Som första rederi på Östersjön lanserar Birka Cruises hyttnummerplacering. I samarbete med digitalbyrån Delorean har rederiet sedan 2017 utvecklat Birka.se både för desktop och mobil. Nu har turen kommit till hyttnummerplacering vilket innebär att kunderna på ett enkelt och lättbegripligt sätt själva kan välja exakt hyttnummer eller placering inom vald hyttkategori.
Boka specifik hytt nu även online
– Vi har sett en ökande efterfrågan just vad gäller hyttnummerplacering de senaste åren. Det har under några år varit möjligt att boka en specifik hytt hos oss över telefon, och intresset för detta har varit väldigt stort trots att vi egentligen inte har marknadsfört tjänsten. Vår onlineförsäljning ökar ständigt och därför möter vi våra gästers önskemål ytterligare genom en enkel bokning där kunden får en överblick över tillgängliga hytter i vald hyttkategori, säger Susan Engman, chef för pris och distribution på Birka Cruises.
Med denna service visar Birka Cruises att de är lyhörda för sina gästers önskan att kunna skräddarsy sin upplevelse och inte minst att alla har olika behov. Den som har en favorithytt ombord på Birka kan nu boka den på varje kryssning.
– Vi gör alltid vårt yttersta för att lyssna och utveckla vår kryssningsupplevelse på alla plan. Att välja sin egen hytt kan handla om allt från att vilja ha närhet till hissar och andra faciliteter till att vilja boka flera hytter intill varandra eller bo på ett visst däck. Vi är väldigt stolta över att kunna presentera en smidig bokning både på desktop och mobilt som gör det enkelt för gästerna att välja hyttplacering, säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises.
Klickbar karta
Bokningen av en specifik hytt görs i ett eget steg i den ordinarie bokningen på Birka.se. Efter att kunden valt önskad hyttkategori kommer alternativet att välja hyttens läge upp. Då visas en klickbar karta över fartyget där det går att välja exakt placering. Det går också att välja hytt genom att ange den önskade hyttens nummer. En serviceavgift tas ut för tjänsten, men det går givetvis fortfarande att låta systemet välja en hytt kostnadsfritt.
– Birka är en spännande kund att jobba med eftersom de alltid vill ligga i framkant. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen, därför har det här varit en både strategisk och kreativ process. Den största utmaningen var att få det att fungera smidigt i mobilen, där vi ser att den största delen av Birkas kunder kommer att göra sina bokningar, säger Lotta Saxe, digital strateg och projektledare på Delorean.