Viking Lines lanserar en mobilapp för sina passagerare som integrerar den digitala användarupplevelsen med den ombord på kryssningsfartyget. Mobilappen är en gemensam plattform för online-shopping, kommunikation ombord, aktivitet på sociala medier och dataöverföring mellan fartyg och landorganisation. Företaget som utvecklat appen heter Ixonos, specialiserade på innovativ tjänstedesign baserat på kundens upplevelse.
”Vi lyssnar alltid på våra kunder för att förstå vad de vill ha, säger Kaj Takolander, marknadsdirektör för Viking Line i Finland. Vårt mål är att vara det mest moderna och kundorienterade varumärket i passagerartrafiken på Östersjön.
Tapani Kauhanen, VD och marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien, fyller på i samma linje och menar att appen blir ett sätt för kunden att få reda på det breda utbudet ombord. ”Vår nya kryssningsapp blir det digitala verktyget som förstärker upplevelsen IRL” menar Tapani Kauhanen.
Mobilappen är verksam inom fartygets interna nätverk. Appen kan användas av alla enheter med en webbläsare. Kunderna kan göra inköp i förväg via mobilappen, designa sina egna kryssningsprogram, bläddra i taxfree-utbudet samt skapa inköpslistor. Applikationen innehåller en social medie-funktion som gör att gäster kan utbyta meddelanden ombord med andra resenärer. Vidare håller appen passagerarna medvetna om vad som händer för ögonblicket och gör det lätt för dem att följa aktuella program.
”Fartygsvärlden är en utmanande miljö att digitalisera. Varje fartyg i Viking Lines flotta är unik vilket innebär att innehållet i tjänsten måste vara lätt att anpassa både för besättning och landorganisationen. Utöver detta är varje persons rörelse ombord unik och varierar även under kryssningen, säger Mikko Sjöblom, affärsverksamhetsdirektör, Ixonos. Viking Line ville med nya digitala lösningar utmana de traditionella tjänsterna och komma närmare kunden.
Programmet är tillgängligt för gratis nedladdning till iOS och Android smartphones från AppStore och GooglePlay. Först kommer appen introduceras på Helsingfors-Mariehamn-Stockholm, Åbo-Mariehamn-Stockholm och Stockholm-Mariehamn 24 h kryssning. I nästa steg kommer den också att lanseras på Helsingfors-Tallinn och Mariehamn-Kapellskär kryssningar. Passagerarna i M / S Amorella, M / S Cinderella, M / S Gabriella, M / S Viking Grace och M / S Mariella kommer att vara de första att uppleva den första mobilpassagerar app på Östersjön.