Viking XPRS åter med såväl tekniska som visuella uppdateringar

Viking XPRS är byggd 2008.

Viking XPRS återvänder från varvet till sin rutt Helsingfors–Tallinn den 7 februari. Då med ljus och fräsch inredning, förnyad butik från golv till tak och ny restaurang. Tekniska uppdateringar som minskar bränsleförbrukningen har också genomförts.

Viking XPRS börjar trafikera rutten Helsingfors–Tallinn den 7 februari efter tre veckor på varvet. Nu erbjuder fartyget resenärerna en på många sätt ny kryssningsupplevelse. Fartyget har seglat under finsk flagg i snart två år och har ökat i popularitet. Viking XPRS har 15 avgångar per vecka från bägge hamnar och det största antalet resenärer av alla Viking Lines fartyg. Förra året uppgick antalet resenärer på Viking XPRS till över 1,6 miljoner.

– Efterfrågan på resor till Tallinn är stor, och med XPRS är det enkelt och förmånligt att göra en spontantur. Över en tredjedel av resenärerna tar med bilen på resan. Det är många familjer som reser, särskilt under säsongs- och semestertider. XPRS är även ett populärt konferensfartyg och andelen grupp- och konferensresenärer har ökat de senaste åren, säger Viking Lines marknadsföringsdirektör Ninna Suominen.

Ny modern och fräsch stil

Under veckorna på varvet har den största förändringen skett i fartygets taxfreebutik, som under renoveringen förstorats och fått mer funktionella ytor. I butiken finns även ett helt nytt utrymme för provsmakningar.

– Vi byggde om den ursprungliga butiken från golv till tak. Trenderna har förändrats mycket på 17 år. Nu får bland annat kosmetika och parfymer mer utrymme och synlighet. Nästan varje parfymhus lanserar säsongsdofter, och nya produkter presenteras betydligt oftare än förr. På dryckessidan har vi säkerställt att även de mest eftertraktade produkterna, som de nu populära smaksatta long drink-dryckerna, inte tar slut, berättar Viking XPRS intendent Ronny Hagelberg.

Även Viking XPRS restaurangvärld har något helt nytt att erbjuda: Bistro Coffee erbjuder caféprodukter av hög kvalitet, specialkaffe och varma rätter. I anslutning till bufférestaurangen har vi byggt en privat matsal för grupper upp till 34 personer.

På varvet förnyades fartygets inredning i en modern, fräsch och ljus stil. Entrén har totalrenoverats, mattor har bytts ut och hytternas inredning har uppdaterats genom att klä om hyttsoffor och byta gardiner.

Tekniska uppdateringar minskar bränsleförbrukningen

Viking XPRS levererades 2008 från dåvarande Aker Yards varv i Helsingfors. Nu torrdockades fartyget vid Landskronas reparationsvarv i södra Sverige. De största och dyraste underhållsarbetena har utförts på den tekniska sidan.

Den mest betydande tekniska uppdateringen är installationen av flödesreglering som minskar fartygets motstånd. Flödesregleringstekniken, levererad av finska Elomatic, minskar bränsleförbrukningen och förbättrar resekomforten genom att minskad vibration. Man har även sandblästrat och målat de vertikala delarna av fartygets botten. Med dessa uppdateringar strävar Viking Line efter att minska Tallinn-fartygets bränsleförbrukning med cirka fem procent. Utveckling och underhåll av fartygens teknik under hela livscykeln är en mycket viktig faktor för att minska de totala utsläppen.

Viking Line lyssnade in önskemål

Viking Lines fartyg dockas två gånger på fem år, enligt Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s bestämmelser. Medan fartygen är i trafik gör man även mindre underhållsarbeten.

– Dockningen och dess planering är ett stort gemensamt projekt som involverar ett stort antal av vår sjö- och landpersonal samt specialister inom olika områden. Under planeringsfasen lyssnar vi noggrant på både personalens och kundernas önskemål. Jag kan knappt vänta tills vi får njuta av slutresultatet tillsammans med våra resenärer – ett ännu trevligare och mer funktionellt Viking XPRS, säger Ronny Hagelberg.

Fakta om Viking XPRS

  • 2 500 passagerare, 736 hyttplatser, 220 bilar
  • Byggd 2008 på Aker Yards i Helsingfors
  • Trafikerar rutten Helsingfors–Tallinn
  • Längd 185 meter, bredd 27,7 meter, djupgående 6,55 meter
  • Återflaggades till det finska fartygsregistret i mars 2023

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier