Fartyg: MSC World Europa, MSC Cruises, dopceremoni november 2022.
Passagerarkapacitet: ca 6762 (besättning 2138).
Kryssning: 11- 14 november 2022. Fartyget låg still i Doha, Qatar, som också var platsen där dopceremonin ägde rum och en av destinationerna vintern 2022-2023 liksom möjlig avresehamn.
MSC World Europa är det hittills största fartyget i MSC Cruises flotta. Det är en helt ny fartygsklass för rederiet och har fått många nyheter ombord. Fokus ligger enligt MSC Cruises på framtiden, och med hashtaggen #futureofcruising är detta också det första fartyget i flottan som drivs på LNG (flytande naturgas, ett betydligt mer miljövänligt alternativ).
Andra exempel på åtgärder för att göra fartyget mer miljövänligt är vattenrening och vattenåtervinningsteknik, återvinning av värme från exempelvis tvätteri och maskinrum, miljövänlig färg på skrovet, LED-belysning, landströmsanslutning, åtgärder för att minska undervattenljudet från propellrarna vilket stör det marina livet i havet och mycket mer.
Redan när man ser fartyget utifrån lägger man märke till dess smäckra, svepande former. Till de mer visuella nyheterna hör också utomhuspromenaden som möjliggjorts tack vare fartygets Y-form. Här har man byggt enorma lysramper i pelarform som används för att skapa mäktiga ljusshower kvällstid.
I det stora hela är det ett modernt och väldigt snyggt fartyg MSC Cruises presenterar fyllt med fantastiska restaurangkoncept och hisnande nöjen (som torrkanan Venom drop @spiral på bild här ovan).
MSC World Europa kommer att vara baserat i Doha under FIFA World Cup Qatar 2022 och efter detta kommer det nya fartyget att erbjuda kryssningar som besöker Dubai, Abu Dhabi, Sir Bani Yas (Förenade Arabemiraten) Doha (Qatar) och Dammam (Saudiarabien). Till sommaren 2023 kommer fartyget till Medelhavet.
Hytten
Hytten jag hade var en insideshytt på cirka 15 kvm vilket kändes ganska rymligt, särskilt området framför garderoben. I hytten finns förutom en dubbelsäng (som kan delas till två enkelsängar med nattduksbord där varje sänglampa är försedd med USB-uttag), ett väggfast bord med spegel, minibar och en pall under.
Soffa finns inte utan vill man sitta har man en stol som syns på bilden nedan. Lite spartanskt men man är ju inte så mycket i en insideshytt ändå. I väggpanelen under spegeln finns två vägguttag och även separat USB-uttag vilket var toppen.
Om man tittar på hemsidan ser det ut som att hytten ska ha ett bord och två stolar vilket inte fanns i min hytt. Om det berodde på att denna hyttkategori inte syns på hemsidan, att fartyget var så nytt att det ännu inte hunnit komma på plats, eller om man ångrat sig på vägen, vet jag inte – men det kanske förklarar att det var så rymligt.
Har man WIFi (kostar extra) fungerar det bra i hytten, i alla fall gjorde det det för mig. Det finns även telefon, interaktiv TV och kassaskåp inne i garderoben. 15 galgar kändes generöst och garderoben innehåller också tre öppna hyllor samt två lådor på ena sidan och hängutrymme på den andra (se bild).
I badrummet la jag genast märke till två saker som jag gillade: man har satsat på att ge mer utrymme till handfatet och duschkabinen. I duschen fanns även vattensparande funktion (som gick att klicka förbi för hårdare stråle) samt ”hörnpinne” som jag gissar är till att stötta sig på när man vill raka benen. MSC’s egna produkter (schampo och duschcreme) fanns i behållare på väggen i duschen och det skulle finnas hårtork också men jag letade aldrig upp den.
Aktiviteter
Ombord finns en hel del att roa sig med. I ena änden av inomhuspromenaden däck 6 till exempel ligger ett område som kallas Luna park. Här finns 5D-bio och spelarkad liksom ett snabbmatställe med urgod pizza (som tillagas medan man ser på), hamburgare, glasyrmunkar och annat mumsigt.
Casino finns förstås (däck 7) liksom massor av restauranger, barer och butiker (däck 8). Här utmynnar också en av fartygets huvudattraktioner, den spiralformade torrkanan Venom drop @the spiral som är en 11 däck hög rutschkana (den högsta till havs) som startar på däck 20.
Riktigt häftigt att kliva in i den röda ormmunnen för att sedan susa ner innan man kommer ut på däck 8. Trots sin något hårresande höjd och längd är den inte läskig så våga prova för den är riktigt kul! Man åker på en matta också så all slags klädsel funkar, själv åkte jag i kjol och blus och det var inga problem.
Uppe på däck 20 där Venom har sin start ligger också vattenparken Aurora Borealis med olika kanor. Både en dubbel där man kan tävla med en vän (tidtagarur finns och stor display som visar sluttiden), en bredare kana där man åker på stora gummiringar samt att det finns lite smalare, även en med fritt fall i starten.
En reflektion är att vattenparken är förvånansvärt torr om man jämför med exempelvis Meraviglia-klassen vars vattenparker har vattentorn, barnpool under en höghöjdsbana, vattenränna att leka i med mera.
När vi ändå är inne på avsnittet bad kan jag passa på att nämna spaavdelningen Aurea Spa. Här finns en grund pool där man kan ligga på bäddar bakom en vacker vattenridå. Poolen är omgiven av uppvärmda keramikbäddar och det finns också olika bastur att njuta av samt ett saltrum för avslappning.
På MSC Sportplex varierar aktiviteterna under dagen så håll utkik i dagsprogrammet. Dels anordnas här bollsporter av olika slag och man kan även testa att åka rullskridskor samt – en rolig nyhet hos MSC Cruises: köra bumper cars!
Kvaliteten är riktigt bra och de är otroligt smidiga att köra vilket gör det superskoj! Det kostar 5 euro per gång och precis som på nöjesparker iland varar varje gång bara ett par få minuter.
Bilarna är utrustade med säkerhetsbälte men blir man påkörd från varje håll kan man få sig en rejäl smäll (vilket jag fick), så man får vara bredd på det och ha inställningen ”den som ger sig in i leken får leken tåla” ungefär!
Däck 19 är himmelriket för yngre kryssare. Här finns Doremiland med alla åldersindelade barnklubbar (Baby Club Chicco, Mini Club, Juniors Club, Young Club, Teen Club) plus legorum, spelarkad, barnbio och rum med pingisbord med mera. Det är även på detta däck man hittar MSC Cruises kända Formel1-simulator samt ett Virtual Room.
Även om utbudet är fantastiskt så är bredden bättre på fartygen i Meraviglia-klassen om man har barn. Bad och mat är också en slags aktiviteter men de har egna rubriker här nedan.
Mat och dryck
Om man slår ihop alla ställen för både mat och dryck, det vill säga både restauranger och olika barer, caféer och lounger med någon servering så ska det totalt finnas 33 stycken! Av dessa är 13 rena restauranger; 7 ingår i kryssningen och 6 stycken är specialrestauranger som kostar extra.
De som ingår är fyra huvudrestauranger – den huvudskaliga à la carte-restaurangen som alltid ingår på en kryssning är här alltså uppdelad på fyra: La Foglia, Hexagon, Esagono och Bubbles. Namn och inredning skiljer men menyerna är desamma.
Det finns även två buffér varav en är öppen dygnet runt, något vi den senaste tiden sett andra rederier dra in på. På hemsidan kan man läsa om en tredje buffé men vi tror att det är den inne på MSC Yacht Club som avses – den som bara är tillgänglig för dem som bor inne i denna avdelning.
Den som räknas till nummer sju som ingår är därför troligen Pizza & Burger-restaurangen nere på däck 6 i området Luna Park.
Under mina tre dagar ombord hann jag äta smakprov från flera specialrestauranger (Butcher’s Cut, Chef’s Garden Kitchen och Hola! Tacos Cantina) och en hel middag på nya La Pescaderia (som kombinerar grekiskt med italienskt). En middag åt jag i huvudrestaurangen La Foglia och en i bufférestaurangen Il Mercato.
I à la carte-matsalen åt jag en galameny som nog inte kommer serveras på en vanlig kryssning, men kökets kunskaper lär vara desamma och både dem och den suveräna maten ger jag högt betyg. Denna middag var jättegod!
Nyheten La Pescaderia hade härlig atmosfär och god mat. Här startar man med mezes, röror och ugnsvarmt bröd, till varmrätt äter man färsk fisk och skaldjur. Jag älskar att äta plockmat som tapas och mezes men tyvärr var några för salta (lammfärslasagnen och en av rörorna som serverades med brödet), mitt bordssällskap tyckte likadant.
Fisk- och skaldjurstallriken var dock underbar och hela idén med att gå längs en färsk fiskdisk och välja ut per hekto vad man vill ha på sin middagstallrik är mycket trevlig. Men, smakar det så kostar det och en tallrik lik den ni ser nedan på bild får man betala ca 60-65 euro för lite beroende på vikt. Lägg till mezes och vin och man är lätt uppe i tusenlappen.
Chef’s Garden Kitchen drivs av stjärnkocken Niklas Ekstedt (även kokboksförfattare och tv-personlighet) vilket förstås är extra kul för oss svenskar! Här ligger fokus på naturliga råvaror och ett ”farm-to-ocean”-tänk.
Jag både smakade flera av rätterna och träffade Niklas ombord och det var var väldigt spännande att höra honom berätta om konceptet ”hydroponisk odling”, vilket innebär att man odlar utan jord. Istället används bara vatten och näring.
Särskilt en rätt av jordärtskocka som jag smakade var makalöst god, smakrik, frasig, läcker…en fullpoängare!
Övriga restauranger där man kan äta middag är Butcher’s Cut, Hola! Tacos Cantina, Kaito Teppanyaki & Sushi bar samt Les Dunes (för Aurea spa-gäster).
Sammantaget imponerar både bredden och ambitionen på detta fartyg, men väljer man att äta på specialrestaurangerna får man öppna plånboken och inte alla kommer heller att ingå även om man köper paket med flera specialrestaurangbesök.
Den som är sötsugen ska inte missa Jean-Philippe Maurys choklademporium på promenaden. Här finns både produktion och försäljning plus att det är ett café där man kan slå sig ned och beställa allt från varm choklad i kopp till praliner och glass. Eller, gelato som herr Maury själv rättade mig till! 🙂
Gelato är inte lika söt eller fet utan lent krämig, och jag kan skriva under på att det sistnämnda stämmer väldigt bra. Jag fick smaka flera sorter som choklad- och dessertmästaren själv valde ut åt mig och kan intyga att hans gelato är sagolikt god!
Ytterligare glassvarianter finns dels uppe vid poolen, Rive Droite, och i slutet av World Promenade på Sweet Temptations som har både glass, milkshakes, frozen youghurt med mera.
Barer
Vid sidan av maten finns en mängd olika barer, dryga dussinet faktiskt – alla lika inbjudande och snygga! Här finns champagnebaren Fizz, mixologibaren Elixir, nya ginbaren där du själv bygger din GT av 68 olika ginsorter och 23 olika tonics.
MSC World Europa har också en nyhet för alla ölälskare, nämligen ett eget mikrobryggeri ombord skapat i samarbete med bryggerimästaren Teo Musso. Detta finner du inne i puben Masters of the Sea, tillika nedervåningen till ginbaren.
Jag är ingen stor öldrickare men provade de tre varianterna av Oceanic beer som det heter; en pilsner, ale och en bitter.
Några av mina favoriter är tehuset Raj Polo där man både kan avnjuta afternoon tea och speciella tedrinkar, caféet Coffee Emporium som lär servera några av de bästa kaffesorterna som finns, plus Zen bar med läckert läge och fin utsikt!
Sammantaget är det ett fantastiskt utbud av restauranger för alla smaker, från fast food till gourmet. Och även om specialrestaurangerna kostar extra är mitt intryck att det ändå kostar mindre hos MSC Cruises än hos många andra.
MSC World Europa hade tyvärr inga priser uppe än och även om jag frågade överallt så fick jag sällan svar, personalen visste helt enkelt inte heller.
Extra tips/utmaning: Det finns en hemlig bar ombord som man måste bli inbjuden till för att komma in på! Baren heter Speakeasy och ingången döljer sig i den röda telefonkiosken i ena änden av promenaden. Jag lyckades tyvärr inte ta mig in men ryktet sa att för att komma in måste man få ett speciellt mynt som man lägger i telefonautomaten och då öppnas dörren… spännande!
Barn och familj
MSC Cruises är bra på barnaktiviteter. Det finns åldersindelade barnklubbar från baby upp till tonårsklubb i Doremiland och särskilt legorum tack vare rederiets samarbete med Lego.
I Luna Park Arena (däck 5) ska de då och då ordna barnaktiviteter plus att de kan visa biofilmer här. Området Luna Park är också dit man beger sig för att gå på 5D-bio och spela olika arkadspel.
Det finns även olika virtuella aktiviteter och något jag tyckte var extra coolt var att det gick att låna vattentäta VR-glasögon till vattenrutschkanorna (utan avgift sa de, jag frågade tre gånger).
De lite yngre kommer att ha kul i splashzonen intill Aurora Borealis Waterpark där de äldre kan utmana sig själva och varandra i de olika kanorna. Och som grädde på moset finns som redan nämnts Venom drop the spiral, den 11 däck höga torrkanan som också är den högsta till havs (74,6 meter).
Sportplex är slutligen en multifunktionell bollplan där det ordnas allt från basketmatcher till att man kan få testa på rullskridskor – och att köra bumper cars (se bild ovan)! Riktigt roliga men det kostar extra (5 euro/3 minuter), vilket även 5D-bion gör (10 euro för vuxna, 8 euro för barn) och Formula1-simulatorn (11 euro).
Att betala extra för dessa saker när man väl är ombord är förstås ett minus för alla barnfamiljer (vissa rederier har inte detta system, och många liksom MSC Cruises har det). Å andra sidan om man är en resenär som vet att man INTE kommer att nyttja detta så kan det vara skönt att det inte är inbakat i (den billigare) kryssningsbiljetten.
Vet man att barnen vill nyttja detta mycket kan det vara värt att skaffa ett så kallat Fun Pass som ger extra värde enligt nedan (köp för/värdet man får);
25/30 euro
50/60 euro
70/90 euro
100/140 euro
150/220 euro
Service/personal
Det pratas mycket bland lyxrederierna om hur fin service de ger, men i mitt tycke (och jag är bra uppdaterad efter årets hittills 13 kryssningar varav flera med exklusiva rederier) är det inte stor skillnad alls mellan det som populärt kallas ”mainstream” (billigare rederier med stora fartyg) och de mindre (som kan kosta det 10-dubbla).
Jag upplevde servicen ombord MSC World Europa mycket framåt, trevlig och uppmärksam. Hade jag träffat någon en gång redan ombord kände de igen mig och småpratade gärna och ville stå till tjänst. Hade jag en fråga hände det att jag blev följd ända fram till det jag letade efter, även om det innebar att personen ur personalen fick lämna sin ”station”. I restaurangen Pescaderia var de skojfriska och underhållande och min stateroom attendant var närvarande och stämde flera gånger av att jag hade vad jag behövde. Mer än jag har kunnat säga om många av de kryssningar jag varit på i år!
Och när jag skulle gå av fartyget med min tunga väska fanns personal på plats och hjälpte mig nerför trappan (det var alltså ingen plan landgång). Vissa rederier meddelar uttryckligen att de INTE gör sådant. Så här är fartyget väl värd sin 4:a tycker jag.
Underhållning
Det är svårt att bedöma allt, inte minst underhållningen, på en invigningskryssning där allt inte håller det ordinarie, kommande schemat eftersom allt är så rykande nytt.
I stora teatern såg jag i alla fall en rockshow och det fanns fler shower att välja på övriga dagar, totalt fem nya teaterproduktioner. När det gäller rockshowen kunde jag inte sluta att tänka på ”We will rock you” hos Royal Caribbean och ”Rock the ages” hos NCL.
Nu har förstås inte dessa rederier patent på rock på något sätt, så det är inget konstigt om även MSC Cruises vill underhålla sina gäster med en rockshow. Utlovat är som sagt totalt fem olika produktioner så det lär finnas annat, och något för alla smaker. Och säkert också något unikt. 😉
Tyvärr missade jag underhållningen i Two 70-inspirerande loungen Panorama lounge men hit ska man kunna gå för att uppleva fyra olika tematiserade shower på ett nytt sätt.
Den multifunktionella Luna Park Arena är en annan plats där fartyget kan ha allt från biovisningar, föreläsningar och barnevent till temafester.
Bad
Det finns gott om pooler på MSC World Europa, enligt hemsidan ska det totalt finnas 7 stycken vanliga och 13 bubbelpooler.
Huvudpoolen heter La Plage och ligger på däck 18. Stor och organiskt svepande precis som LED-taket över inomhuspromenaden, men med mycket färre ”bali-bäddar” jämfört med exempelvis l’Atmosphere pool på MSC Meraviglia.
Här finns också bar med glassdisk; Rive Droite (jättegod glass för övrigt) samt liten snabbmatdel när man ta sig något att äta utan att lämna poolområdet; Rive Gauche.
På samma däck ligger även en inomhuspool, Botanico Garden, med ett par stora bubbelpooler på varsin sida, täckta av enorma ”repkorgar”, solstolar och hängande vilobäddar.
Intill fönstrena finns också ytterligare pooler på vardera sida som är lite lätta att missa. I aktern hittar man också pooler (en på vardera sida av fartyget) i det lugna Zen-området med bar och solsängar.
På däck 20 där vattenrutschkanorna ligger finns även en ”splash zone” för barn med en grund pool att leka i. Den ligger lite avsides på en kant så den stör verkligen inte den som inte gillar barn och plask, å andra sidan känns den lite i skymundan och inte lika centralt/roligt placerad som motsvarande på Meraviglia eller Seaside-klassen.
Sista poolerna, bara åtkomliga för vissa, är dels den inne på Aurea spa (en grund pool) plus pool och bubbelpool inne på MSC Yacht Club. Jag ger plus för utbud och storlek på huvudpoolen men minus för att ingen kändes direkt lockande, så där ”hääär vill jag hänga och njuta hela dagen”.
Shopping
Eftersom det var en kortare invigningskryssning jag var på där vi låg iland ägnade jag inte direkt någon tid åt butikerna (jag tror faktiskt flera var stängda). Det finns juvelbutik, lyxaccessoarer, souvenirer/logoprylar och annat men det är (befriande nog) inget som känns påträngande.
För den som VILL shoppa kan jag tänka mig att butikerna kommer att ha erbjudanden och vara lite mer synliga och märkbara på en vanlig kryssning än den jag var på, men det kändes som sagt inte som något de lagt fokus på.
Totalupplevelse
När jag klev ombord på MSC World Europa hade jag en hel del tankar om att – och hur – detta fartyg liknar flera andra rederier och fartyg. Först och främst Y-formen med den öppna bakdelen som jag bara hade sett hos Royal Caribbean tidigare, men även annat. Här är några exempel:
- Den spiralformade torrkanan Venom drop känns väldigt tagen från Ultimate Abyss på Royal Caribbeans Oasis-klassfartyg,
- De surfinspirerade utomhusdelarna påminner om liknande hos Royal Caribbean,
- Panorama Lounge liknade väldigt lik showloungen Two 70 i Royal Caribbeans Quantum-klass,
- La Pescaderia har vissa likheter designmässigt med Palomar på Norwegian Prima,
- Hyttkategorin Infinite kändes väldigt lik Celebrity Edge-fartygens Infinite Veranda-hytter,
- Trapporna i den ”futuristiska” delen av promenaden ovanför Lunapark påminde om Norwegian Primas atrium…osv.
Har man kryssat med Royal Caribbeans Oasis-klass är det också svårt att tänka bort the Boardwalk när man kliver ut på World Promenade i fartygets akter på däck 8. Någon karusell finns dock inte och en hel del annat saknas också vilket gör att mitt första intryck var att det kändes lite tomt. Eller mer stylish – beroende på vilka glasögon man tittar med.
Efter ett par dagar insåg jag dock att avsaknaden av exempelvis Aquatheatre lämnade otroligt mycket havsutsikt helt öppet, och att de maffiga ”pelarna” som gick att lysa upp kvällstid gav ett väldigt mäktigt och sobert intryck. Utsikten och känslan uppe från Zen bar var också fenomenal.
Väl ombord började jag också inse att även om det inte går att säga annat än att även om det finns tydliga likheter med andra fartyg, finns också mycket som är helt nytt och eget, inte minst vad gäller känsla, utformning och design.
Sakta men säkert sjönk intrycken in och från att ha – nästan spjärnat emot – började jag verkligen gilla fartyget! Inte minst alla de designade restaurangerna och koncepten som tehuset, Niklas Ekstedts Chef’s Garden och att det fanns flera restauranger som hade ”snabbmatsluckor” med take away var kul. Konceptet med den hemliga Speakeasy gillar jag också. Även om jag inte lyckades ta mig in…denna gång. 😉
Jag missade att uppleva restaurangernas utomhusplatser (många är vända utåt så att det går att välja att sitta utomhus om man vill) men det var kanske inte så konstigt med tanke på att temperaturen i Doha dallrade runt 38 grader dagtid och inte långt under 30 kvällstid. Det var hett! Säkert var det mycket annat jag missade också även om jag var aktiv nonstop och försökte se och uppleva så mycket som möjligt.
Jag hann i alla fall tillräckligt för att känna att detta var ett fartyg jag gärna kommer tillbaka till, och gärna rekommenderar. På plussidan finns att fartyget har mycket att upptäcka och uppleva, på minussidan att flera av dessa saker kostar extra. Är man bara medveten om det när man går ombord så lär man få en toppensemester!
Har du frågor är du välkommen att ställa dem i en kommentar här undertill på sajten.
Hej, tack för en bra och informativ genomgång av fartyget! Förutsätter att det finns träningslokal och dansmusik ombord. Återkommer med kryssningsförfrågan! Mvh p
Hej Peter,
Absolut, det finns både gym och dansmusik ombord så du kommer kunna både träna musklerna och mjuka upp dem efteråt med en svängom på dansgolvet. 😉
Mvh Heidi
Hej,
Vi ska åka om 3 veckor på båten.
Jag undrar om du vet om glass ingår? Vi har köpt till easy Package.
Du nämnde något om en bar med milkshakes osv. Kostar det extra?
Vi har blivit tilldelade en sen sittning men får man välja restaurang? Båten är full så vill förbereda mig så mycket som möjligt.
Tack för mycket bra info!
Ojojoj, hoppas ni inte detta svar kommer för sent – har haft semester och inte haft full koll på allt! Nej glass ingår inte tyvärr, annat än som desert efter middagarna om det står på menyn. I slutet av promenaden finns ett glasscafé där man kan hitta smarriga saker, men det är dyrt. man får inte välja restaurang, man får en tilldelad, men de som ingår till middagen har alla samma meny, det är bara lite olika utformning på dem. Det var fullt när vi åkte också så det kan bli lite hög ljudvolym t ex till middagen, det är det bra att man är beredd på, men man kan alltid varva med att äta på någon av bufféerna och välja ett bord vid sidan för att få lite mer lugn och ro. Hopaps ni får det fantastiskt – det är ett häftigt fartyg! Får man vara nyfiken också och fråga var ni bokade er resa? Mvh Heidi