Nya fartyg på löpande band

Royal Princess, foto: Princess Cruises
Royal Princess, foto: Princess Cruises.

Den väl innötta frasen att det släpps nya kryssningsfartyg på löpande band är faktiskt ingen överdrift. Ser man till världens olika rederier har de verkligen lanserat nya fartyg i rask takt. Och det tycks bara fortsätta.

Största nyheten var utan tvekan när Royal Caribbean International 2009 lanserade världens största kryssare, Oasis of the Seas, men hon var bara en av totalt 10 flytande nyheter till havs. Året innan släpptes 13 nya kryssningsfartyg och under 2010 kom ännu fler.

Bland de 15 fartyg som då släpptes var många systerfartyg till tidigare lanserade fartyg i nya klasser. I flera fall rör det sig alltså om kopior av fartyg som redan finns. I några fall har rederierna dock satsat på ett annat innehåll än hos den äldre systern, så trots att skalet kan tyckas snarlikt kan upplevelsen alltså ändå bli en annan.

När det gäller storleken så fick Royal Caribbeans mastodontklass Oasis ett nytillskott i slutet av 2010. Systern heter Allure of the Seas och var några centimeter längre. I övrigt var det däremot flera som gick ner i storlek och lanserade systrar i tidigare fartygsklasser som inte tillhörde deras största. Costa Deliziosa, syster till Costa Luminosa är ett exempel på detta, men även MSC Magnifica som hör till Musica-klassen.

Mest spännande 2010 var lanseringen av Norwegian Cruise Lines nya fartyg Epic med kapacitet för 4200 gäster. Fartygets hemmahamn är Miami varifrån hon gör kryssningar både i västra och östra Karibien vintertid för att hålla sig i Medelhavet sommartid. Till satsningarna ombord hör Cirque Dreams-underhållningen där gästerna kan se en cirkusshow medan de äter middag.

2011 var lika hektiskt det. Det kom många nya fartyg och till några av de största hör Disney Cruises fartyg Disney Dream som var det första nya på ett helt decennium, och Oceania Cruises nytillskott Marina som var nästan dubbelt så stor som rederiets tidigare tre fartyg. Carnival Magic är en jätte med en passagerarkapacitet på 3690, och Seabourn Quest blev en ny frestelse för alla som gillar lyxkryssare. Costa Cruises kom med Costa Favolosa som har 1508 hytter, och Celebrity-fantaster kunde från och med nu glädja sig åt ännu ett Solstice-fartyg; Celebrity Silhouette.

Förra året fortsatte likadant med flera megaskepp och ett par mellanstora. Oceania släppte Riviera – systerfartyg till Marina som kom året innan. Carnival Cruises kom med ett tredje fartyg i Dream-klassen; Carnival Breeze, och så avslutade Celebrity Cruises sin Solsticeklass med Celebrity Reflection som blev det femte Solstice-fartyget.

Costa Fascinosa i Serenaklassen, dit också tidigare nämnda Favolosa hör, gjorde också entré 2012 liksom det något större fartyget MSC Divina från det andra italienska rederiet MSC Cruises. Och detta är bara några exempel. Utöver de ovan nämnda har det lanserats flera flodkryssningsbåtar och andra fartyg, mindre synliga på vår marknad.

Utöver MSC Preziosa som fick möta världen i mars 2013, är de mest intressanta nyheterna på kryssningsfronten tveklöst Royal Princess från Princess Cruises samt Norwegian Breakaway från Norwegian Cruise Line. Royal Princess har med sin gudmor Catherine (Kate), hertiginnan av Cambridge, redan nått stor publicitet. Breakaway torde med sitt New York-tema och breda nöjesutbud göra detsamma.

Och det finns mer att se fram emot. Redan nästa år lanseras Norwegian Getaway, Regal Princess, Costa Diadema och Quantum of the Seas. För att bara nämna några. Det sistnämnda är ett av två nya fartyg i en ny klass hos Royal Caribbean International. Ytterligare flera nya är planerade att släppas 2015 och 2016. Mer om dessa längre fram.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier