I mars börjar Viking Cinderella trafikera mellan Helsingfors och Stockholm efter en rejäl uppfräschning. Det tidigare vita fartyget har på varvet i Nådendal fått glödande röda sidor och interiören har genomgått en omfattande renovering. Investeringen i tekniska uppgraderingar kommer att minska fartygets koldioxidutsläpp med 2 500 ton per år.
Likt en Askunge före sin bal på slottet har Viking Cinderella genomgått en stor ”makeover” på Åbo reparationsvarv i Nådendal. Den mest synliga förändringen är att de tidigare vita fartygssidorna nu har målats i Viking Lines röda färg. De nästan 300 hytterna, spaavdelningen och många av fartygets allmänna utrymmen har också fått en ny, fräsch look.
”Cinderella har varit borta från Finland i nästan två decennier, och för att fira hennes återkomst vill vi att hon ska glänsa som Östersjöns egen Askunge. År 1964 – för exakt 60 år sedan – letade rederiet efter en färg till Apollo-fartyget, och den djärva röda färgen hämtades från det Mexican Fire-läppstift som redarens syster använde. Sedan dess har den väldefinierade röda nyansen varit vår varumärkesfärg”, berättar Johanna Boijer-Svahnström, Viking Lines informationsdirektör.
9 miljoner euro kostade dockningen
Eftersom dockningen ägde rum i januari var målningen av det 191 meter långa fartyget en ännu större utmaning än vanligt.
”De mycket varierande temperaturförhållandena är den största utmaningen för målning utomhus, men efter noggrann analys bestämde vi oss för att ta itu med det. Den svåra frosten i början av januari var faktiskt en lyckoträff för oss, eftersom vädret var torrt då. Ett trettiotal yrkesmän arbetade dag och natt med målningen. Med deras hjälp målades mer än 2 000 liter färg på Cinderellas sidor under loppet av två veckor”, säger Mathias Sundberg, teknisk chef på Viking Line.
Det omfattande målningsarbetet var bara en del av den två veckor långa dockningen som kostade nio miljoner euro och sysselsatte cirka 350 personer. Bland de många tekniska uppgraderingarna var de viktigaste installationen av inhemska s.k. Elogrids för att minska vattenmotståndet vid gång, och installationen av LeanMarine-systemet för att optimera motorgång och propellerstyrning.
Minskat koldioxidutsläpp med 5 procent
”Förnyelse och underhåll av våra fartyg under hela livscykeln är en viktig del av vårt hållbarhetsarbete. Efter de nu genomförda modifieringarna kommer Cinderellas årliga koldioxidutsläpp att minska med 5%, dvs. upp till 2 500 ton, samtidigt som det 35-åriga fartygets livslängd förlängs”, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef på Viking Line.
Enligt Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) regelverk ska passagerarfärjor dockas vart 2,5:e år. Viking Cinderella dockades nu för 14:e gången.
Viking Cinderellas historia i korthet
- Cinderella byggdes 1989 på Perno-varvet i Åbo, Finland, och var under sina första år världens största bilfärja. Viking Cinderella är den enda i sitt slag – det byggdes aldrig något systerfartyg.
- Cinderella var i trafik i Helsingfors från 1989 till 2003, främst på rutten Helsingfors–Stockholm, men gjorde också 20-timmars kryssningar mellan Helsingfors och Tallinn.
- År 2003 överfördes Cinderella till svensk flagg och bytte namn till Viking Cinderella, eftersom namnet Cinderella var reserverat i det svenska fartygsregistret. De röda sidorna målades vita, till skillnad från andra Viking Line-fartyg.
- Sedan 2003 har Viking Cinderella huvudsakligen gjort kryssningar mellan Stockholm och Mariehamn. Under somrarna har hon seglat på rutten Helsingfors–Stockholm tillsammans med Viking Gabriella och även gjort dagskryssningar till Tallinn.
- Den 8 mars 2024 byter Viking Cinderella till finsk flagg och återgår till rutten Helsingfors–Stockholm tillsammans med Gabriella.
Viking Cinderellas fartygsfakta
- Antal däck 12
- Längd 191 m, bredd 29 m
- Hyttplatser 2 500
- Passagerarkapacitet 2 560
- Bilkapacitet 480 personbilar
Fin båt