av de många caféerna. På eftermiddagen väntar kanske en cocktail före middagen på The Grand Plaza medan man låter sig underhållas av olika pop-up-framträdanden. När kvällen kommer förvandlas energin igen, då fylls utrymmet av livemusik och blir skeppets sociala epicentrum.
Celebrity Cruises ikoniska ”X” står för modern lyx. Rederiet har 12 fartyg som kan erbjuda lyxiga kryssningssemestrar på världens alla sju kontinenter. Celebrity erbjuder också oförglömliga kryssningsupplevelser i Alaska och Kanada. Celebrity är ett av fem varumärken inom det globala kryssningsföretaget Royal Caribbean Cruises Ltd.