Finncanopus fullbordar rederiets gröna investering om 500 miljoner euro

Finncanopus fullbordar rederiets gröna investering.
Finnlines gröna investering har nu fullbordats med Finncanopus.

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal den 14 februari. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro är därmed fullbordat. Valet av Katariina Nurmi, som representerar DB Schenker, till fartygets gudmor symboliserar Finnlines engagemang för att upprätthålla ett pålitligt och effektivt logistiknätverk som skapar en solid grund för tillväxt för bolagets fraktkunder och även gör det möjligt för Finnlines och dess samarbetspartners att växa sig starkare tillsammans.

De senaste två åren har varit starten på ett nytt kapitel i Finnlines mer än 75-åriga historia. Med sitt gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro har Finnlines tagit steget in i hybrideran. Dopet av rederiets andra hybridropaxfartyg Finncanopus markerade investeringsprogrammets fullbordan. I enlighet med traditionen krossades en flaska champagne mot fartygets skrov av dess gudmor Katariina Nurmi, maka till Petteri Nurmi som är VD för DB Schenker Cluster Nordics.

Den mytomspunna champagneflaskan symboliserar en önskan om lycka och goda vindar för fartyget, dess besättning och passagerare. Men även valet av Katariina Nurmi som Finncanopus gudmor är högst symboliskt. Det står för Finnlines ambition att vara den stabila basen i ett effektivt logistiknätverk, som främjar Finlands och Europas handel och industriella utveckling, möjliggör ekonomisk tillväxt för Finnlines kunder, och även gör det möjligt för Finnlines och dess nätverk av partners inom logistiksektorn att växa sig starkare tillsammans.

Grön investering och toppmodern miljöteknik

Inom ramen för sitt gröna investeringsprogram har Finnlines välkomnat fem nybyggda fartyg, alla utrustade med toppmodern miljövänlig teknik. Tre hybridrorofartyg (lastfartyg) sattes i drift under sommaren 2022. Finnsirius, som är det första hybriddrivna ropaxfartyget i rederiets Superstarklass, sattes i trafik mellan Finland och Sverige i september 2023. Dess systerfartyg, Finncanopus, tas i drift den 16 februari 2024. De två fartygen är de största i Finnlines flotta, vart och ett med 5200 lastmeter och certifierade för att transportera upp till 1100 passagerare.

”Finnlines har gjort massiva investeringar i hållbar teknik och positionerat sig på ett framgångsrikt sätt. Våra investeringsprogram är i linje med Grimaldi-gruppens strategi som syftar till att förbättra den operativa effektiviteten och att minska CO2-utsläppen. De nya fartygen stödjer kunderna i deras omställning mot hållbarhet och miljöansvar. Jag är stolt över att välkomna Finncanopus, och Finnlines har nu stora förväntningar på sommarsäsongen eftersom vi har två identiska, helt nya, fartyg i trafik på linjen mellan Finlands fastland, Åland och Sverige”, säger Tom Pippingsköld, VD och koncernchef för Finnlines.

”Finncanopus och hennes systerfartyg Finnsirius visar vårt engagemang för att tillhandahålla hållbara transporttjänster i toppklass till både våra fraktkunder och passagerare. Vårt andra hybridropaxfartyg kommer att göra det möjligt för Finnlines att växa sig ännu starkare tillsammans med våra nätverkspartners. Dessutom är Finnlines tidtabeller skräddarsydda för att passa såväl fraktkunder som passagerare på alla tre destinationer”, säger Antonio Raimo, linjechef på Finnlines.

Finncanopus kommer nu att ansluta sig till Finnsirius på sträckan Sverige–Åland–Finland (Kapellskär–Långnäs–Naantali), med avgång från Kapellskär på morgonen och från Nådendal på kvällen. Hon kastar loss för sin jungfruresa från Kapellskär den 16 februari 2024.

Fakta om Finncanopus

  • Fartygstyp: Ro-pax (roropassagerarfartyg)
  • Isklass: 1A Super
  • Total längd: 235,6 m
  • Största bredd (Moulded breadth): 33,3 m
  • Bruttodräktighet (GT): 65 692
  • Dödvikt (DWT – maximal lastförmåga): ~ 11 900
  • Lastmeter: 5 200
  • Optimal hastighet: 16,3 / 21,0 knop
  • Motoreffekt: 4 x 7 200 kW
  • Flagga: Finland
  • Maximalt antal passagerare: 1 100
  • Antal passagerarhytter: 323
  • Rutt: Sverige-Åland-Finland (Kapellskär-Långnäs-Nådendal)
  • Utsläppsreducerande teknik
  • Air lubrication – ett innovativt system som använder luftbubblor för att minska friktionen mellan fartygets skrov och vattnet, och därmed bränsleförbrukningen
  • Batteriinstallationer
  • Reducerade avgasutsläpp
  • Landströmsanslutning
  • Automatisk förtöjning
  • System för återvinning av spillvärme
  • System för rening av barlastvatten

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier