Recension av Havila Capella

Norrsken över snöklädda berg, foto: Havila Voyages.

Fartyg: Havila Capella, Havila Kystruten, lanserad i december 2021.

Passagerarkapacitet: 640 (besättning 76).

Kryssning: 27 – 29 januari 2023, Tromsö – Honningsvåg – Kirkenäs i Norge.

Havila Capella är det första av totalt fyra planerade fartyg i det nya rederiet Havila Kystrutens flotta. Fartygen ska alla trafikera den historiska kuststräckan Bergen – Kirkenes och man kan åka hela sträckan, med start i norr eller söder som man önskar, fram och tillbaka eller delar av sträckan. Hela rundresan Bergen-Kirkenes-Bergen tar totalt 11 dagar och bjuder på stopp i 34 hamnar.

Fartyget och dess systerfartyg är de nyaste och mest miljövänliga som trafikerar längs Norges fjordar, och inom några år kanske också de enda som får gå in i fjordarna. 2018 beslöt nämligen det norska stortinget att från 2026 får endast kryssningsfartyg och färjor som är utsläppsfria segla in i de världsarvsklassade, känsliga fjordarna som exempelvis Geirangerfjorden.

Havila Capella, fotocredit: Kreditering UAVPIC.

Havila-fartygen är byggda för att klara detta. De har världens största batteripaket för passagerarfartyg installerade ombord. Batterierna väger 86 ton och har en kapacitet på 6,1 megawatt vilket motsvarar 600 Tesla-bilar!

Batterierna laddas med el från vattenkraftverk när fartyget ligger i hamn. Till sjöss hjälper de fartygen att kryssa tyst och utsläppsfritt i fyra timmar och när de börjar bli urladdade kan fartygen slå om till drift med naturgas (LNG).  

Hela detta miljövänliga tänk genomsyrar kryssningen, utan att man behöver tumma på vare sig kvalitet eller upplevelse. Tvärtom skulle jag vilja påstå. Inredningen är inspirerad av naturen och man kan ana influenser från både havet, bergen och himlen.

Maten är lagad av de bästa norska råvaror från lokala producenter. Och man försöker minimera såväl matsvinn som förbrukning av plast och vatten.

Hytten

Betyg 3,5Totalt finns sju olika hyttkategorier, de är mellan 10-45 kvm till ytan och flera är handikappanpassade. Min hytt (5341) var en utsideshytt i kategorin ”seaview superior”. Ytan på 15 kvm kändes rymlig och designen nordisk i naturnära färger som brunt, grått, beige och blått.

Utöver en dubbelsäng har denna kategori en soffa (i vissa hytter är de bäddbara), skrivbordsyta, kyl, hårtork, vattenkokare och muggar samt te- och kaffepåsar. Garderoberna var rymliga och utöver strömuttagen fanns även USB-portar.

Uttrycket är nedtonat och minimalistiskt men levererar ändå en premiumkänsla. Belysningen var behaglig och produkterna i badrummet – norska Fitjar Islands – är lyxigt väldoftande och av hög kvalitet. Man har också fri wifi i hytten och på resten av fartyget.

En intressant sak är också möjligheten att bli en ”eco voyager”. I hytten ligger en lapp som man kan hänga på dörren, om man vill. Det är helt upp till en själv men gör man det så bidrar man till att minska förbrukning av vatten och energi. Läs mer här om att vara en Eco-Voyager med Havila Kystruten.

Aktiviteter

Att kryssa med Havila är att ta sig på det minst miljöförstörande sättet mellan aktiviteterna och upplevelserna – som är naturen utanför. Den norska kusten har något att erbjuda årets alla månader och utbudet av utflykter varierar också beroende på om det är vinter, vår, sommar eller höst.

På min kryssning som avgick i januari, provade jag både hundspannstur, vinterbad med bastu och fika efteråt, skoterkörning under den mörka norrskenshimlen och slädtur med kungskrabbfiske och middag efteråt med just kungskrabba! Mer om allt detta kommer i separat inlägg.

Ombord hittar man varken casino eller nattklubb men det finns flera trivsamma sittplatser utmed fartygets stora fönster och det går att låna pussel och böcker. I Bow Lounge kan man slå sig ned vid en öppen brasa och i Havblikk Bar & Lounge på däck 9 finns också gott om sittplatser.

Bow Lounge.

Fartyget har även ett gym för den som vill passa på att träna med utsikt över det norska landskapet. Två stora bubbelpooler finns också ute på däck, se mer under avsnittet ”bad” här nedan.

Mat & Dryck

Betyg 4,5Förutom Havly café finns två till restauranger ombord; Havrand Restaurant och fine-dining-restaurangen Hildring. Allt är snyggt och prydligt men inget sticker direkt ut eller förvånar.

Havly Café.
Havrand Restaurant.

På kryssningar över 6 dagar ingår helpension (frukost, lunch och middag) och det går då även att lägga till Havila Gold. Då ingår till exempel extrarätter till frukost och middag, alkoholfritt dryckespaket samt minst en valfri middag i fartygets exklusiva restaurang Hildring Fine Dining.

Det går också att köpa fika, dryck eller enklare rätter i fartygets café. På kryssningar över fem nätter ingår Havly café.

Hildring Fine Dining.

Rätterna som serveras ombord är skapade enligt devisen att maten ska vara minst halva anledningen till en resa med Havila Kystruten. Och efter att ha ätit ombord kan jag intyga att de verkligen lyckats med detta. Maten är fantastisk!

Jag förväntade mig inte mycket. Norge är – nej, VAR – inte landet som jag först kommer att tänka på när någon säger ”gourmetmat”. Efter denna resa har jag insett hur fel jag har haft.

2020 vann nämligen det norska kocklandslaget den prestigefyllda tävlingen Bocuse d’Or Europeoch lagledaren Gunnar Hvarnes är också den som står bakom det kulinariska konceptet för Havila Kystruten.

Gunnar Hvarnes, foto: Havila Voyages.

Förutom att rätterna tillagas av lokalproducerade råvaror så bygger konceptet, även till frukost, på mindre rätter à la tapas-menyer. Men ingen anledning till oro, man blir rejält mätt, och det går bra att beställa mer om man önskar.

Det går inte att jämföra Havilas matutbud med det oändliga ät-allt-du-orkar-bufféer på världens största kryssare. Tanken med detta koncept är att man ska minska matsvinnet vilket går helt i linje med rederiets hållbarhetsfokus.

Menyn är delvis destinationsanpassad. På min kryssning hette en del till exempel ”Polar land” medan det också fanns en annan del som var märkt ”Always on the menu”.

Har man Havila Gold får man en extra meny med rätter att välja bland. De går också att köpa till separat, då för 149 kronor per rätt.

Jag provade en rad olika rätter i Havrand och även i Hildring, och allt – verkligen allt – var till maximal belåtenhet. Maten höll gourmetklass och råvarorna kunde inte varit fräschare.

Kökschef Arne bjöd både på härliga leenden och ljuvlig mat.

För den som kryssar längre än fem nätter och vill krydda sin kryssning med lite extra lyx, går det att lägga till Havila Gold mot en extra avgift. Har man en svit ingår det automatiskt. Läs mer här om Havila Gold.

Barn & familj

Att ha med barn under 4 år som inte behöver egen säng utan delar med föräldrarna, är det kostnadsfritt. Barn mellan 4 – 15 år reser för halva priset. Det finns dock inga dedikerade utrymmen eller aktiviteter för barn ombord, så om det är ett lämpligt familjeäventyr eller inte är upp till var och en att avgöra.

Service & personal

Betyg 3,5Incheckningen i receptionen var vänlig och smidig. Så också servicen i restaurangerna. Jag besökte också maskinrummet såväl som bryggan där jag fick träffa kapten Brynjard Ulvøj. Överallt upplevde jag ett trevligt bemötande. Det var fin stämning ombord!   

Underhållning

Havila Kystruten är ju lika delar transport som kryssning, men inte riktigt i den form som vissa kanske är vana vid från exempelvis Medelhavet eller Karibien. Här finns ingen direkt underhållning såsom en trubadur eller uppträdande. Heller ingen scen där detta skulle kunna ske.

Den ”scen” som finns ligger utanför fönstren och det skådespel man bjuds på, står den mäktiga norska naturen för. Från norrskenet om vintern till midnattssolen om sommaren. Snöklädda berg, djupa fjordar, små byar och mäktiga vattenfall. Det här är en kryssning för naturälskare!

Bad

Betyg 3,0I aktern på däck 8 finns två stora bubbelpooler utomhus, uppvärmda med spillvärme från fartyget. I närliggande omklädningsrum finns bastur, en för damer och en för herrar. Här kan man även bada kvällstid och ligga i det varma vattnet och titta på norrsken eller stjärnorna.

Fartyget på den här rutten brukar knappast ha fler pooler så jag hade i alla fall ingen särskild förväntan då det gällde poolutbudet, möjlightvis hade det varit läckert om man (i dagsljus) hade haft mer utsikt från dem, alltså att de legat mer upphöjt och fritt.

Shopping

Betyg 2,5På däck 6, mellan fartygets atrium och konferensrum, finns en butik med souvenirer, varma kläder och annat smått och gott. De fina badrumsprodukterna av det norska märket Fitjar Islands finns också till försäljning här.

Utbudet bestod av ett fint urval av lokalproducerade produkter, vilket väl är det man vill ha på en sådan här kryssning. Vill man ha snacks och godis kan man vända sig till Havly café, det finns där.

Totalupplevelse

Betyg 3,5Att slå samman delbetygen i varje kategori för detta fartyg ger inte en rättvis bild av helhetsupplevelsen. Att det inte blir högt betyg inom vissa av kategorierna barn, bad eller underhållning innebär inte att man ska avstå att kryssa med Havila Capella. För en naturinriktad kryssning längs Norges fjordar kan jag inte tänka mig ett bättre alternativ.

Här finns friheten att välja hur många eller få hamnar man vill besöka längs den historiska kustresan, och med Havila Kystruten gör man det på mesta möjliga miljövänliga sätt – utan att behöva avstå nöjen som mat i världsklass.

Det här är framtidens sätt att kryssa och det är föredömligt att Havila visar vägen!

Jag kryssar med laddhybrid-fartyget Havila Capella längs Norges kust

Klicka på bilden ovan för att se en video om min Havila-kryssning på SeafunTV, på min YouTube-kanal. Passa på att gilla och prenumerera så ni inte missar kommande filmer och följ gärna Seafun på Instagram och Facebook.

4 kommentarer på “Recension av Havila Capella

  1. Hej! Tack för jättebra recension kring Havila. Vi tänkte också åka i vår.
    Två frågor;
    – Är det värt att lägga till ca 1500 SEK för att bo barbord sida som vid södergående normalt har hyttens fönster mot land? Eller kan det vara en nackdel, eller något man inte tänker på?
    – Hur var utflykten skoterturen? Den kostar ju en del och går mitt under natten? Värt pengarna?

    Något annat att tänka på? Dryckespaket, lägga till Gold-Meny?
    Mvh
    Claes

    1. Hej Claes, och tack för trevlig feedback! 🙂

      Jag kan ge dig ett par spontana svar direkt men ska också kolla upp ett par saker ytterligare och återkommer sedan om jag får reda på något värt att dela.

      När det gäller vilken sida man ska ha hytten på vet jag inte om man kan vara säker på att alltid ha den sidan mot land/utåt hela vägen (något jag måste tänka på i fortsättningen helt klart!).
      Personligen hade jag ju valt att INTE ha mot land för trevligare utsikt (hav och natur) men där är vi alla olika och det klart att det kan vara praktiskt att se destinationen och hur det ser
      ut där man ska gå av också. 🙂 Kanske kan man uppleva ljud från när de lastar på och av eller liknande, så skulle det kunna vara.

      Skoterturen var väldigt häftig! Det var kul att köra och ”maffigt” att fara fram på snön i vinternatten. nu körde vi väl inte direkt på natten, mer sent då det var mörkt, och jag tror anledningen
      är för att man bättre ska se norrskenet. Vi såg en del (faktiskt syntes det bättre på fotona jag tog) och OM man får riktigt fint norrsken är det en mäktig känsla att vara ”ett med naturen” ute i
      tystnaden med norrskenet över sig. Om det är värt prislappen är svårt att säga, hur förutspår man vädret? När jag åkte hundspann hade jag iskallt blött snöregn vilket inte var så kul, hade jag haft det vädret på min skotertur hade jag inte varit nöjd (även om det inte är någons fel/går inte att klaga på). Så här måste man nog känna efter om man är beredd att ta chansen. Känns det tveksamt, för dyrt om det inte blir perfekt, kanske man ska avstå.

      Havila Gold finns kvar fram till 31 mars, sedan tas det bort vad jag förstått. Här är det också en fråga om vilka val man brukar göra som person på en kryssning (och vad man hinner om man är på många utflykter…), men Havila Gold var underbart och maten ombord är sagolik, testa absolut deras fine dining restaurang! Kan absolut inte avråda från Havila Gold, det var så underbart gott allt! Norge är ju dyrt också så ju mer man kan lägga till i förväg lär nog löna sig.

      Hoppas ni får en fantastisk resa!
      Mvh Heidi

      1. Hej igen!
        Stort tack för utförligt svar.
        Skoterturen är i vårt fall (slutet av april) kl 0045-0300. Lär ju vara mörkt, vilket kanske är vitsen för att man ska se eventuellt norrsken. Å andra sidan borde man ju även kunna se det från land/båten? Det är rätt mycket pengar ca 4 tkr/pers för att åka några timmar skoter tycker vi dock. Vi har ju kört i svenska fjällen i dagsljus och tyckt att det varit toppen. Vädret spelar ju in som sagt. Vi får se….

        När det gäller rätt sida av båten tänkte vi mest att man såg fjordar och berg om man har hytt mot land. Vi ser nog hellre det än öppet hav så att säga. Men det kan ju vara lite stökigt förstås med lastning mm i hamnarna?

        Aha då lägger de ner Gold alltså. Då behöver vi inte fundera på det. I övrigt tänkte vi oss åka på utflykterna på öarna utanför Lofoten samt Atlantvägen.

        mvh/Claes

        1. Hej igen,
          Förstår era tankar. Det var mycket för skoterturen. Jag hade skippat det. Fråga om Havila Gold, saker ändras ju. När det gäller vilken sida ni ska ha hytten på törs jag inte ge råd men ert resonemang låter klokt! 🙂
          Mvh Heidi

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier