Många undrar över det här med måltider och mat på en kryssning; vad ingår och inte egentligen? En del rederier har all inclusive, en del kallar det all inclusive, hos de flesta står det att alla måltider är inkluderade.
Hos alla rederier ingår det som man i hotellvärlden kallar helpension; det vill säga frukost, lunch och middag med möjlighet att äta snack/mellanmål flera gånger om däremellan. En del av de största fartygen kan ha dygnet-runt-öppna buffér och du kan ofta beställa room service om inget annat är öppet (de flesta har börjat med en serviceavgift mellan midnatt och klockan 05, övriga tider är det gratis även om man ser att en del börjat ta betalt för vissa finare rätter).
Om vi pratar de stora kryssningsbolagen/rederierna har du alltid flera restauranger att välja på som ingår i din kryssningsbiljett (de har du så att säga redan betalat för). Minst en huvudrestaurang som är en stor tjusig matsal dit de flesta går kvällstid, samt en bufférestaurang med självservering (vissa rederier gör om delar av denna till en specialrestaurang med bordsservering kvällstid).
Därutöver finns så kallade specialrestauranger där du ofta måste vara snabb att boka bord samt även betala en extra slant för att få äta. Hur dessa fungerar kan vara lite olika; ibland betalar man en fast kuvertavgift (kan variera mellan cirka 30-300 kronor beroende på ”finhetsgrad” på restaurangen) och sedan väljer man precis vad och hur mycket man vill från menyn (men även här har det skett åtstramningar de senaste åren då man börjat se att man även där ibland måste betala en slant för att få de bästa köttbitarna och hummern). Andra kan ha ett à la carte-koncept där det är styckepris per rätt.
Om ett rederi verkligen har all inclusive kostar ingen mat extra och inte heller det man dricker under dagen; från mineralvatten på flaska och espresso till drinkar, öl och vin samt champagne. Det börjar också bli populärt att köpa till särskilda dryckespaket, men variationen på pris och vad de innehåller är stor mellan olika rederier, så kolla ordentligt innan du bokar för att slippa besvikelser när du väl befinner dig ombord.