OK, jag fortsätter mitt berättande om vår MSC Seaview kryss förra våren. 🙂 Nu har det blivit dags för mat och dryck! I detta inlägg ska jag berätta om restauranger och barer, bra matupplevelser – och en katastrof (där inte maten men servicen var ett riktigt bottennapp)… Häng med!
När du vill ha något i glaset
När kvällen börjar, eller efter en god middag, är det naturligt att samlas i en av fartygets alla …håll i er nu…19 barer! Det finns att välja på alltså, från champagnebarer, poolbarer till utomhusbarer och inomhusdito.
Vissa har utsikt över havet eller erbjuder möjligheten att se en fotbollsmatch under tiden, andra ligger strategiskt till för en fördrink före middagen eller varför inte smita in i Seaside Lounge på eftermiddagen och be om en munk, pain au chocolat eller något annat gott – det är gratis!
Vi startade gärna kvällen i champagnebaren
Vi gillade att många samlades i fartygets atrium – fyra däck högt – för att där starta kryssningen med en skål. Vi hämtade lite bubbel från den fina champagnebaren som snabbt blev en favorit. 🙂
En ”poolside cooler” är inte heller dumt, vi njöt av olika frukt- och mjölkdrinkar (för barnen) vid Panorama pool där de också har en stor glassbar med underbart god glass från det italienska märket Venchi. Det är även Venchi som står bakom chokladbaren (som även serverar kaffe och cocktails).
Någon styrde också stegen en sen kväll till casinot verkar det som… 😉
Restaurangerna på MSC Seaview
Tittar man på MSC Cruises svenska hemsida blir det lite missvisande för dels nämns inte alla restauranger där – vilket ju i och för sig är en bra överraskning, det vill säga tycker man att de som nämns är många kan man glädjas åt att de finns ännu fler ombord!
Namnen överensstämmer inte heller. Letar du exempelvis efter Biscayne Bay Buffet ombord, en restaurang som nämns på hemsidan, så får du leta förgäves. Ombord heter bufféerna Marketplace Buffet and Bar och Ocean Point Restaurant och Buffet.
Det finns alltså två buffétrestauranger vilket först var förvirrande men vilket jag sedan, när jag vant mig, gillade. Ocean Point blev snabbt favoriten, ljus och härlig med mycket havsutsikt och ofta lugnare än Marketplace.
Bufféerna är öppna både till lunch och middag (ofta så sent som 21.30-22.00, därefter tog Marketplace över som den dygnet-runt-öppna-restaurangen för enklare mat/snacks in på småtimmarna), men de flesta väljer nog ändå att gå och äta à la carte till middag i en av de två huvudrestaurangerna; Golden Sand och Silver Dolphin.
Rätt av stjärnkock – i main dining!
Vi hade Silver Dolphin som vår huvudrestaurang. Den är silvrig och blänkande – precis som en fisk. 😉 Här åt vi gott och har man kryssat mycket med MSC Cruises kan man sina favoriter! Lustigt nog dyker nämligen samma rätter ibland upp på olika fartyg. Själv hade jag turen att hitta mina favoriter friterade skaldjur och efterrätten Opera Cake.
Ett tips jag redan skrivit om är att inte välja att äta på en specialrestaurang (kommer till dem strax) på en elegant evening (ibland kallad gala night). Då är nämligen maten vanligtvis snäppet bättre även i main dining – så synd att missa det menar jag! När vi var ombord stod exempelvis en specialframtagen och utsökt rätt av den spanske stjärnkocken Ramon Freixa på menyn, anka med gåsleversås, mmm!
Vill man variera sina middagsupplevelser finns flera specialrestauranger, de flesta samlade i den del som kallas Chef’s Court. Om jag jämför med Meraviglia-klassen, där specialrestaurangerna ligger utmed den stora promenaden, så kändes det mycket lyxigare på Seaview, mer som det där utrymmet i aktern på Norwegian Cruise Lines stora fartyg där de också samlat flera olika specialrestauranger.
Samlade matupplevelser i Chef’s court
När man kommer in på Chef’s Court finns först en lounge med bar. Perfekt om man vill ta det lite lugnt med en fördrink först eller bara inväntar fler i sällskapet.
Här hittar man sedan följande restauranger;
- de asiatiska restaurangerna med koncept av den prisbelönte kocken Roy Yamaguchi; Pan Asian, Sushi och Teppanyaki (middagspaket med alla 3 fanns för 75 euro per person),
- Ocean Cay by Ramón Freixa,
- Butcher’s Cut.
Ocean Cay är supertjusig! Den står på min önskelista till nästa gång. Asiatiskt äter jag också väldigt gärna, fräscht och gott! Men den vi provade på vår kryssning var Butchers Cut, var tyvärr ett bottennapp skulle det visa sig…eller i alla fall servicen.
Lång väntan på Butcher’s Cut
Det hela började lovande, vi var glada och positiva när vi kom och tyckte om såväl inredning som vårt fönsterbord. Men sedan gick det utför.
Av någon anledning vände sig servitören från oss, mitt i samtalet precis när vi skulle beställa, och valde att serva någon annan vilket vi tyckte var väldigt oartigt. Inte heller förstod han särskilt bra vad vi ville ha eller hur vi ville ha det. Sedan tog det en evighet. Nej, en evigheters evighet. Och restaurangen var inte ens halvfull.
Det stod en klunga av servitörer helt sysslolösa men ingen mat kom. Vi väntade och väntade och väntade. Hur länge? Vi tappade uppfattningen men mer än dubbelt så länge som hade varit acceptabelt och normalt och lite mer än så. Underbemanning i köket? Jag vet inte men till slut tröttnade vi och började fråga. Och fråga. Och fråga.
När det hela började bli ohållbart och direkt löjligt (det fanns ju knappt några gäster i restaurangen, så varför var vi tvungna att vänta så länge) kom deras manager. Även han var oartig. Han påstod att han ville hjälpa till men när jag öppnade munnen avbröt han mig raskt och började ursäkta sig. Big mistake. Vill du visa gästen respekt, lyssna färdigt. Sedan – ursäkta inte – visa förståelse, och erbjöd lösning eller kompensation. Gärna både och…
Bröd på en tallrik
Medan de fick oss att gå från smått irriterade till supermissnöjda, lät maten vänta på sig ännu mer. Och när den väl kom fick vi vuxna först (!) trots att jag påtalat hur hungriga barnen var och att de skulle prioritera dem. Deras mat var också allt annat än okomplicerad. Till äldste sonen hade jag beställt en vanlig barnbugare. Bröd och kött utan något mellan. Det där ”utan” hade de verkligen tagit fasta på. In kom – efter oceaner av tid – ett ensamt bröd på en tallrik!!! Hjälp. 🙁 Yngste sonen hade kollapsat av hunger vid det här laget och sov när hans mat väl kom.
En annan märklig sak var, att när vi väl fått våra köttbitar så hade vi varken bestick, tillbehör eller såser. Så maten vi väntat så länge på fick stå och kallna på bordet medan de försökte få fram resten. Omvänd ordning hade ju varit att föredra. Ja vi bara gapade av hur man kan lyckas få allt så fel. När vi väl fått maten var den välsmakande och god, men stämningen var ju förstörd sedan länge och gick liksom inte att rädda…
Bortsett från detta bottennapp var vi nöjda med våra matupplevelser, matkvaliteten – när maten väl kom – var det inget fel på. Desserterna var också jättegoda.
Förhoppningsvis har de ryckt upp sig efter vår katastrofkväll, och förhoppningsvis har de andra restaurangerna i Chef’s Court ett annat kök med snabbare service. Är det någon som har egna restaurang-erfarenheter att dela med sig av från MSC Seaview, skriva gärna en kommentar till detta inlägg!