Allure of the Seas har flera kända varumärken ombord och då menar jag inte bara de café- och ”restaurangkedjor” kända från de övriga fartygen i rederiet Royal Caribbeans flotta som Sorrento’s Pizza, Chops Grille eller Izumi.
Ombord på Allure finns till exempel också glassbutiken Ben & Jerry’s och kaffestället Starbucks. Andra kända varumärken ombord (om än icke ätbara) är Guess Store och Coach. Guess har sin butik på Royal Promenade och Coach ligger i Central Park.
Eftersom kryssningen jag just var på med Allure of the Seas var den allra första av sommarens Medelhavskryssningar var det också på denna som ytterligare två butiker hade premiär: Michael Kors och Kate Spade.
Kate Spade ligger i den tidigare Cupcake-butiken som alltså har stängt. Kanske sålde man inte tillräckligt med glaserade muffins. Den som älskar denna typ av bakverk kan fortfarande hitta dem inne på Ben & Jerrys. Michael Kors ligger snett mitt emot, också på Royal Promenade.
Ett litet obs för priserna. Det är inte billigt att shoppa ombord på dessa Medelhavskryssningar eftersom de inte passerar någon taxfree-zon.
Dels tillkommer moms på alla priser (enligt de uppgifter jag fick är det spansk moms som läggs till och den är 21 procent som standard), dels läggs det som alltid på en serviceavgift, vanligtvis cirka 15 procent. Restaurangmomsen är 10 procent så det borde betyda att ett glas vin för 8 USD i slutänden kommer att kosta 10,12 USD, eller med nuvarande kurs: vinglaset för 67 kronor kostar egentligen cirka 84 kronor!