

Den reguljära passagerarfärjeförbindelsen mellan Finland och Estland fyller 60 år den 7 juli. Sjövägen mellan Helsingfors och Tallinn har blivit en av de mest trafikerade i världen, och tillväxten förväntas fortsätta även i framtiden. Viking Line har kryssat till Estland sedan 1989 och planerar nu världens största eldrivna bilfärja för rutten.
Det fanns reguljära färjeförbindelser mellan Finland och Estland redan under mellankrigstiden, men på grund av den sovjetiska ockupationen kunde reguljär passagerartrafik mellan Helsingfors och Tallinn starta först 1965. Tisdagen den 7 juli 1965 avgick MS Vanemuine från Tallinn mot Helsingfors. 4000 personer reste med fartyget under den första månaden.
Sjövägen – en livsviktig förbindelse
Idag reser cirka 7,5 miljoner båtresenärer årligen mellan länderna, och rutten är en av de mest trafikerade passagerarförbindelserna till sjöss i hela världen. Förbindelsen via Baltikum har också blivit en av de viktigaste farlederna för Finlands import och export.
”För sextio år sedan var Finland Estlands fönster mot världen. Än idag, i en era av global rörlighet, är det för många estländare det första utlandsresmålet. Rutten Tallinn–Helsingfors är för tiotusentals människor mer än en resa – det är en livsviktig förbindelse mellan två hem,” säger Estlands ambassadör i Finland Sven Sakkov.
”Både Estland och Finland är exportdrivna ekonomier som är starkt beroende av sjöförbindelser för sina varu- och tjänsteflöden samt försörjningskedjor. Linjen Tallinn–Helsingfors är en stark symbol för våra länders nära vänskap, våra gemensamma strävanden samt rörelsefriheten som förenar oss.”
Katamaransomrarna öppnade en ny marknad
Viking Line anslöt sig till Helsingfors–Tallinn-rutten 1989, då Viking Cinderella började kryssa till Estland. Fartyget lade inte till vid kajen, men tullklareringen gjordes på redden vid Tallinn. På det här sättet var den skattefria försäljningen ombord möjlig. Ett år senare började även Isabella kryssa på Estlands-rutten.
Under sommarsäsongen 1994 startade Viking Line sin dagliga passagerartrafik mellan Helsingfors och Tallinn, med katamaranen Viking Express. Snabbfärjan, som rymde 450 passagerare, korsade Finska viken snabbt.
”Redan den första sommaren var en succé för oss, och vi transporterade fler passagerare än någon annan snabbfärja på linjen. Vi fick värdefull erfarenhet från en helt ny marknad”, säger Viking Lines kommunikationschef Johanna Boijer-Svahnström.
Efter tre katamaransomrar bestämde sig Viking Line för att överge snabbfärjorna och planeringen av ett nytt, snabbt fartyg som passade Estlands-rutten påbörjades.
Viking XPRS – en omedelbar framgång
År 2004 gick Estland med i EU, och förutsättningarna för färjetrafiken över Finska viken förändrades helt. När den skattefria försäljningen på fartygen upphörde började finländarna ivrigt göra shoppingresor till Tallinn, och det gjordes även mycket arbetsresor. Viking Line satte in Rosella, som gjorde två dagliga t/r-resor på rutten.
Ett nytt fartyg beställdes från Aker Yards varv i Helsingfors år 2005. Fartyget kombinerade de goda egenskaperna hos snabba katamaraner och bilfärjor. Viking XPRS, som det nya fartyget hette, påbörjade sin trafik våren 2008. Kapaciteten per tur var 2 500 passagerare och 230 personbilar.

”Viking XPRS blev direkt mycket populär bland resenärerna och redan under det första året erövrade vi en fjärdedel av passagerarmarknaden på Estlandsrutten, trots att vi bara hade ett fartyg i drift,” minns Johanna Boijer-Svahnström.
År 2023 flaggades Viking XPRS om till finsk flagg, vilket stärkte Viking Lines position som den största arbetsgivaren inom sjöfarten i Finland. Fartygets interiörer genomgick en omfattande renovering under början av år 2025.