Viking Line Skandinavien får ny marknadsdirektör

Tapani Kauhanen_Marknadsdirektör_Viking Line Skandinavien AB_low

Från och med idag är Tapani Kauhanen, 48, ny marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien. Han efterträder Peter Hellgren som i april utsågs till vice vd med ansvar för Viking Line-koncernens försäljning och marknadsföring.

­Tapani Kauhanen har haft ledande roller inom flera olika rederier i Östersjöregionen, innan han sommaren 2012 blev ansvarig för internationell försäljning på Viking Line. Hans bakgrund inom turism- och resenäringen är mycket gedigen vilket uppskattas av rederiet.

– Tapani Kauhanen har både i sin tidigare karriär och under sin tid på Viking Line visat sig vara en skicklig ledare med genuina insikter och goda idéer. Som ansvarig för Viking Line Skandinavien ges han ännu bättre möjligheter att bidra till företagets fortsatta framgångar, säger Jan Hanses, verkställande direktör och koncernchef för Viking Line Abp.

I grunden är Tapani Kauhanen civilekonom med examen från Uppsala universitet. Han är medlem i turismvetenskapsämnets branschråd vid Södertörns högskola samt ingår i Stockholm Visitors Boards referensgrupp. Tapani Kauhanen är även vice ordförande för Stockholmsavdelningen av den globala branschorganisationen för rese- och turismnäringen, Skål International.

– Efter två år på Viking Line kan jag konstatera att företaget har en dynamik och en företagskultur som passar mig perfekt. Det förtroende som man nu har visat mig genom den nya tjänsten känns förstås ansvarsfullt men framför allt väldigt roligt, säger Tapani Kauhanen, nytillträdd marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SeaFun på Sociala medier