Service Score undersöker kundnöjdheten hos svenska företag, myndigheter och organisationer. Den första mätningen efter pandemiåren 2020 och 2021 visar att Viking Line fortsatt håller toppklass, och utses för sjunde gången till det rederi som ger bäst service på Östersjön.
Service Score har sedan 2012, med undantag för pandemiåren, mätt hur svenska folket upplever servicen hos en rad olika företag. När tävlingen nu återkommer efter en för rese- och servicebranschen mycket utmanande period, visar det sig att Viking Line till och med förbättrar sina redan höga betyg från 2019 års vinnarresultat. Viking Line som i år nominerades till priset tillsammans med två andra Östersjörederier vinner kategorin Transporter till sjöss med god marginal. Mätningen visar också att det är till havs man hittar den bästa servicen inom resebranschen som helhet.
– Pandemin drabbade hela världen hårt och resebranschen stannade under långa perioder upp nästan helt och hållet. Det är ingen överdrift att säga att Viking Line med många andra genomgått ett smärre stålbad. Att efter denna ojämförliga kris komma tillbaka och leverera den bästa serviceupplevelsen på Östersjön någonsin, är ett sant styrkebevis. Detta pris går till alla våra fantastiska medarbetare, ombord såväl som i land, säger Kenneth Gustavsson, marknadsdirektör Viking Line Skandinavien.
Service Score mäter kundupplevelsen hos svenska företag, myndigheter och organisationer i 20-talet olika branscher. Ett riksrepresentativt urval av svenska konsumenter svarar på frågor om hur service och kundbemötande fungerar. Viking Line har vunnit priset i sin kategori åren 2013, 2014, 2016, 2017, 2018, 2019 och 2022. Övriga pristagare i resebranschen 2022 är bland annat SAS, Scandic och Ving.