E-flexer-fartygens linje och namn ännu hemliga

Mitt i den pågående pandemin meddelar färjerederiet Stena Line att den första av deras två nya superfärjor är sjösatt. Detta skedde för några dagar sedan, den 24 maj, på varvet i Kina. Fartyget som började byggas 2020, ska vara klart under 2022. Det blir både 30 procent större och mer energieffektivt än rederiets befintliga färjor.

Stena Line är mitt inne i en modernisering av sin fartygsflotta och arbetet med detta fortsätter trots den pågående pandemin. Den färja som nu blivit sjösatt är den fjärde av fem Kina-byggda fartyg av serien E-Flexer. De tre första fartygen har redan gått i trafik på Irländska sjön. 

De två nya superfärjorna beställdes 2018 och började byggas under 2020 med förväntad leverans 2022. De är större än de tre första och med sina 240 meter och en lastkapacitet på 3 600 längdmeter är de bland de största färjorna i Stena Lines flotta. Rederiet har ännu inte avslöjat namnen på fartygen eller på vilken linje de ska trafikera.

Superfärjorna ”E-flexer” klara nästa år

”Dessa två nya superfärjor representerar en viktig del av vår hållbara tillväxtresa framåt och vi ser fram emot att välkomna dem till flottan nästa år. De tre första fartygen av modellen E-Flexer som redan trafikerar Irländska sjön är väldigt uppskattade av våra kunder och har levt upp till sitt namn både gällande effektivitet och flexibilitet ”, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Fartygsklassen E-Flexer representerar nästa generations fartyg från Stena och är upp till 30 procent mer energieffektiva än de flesta befintliga färjorna i Stena Lines flotta. Detta är möjligt tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. Fartygen är också förberedda för att kunna gå på alternativa bränslen, exempelvis LNG eller metanol. De två större fartygen som Stena Line nu bygger är dessutom utrustade med koppling för landström vid hamnuppehåll och kan konverteras till batterihybrid i framtiden.

Andra utmärkande egenskaper för fartygsmodellen är effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt vilket förkortar hamnuppehållen. Den moderna designen och interiören bygger på Stena Lines skandinaviska arv och är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.

E-flexer byggs på varv i Kina

Design och konstruktion av E-Flexerfartygen är ett samarbete tillsammans med systerföretaget Stena RoRo på varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Totalt har Stena RoRo beställt nio stycken varav fem ska gå i Stena Lines trafik.

”Trots pandemin har vi kunnat bygga och leverera de nya färjorna i tid så att Stena Line kan modernisera sin flotta enligt plan, säger Per Westling, VD på Stena RoRo.

Fartygsfakta

Längd: 239,7 m

Bredd: 27,8 m

Djup, max: 6,4 m

Passagerarkapacitet:1 200 passagerare

Fraktkapacitet: 3 600 längdmeter

Bilkapacitet: 200 bilar på separat bildäck

Antal hytter: 263

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SeaFun på Sociala medier