Explora Journeys – nytt lyxvarumärke från MSC Group

MSC Group har meddelat att företaget träder in på lyxkryssningsmarknaden med lanseringen av ett nytt varumärke: Explora Journeys. Fyra fartyg är beställda och ska byggs vid Fincantieri. Det första kommer att lanseras 2023, de följande fartygen ska vara färdiga 2024, 2025 och 2026.

Pierfrancesco Vago, styrelseordförande för MSC Group, säger att lyxkryssningsmärket Explora länge varit en vision inom familjen. Resultatet ska vara inspirerat av deras personliga reseönskemål.

Fartygens design har tagits fram i partnerskap med världens främsta superyacht- och lyxdesigndesigners. Resultatet beskrivs som ”innovativa fartyg som sömlöst smälter samman elegant schweizisk precision med modernt europeiskt hantverk”.

Rymligaste sviterna

Explora-fartygen kommer att ha 461 sviter. Alla får fönster från golv till tak och privat terrass med utsikt över havet och de destinationer man besöker. Sviterna börjar på 35 kvadratmeter vilket ska vara bland de rymligaste för kategorin i branschen.

De 14 däcken inkluderar utomhusytor på mer än 2500 kvadratmeter med utsikt över havet, 64 privata cabanas vid tre utomhuspooler. En fjärde pool med ett infällbart glastak gör att gästerna kan njuta av en simtur eller avkoppling vid poolen i alla väder. Dessutom finns flera bubbelpooler både inomhus och utomhus.

Kryssningar för nästa generations lyxresenärer

Förhållandet mellan gäst och besättning är 1,25 : 1. Här utlovas skräddarsydda lösningar efter personliga preferenser, flera barer både inom- och utomhus samt flexibla middagstider vid nio olika restauranger. Ingen ska dessutom kosta extra.

Ett rymligt inomhus- och utomhusspa finns självklart också liksom gym med toppmodern träningsutrustning, gruppträningskurser och skräddarsydda program. På varje destination ska man också kunna få skräddarsydda hälsoupplevelser.

I samarbete med Fincantieri utrustas Explora Journeys fartyg med den senaste maritima miljötekniken, samtidigt som de är redo att anpassa sig till alternativa energilösningar när de blir tillgängliga. Fartygen ska till exempel kunna minska utsläppen av kväveoxider (NOx) med 90 procent och undvika koldioxidutsläpp medan de ligger vid kaj. All fyra fartygen kommer också att vara RINA DOLPHIN-certifierade för reducerat undervattensbuller. Engångsplast kommer inte att användas ombord på fartyget, och de kommer inte heller att erbjudas under landbaserade upplevelser.

Ska besöka både kända och dolda pärlor

Kryssningarna börjar på 7 nätter. Utlovat är ”icke-konventionella ankomst- och avgångstider” i kombination med övernattningar så att gästerna ska få möjlighet till exklusiva upplevelser. Fartygen kommer att kryssa både till kända destinationer som till exempel Saint Tropez, Bordeaux och Reykjavik liksom dolda pärlor som Kastellorizo, Bozcaada och Lofoten.

Ett symboliskt emblem

Det nya varumärkets logotype är inspirerad av en mandala. Designen är skapad av Alexa Aponte-Vago, CFO för MSC Group, dotter till grundaren Gianluigi Aponte och hustru till ordförande Pierfrancesco Vago. Mönstret, som har rötter i andlighet, representerar en personlig upptäcktsresa.

Illustrationer av lotusblomman symboliserar kroppens, talets och sinnets renhet. Hinten till fleur de-lis representerar ödmjukhet och en koppling till det europeiska arvet. Typsnittet anspelar också på havets vågor.

De inledande kryssningarna 2023 kommer att vara bokningsbara hösten 2021.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SeaFun på Sociala medier