Visning av maskinrummet på Havila Capella

När jag kryssade med Havila Capella i slutet av januari blev jag en dag inbjuden att ta en titt ner i maskinrummet. Det var inte första gången jag befann mig nere i dessa regioner på ett fartyg men det var första gången jag fick ta en titt in i det heligaste på ett LNG-drivet fartyg som dessutom har världens största batteripack för ett passagerarfartyg!

Maskinchef Bjorn Jones guidar in i maskinrummet.

Först några korta fakta om Havila Havila Capella, det första av totalt fyra identiska fartyg i Havila Kystrutens nya flotta som är den nu mest miljövänliga sättet att uppleva Norges kust och fjordar.

Fartyget är 124,1 meter långt, 22 meter brett, och har kapacitet för 640 passagerare. Fartyget drivs med flytande naturgas (LNG) och el (batteri). Batteridriften gör att fartyget kan röra sig tyst och utsläppsfritt i upp till fyra timmar vilket är väldigt fördelaktigt – inte minst för natur och boende i fjordarna.

Från år 2026 kommer detta också bli ett krav har det norska Stortinget beslutat. Batterierna används också vid avfärd och när fartyget anländer till någon av de 34 hamnarna längs rutten mellan Bergen och Kirkenes.

Ner i maskinrummet

Att kliva in i rummet där batterierna finns var faktsikt en speciell känsla. Prydligt, rent och lite futuristiskt! Maskincehf Björn Jones var den som guidade och berättade, men i vissa delar var ljudet lite för högt för att jag skulle uppfatta allt.

Totalt har de en kapacitet på 6,1 megawattimmar, vilket jämförts med elbilar för att göra det mer begripligt. Mellan cirka 60-100 elbilar ska kapaciteten i alla fall motsvara. Batteripaketen, som levereras av Corvus, väger tillsammans 86 ton!

Next Generation Ship Award

Havila Capella har fått utmärkelsen Next Generation Ship Award och här är varför:

  1. Skrovformen är optimerad för norska väderförhållanden och för att fartyget ska kunna kryssa så energieffektivt som möjligt.
  2. Fartyget kan segla tyst och utsläppsfritt i fyra timmar med hjälp av världens största batteripaket.
  3. Att fartyget drivs med LNG och batterikraft minskar CO2-utsläppen med cirka 25 % och NOx-utsläppen med 80-95 %. Med den gradvisa inblandningen av biogas kommer utsläppen av CO2 att minska till 50 % 2023 och 80 % 2024.
  4. Batterierna ladas med ren vattenkraft i många av hamnarna längs Norges kust.
  5. Havila Capella är det första passagerarfartyget med en helt ny fartygsbrygga. Det avancerade datahanteringssystemet har smarta funktioner och hjälper till att optimera driften och minska utsläppen för effektivare verksamhet.
  6. Genom avancerade energisystem och en enorm termisk tank kan fartyget återanvända värme.
  7. Havila Capella har designats och förberetts för drift med väte. När väte blir en möjlig kraftkälla och har godkänts för kommersiell segling, kan fartyget konverteras till att använda den senaste tekniken. Havilas kustkryssningsfartyg ingår i ett pilotprojekt av Hav Design som heter FreeCo2ast.

Fler åtgärder för hållbarhet och miljö

Havila Voyages har även uteslutit buffér ombord för att minska matsvinnet. På sikt kommer de fyra fartygen att minska matsvinnet med så mycket som 60 ton på ett år.

Redriet har också sett till att menyerna återspeglar Norges arv och kulinariska traditioner. Endast lokala norska råvaror av högsta kvalitet används.

Det finns också en medvetenhet kring de utflykter som man erbjuder. De ska lämna ett så litet miljömässigt fotavtryck som möjligt för att minimera påverkan på de lokala kustsamhällena.

Följ gärna Seafun på Instagram, Facebook och YouTube också (på SeafunTV finns för övrigt en film med mer att se från besöket i maskinrummet).

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier