Förra året upplevde Hurtigruten sitt bästa år någonsin i företagets 123-åriga historia. Nu uppgraderar och renoverar rederiet fem av sina fartyg. Först ut att genomgå en totalrenovering var MS Kong Harald och MS Polarlys som nu är redo för sina jungfrufärder. Även fartygen MS Nordkapp, MS Nordnorge och Hurtigrutens senaste fartyg, MS Spitsbergen, håller på att genomgå en uppfräschning och förväntas bli klara i höst.
Interiör av svenskt designföretag
De fyra fartygen är från 1990-talet och kommer att renoveras både invändigt och utvändigt med tydlig inspiration av skandinavisk design och naturliga material som träd, skinn och skiffer. Samtliga besöksytor kommer att renoveras: reception, matsalar, bistroer och caféer, dessutom kommer fartygen att få helt nya gym. Den nya interiörens design står det svenska designföretaget Tillberg Design för. Interiören har till och med fått ett namn, efter havsområdet Hurtigrutens fartyg kryssar i; New Arctic Interior.
– Vi vill att våra gäster ska få en komplett upplevelse, både ombord och under våra äventyr. Den nya interiören är inspirerad av vattnen Hurtigruten kryssar i och interiören är inspirerad av vår natur. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda våra gäster träning i helt nya gym med världens bästa utsikt, säger Daniel Skejdalm, koncernchef på Hurtigruten.
Minskade utsläpp
Även MS Spitsbergen, Hurtigrutens senaste fartyg som byggdes år 2009, genomgår en renovering inför sina antarktiska kryssningar. Även där har Tillberg Design formgett interiören. Fartyget kommer att resa längs den norska kusten senare i vår innan kursen sätts mot Antarktis i början av år 2017.
Samtliga av Hurtigrutens fartyg genomgår stränga inspektioner och har bland branschens högsta krav på bränsleutsläpp och ljudnivåer för att minimera avtrycken på djur- och naturliv. Sedan år 2009 har Hurtigruten utfört mer än tjugo olika förändringar som har minskat koldioxidutsläppen med 13 000 ton.
Här kan man se när fartyget MS Polarlys renoveras: