Aqua Class på Celebrity Edge – och lite om miljöfrågan

Pressbild, Celebrity Edge.

Hytterna är en av många saker som man valt att göra lite annorlunda på Celebrity Edge. Jag minns första presentationen jag var på om fartyget, då fick jag veta om hur hela fartygskonstruktionen fick göras om – inte bara på grund av Magic Carpet utan också för den nya hyttdesignen.

Min hytt hörde till Aqua Class, det var alltså en spahytt. Förmåner man har när man bor i Aqua Class är bland annat att du får äta i Blu Restaurant och nyttja spaavdelningen fritt. Själva hytten kan man säga både har och inte har balkong.

Balkongerna på Celebrity Edge (Concierge Class, Aqua Class, Infinite Verandas och Verandas) är inbyggda så att hytten på sätt och vis blir större (eftersom balkongutrymmet nu istället är inne i hytten) samtidigt som man ju inte kan sitta utomhus på samma sätt.

Jag (Heidi) känner av den nya hyttdesignen. Foto: Eliane de Thonel d’Orgeix.

Tanken är att ”sudda ut” gränsen mellan ute och inne. Det är ändå en häftig lösning eftersom hela väggen utåt är helt av glas (precis som balkongdörrarna brukar vara) men här trycker man på en knapp för att få den översta delen av väggen att öppna sig, istället för att som på balkongdörrarna, dra dörren åt sidan.

Att somna under stjärnorna (eller inte!)

Resultatet blir att man får kontakt med havet och får luft, ser ut och kan ”känna på” temperatur och dagen så att säga, medan man också kan stänga om sig ifall det känns kallt eller är dåligt väder.

Jag och mitt hyttsällskap ”fajtades” lite om ifall vi skulle sova utan att dra ner jalusin som gjorde det mörkt (vilket jag ville, mån om att få min sömn, annars skulle jag ju vakna i ottan när det blev ljust) eller somna till en klar stjärnhimmel som hon ville.

Så här i efterhand inser jag att jag kanske var tråkig, men hej! Jag var där i jobb och klockan var redan mycket…som trött småbarnsförälder tycker jag att jag var ursäktad. 😉

Bigelow – och (fejk?) korall

Aqua Class-hytten kändes väldigt ljus och stylish, C.O. Bigelow-produkter i badrummet, vanliga såväl som brittiska eluttag jämte ett par USB-uttag (de finns även vid sängen så att man kan ladda sin mobil vid nattduksbordet om man vill).

Stilrent, sobert och snyggt av Kelly Hoppen. Foto: Heidi Rovén.
Bara att plugga in!
Hello bathroom, såhär snygga hytt-badrum har vi inte sett på länge! Foto: Heidi Rovén.
På Celebrity Edge tvättar man sig med produkter från C.O. Bigelow. I alla fall i spahytten. Foto: Heidi Rovén.

Mitt enda frågetecken var hyllan med en belyst korall-dekoration på. Just världens korallrev är ju hotade så det kändes som en konstig sak att sätta in av ett rederi som samtidigt bytt vattenflaskan i hytten till en i aluminium och menar att de jobbar för miljön (lite mer om miljö här nedan). Jag förutsätter att den är konstgjord, något annat kan jag inte tänka mig, men det kändes ändå konstigt…

Ibland är fejk något bra! Foto: Heidi Rovén.

Designern bakom hyttdesignen är den erfarne Kelly Hoppen och även om vi här hemma i Sverige kanske inte känner till henne är hon lite av en kändis i designsammanhang ”out there”. Jag sprang på henne i fartygets spa som hon också designat och fick (lite motvilligt) lov att ta en snabb bild. Jag lovar att visa den när jag berättar om den fina spaavdelningen längre fram…

Mindre plast, mindre utsläpp

Ytterligare en sak som väntade i vår hytt (kanske i allas vad vet jag) var en vattenflaska av aluminium med texten ”Sustainable packaing for plastic-free oceans”. Den går självklart att återvinna men jag har sparat min för att istället återanvända. Den är snygg och som ett litet minne! Även om flaskan är något visuellt och synligt för gästen gör rederiet mycket mer än så för miljön.

Save the Waves heter moderföretaget Royal Caribbeans miljöprogram sedan nära 27 år tillbaka, som även Celebrity Cruises jobbar efter. Foto: Eliane de Thonel d’Orgeix.

Självfallet har de en utarbetad miljöpolicy. Denna gäller allt som har med energiförbrukning och avfall att göra såsom belysningen ombord, vattenreningen, skrovdesignen (form och färg) och utsläpp.

Eftersom Celebrity cruises även har expeditionsresor med mindre fartyg till Galapagos, grundade de 2006 The Galapagos foundation. Syftet är att bidra till att skydda naturen och djurlivet på Galapagos. Som exempel har man planterat över 30 000 träd i Galapagos nationalpark. Rederi plus gäster har tillsammans även bidragit med 1,5 miljoner USD.

Som första fartyg i sin storlek har Celebrity Flora (ett av Celebrity Cruises två expeditionsfartyg lanserad juni 2019) till exempel solpaneler på däck 7 för att stödja energiförbrukningen och minska utsläppen.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier