En ny YouGov-analys beställd av Norwegian Cruise Line visar att kryssningar är hetare än både bilsemester och stugliv. Framförallt är 55 procent av svenskarna är mer resglada nu än före pandemin. Efter några år med mycket tid hemma är vi hungriga på nya upplevelser, gärna långt hemifrån.
De flesta drömmer om långväga resmål som Karibien och Australien, och kryssningar slår både bilsemester och sommarstuga när svensken ska ranka sin favoritsemester. Dessutom är en semester nära vatten ett måste för hela 73 procent.
Det är rederiet Norwegian Cruise Line (NCL) som beställt analysen utförd av YouGov. Hela 55 procent av svenskarna svarar att deras reslust har ökat jämfört med före pandemin. Och på flervalsfrågan om var de helst skulle vilja semestra är svaret ”långt borta” – svenskarna anger Karibien (43 %) och Australien (också 43 %) som sina främsta drömresmål, tätt följda av Frankrike, Grekland och Florida.
Topp 5 svenskarnas drömdestinationer
– Australien (43 %)
– Karibien (43 %)
– Frankrike (33 %)
– Grekland (32 %)
– Florida (32 %)
Vi gillar även att bocka av flera destinationer som står på vår bucket-list under semestern. Två av fem svenskar prioriterar att besöka flera destinationer på samma resa.
Vi saknar romantik och att unna oss
Behovet av att komma bort från allt är stort. I undersökningen säger 51 procent att de efter restriktionerna och de extra timmarna hemma behöver nya upplevelser med sin partner. Nästan hälften av alla svenskar i parförhållanden (54 %) anser att en semester är precis vad de behöver för att få i gång sin romans efter några år hemma. De behöver också unna sig; 46 procent av paren menar att de behöver unna sig mer nu än någonsin tidigare.
Så föredrar vi att tillbringa vår semester
Efter två år av reserestriktioner föredrar 39 procent av svenskarna paketresor. Att vara nära vatten är dock ett måste på semestern för de allra flesta av oss (73 %). Detta är kanske en av anledningarna till att kryssningar kommer på tredje plats bland svenskarnas favoritsemestrar (31 %) – före både bilsemester (22 %) och sommarstugan (18 %).
Topp 5 svenskarnas favoritsemestrar
1. Charter/ paketresor (39 %)
2. Rundresor (39 %)
3. Kryssning (31 %)
4. Bilsemester (22 %)
5. Sommarstuga (18 %)
”Under de senaste åren har svenskarna huvudsakligen tillbringat sin semester i Sverige och de nordiska länderna. I och med att restriktionerna har lättats är svenskarna hungriga på nya upplevelser och viljan att planera framtida resor har återkommit. Och vi är naturligtvis glada över att kryssningssemestern står högt på listan över de föredragna semestervalen”, säger Kevin Bubolz, Managing Director Europe på Norwegian Cruise Line.
Flergenerationsresor är en trend
YouGov-analysen visar att resor med flera generationer ökar i popularitet efter pandemin. 19 procent av svenskarna föredrar att semestra med hela familjen över generationsgränserna, främst för att stärka relationerna (47 %), men också för att skapa unika minnen med barnbarnen (43 %) eller för att ta igen förlorad tid (35 %). För 15 procent av svenskarna har det blivit en regelbunden tradition att åka på semester med flera generationer.
”Vi ser att fler familjer väljer att resa med flera generationer. Kryssningar är ett enkelt och avkopplande sätt att uppleva världen på och erbjuder upplevelser och aktiviteter för alla åldrar. Vårt koncept Freestyle Cruising innebär att familjer kan semestra utan fasta måltider och klädkoder. Vår analys visar att svenska familjer vill ha tid och upplevelser tillsammans och här kan de få spänning på racerbanan, koppla av i spa och pool och njuta av goda middagar”, säger Kevin Bubolz.