Ett par kvällar före Queen Annes jungrukryssning, blev jag inbjuden till ett VIP-event. Det var en kort vistelse, från lunch till frukost nästa dag, men självklart tog jag chansen.
Förutom att det var spännande att få se fartyget – som jag hade besökt på varvet ett halvår tidigare – i färdigt skick, fick jag övernatta i en Princess Grill Suite; nr 8125.
Jag har kryssat med Cunard förut, både ett par gånger med Queen Mary 2 och Queen Elizabeth, men aldrig i svit. Princess Grill Suites på Queen Anne ligger på däck 4, 5, 6, 7 och 8. Det här är första svitnivån, nästa heter Queens Grill Suites. Över det finns Penthouse, Master och Grand Suite.
Mitt första intryck var odelat positivt; de varma färgerna i rött, träbrunt och guld bidrog till en inbjudande och mysig känsla. Ett annat lite speciellt inslag är att den väggfasta hyllan och sminkbordet är ihopbyggda med en förlängd ovandel som fortsätter över hela taket. Det blir som en rumsdelare mellan sängen och delen med soffa, tv och soffbordet.
Tradition möter nutida vanor
Denna hytt är för två och utöver en välkomstflaska prosecco ska det ingå färsk frukt i korg liksom källvatten som fylls på under kryssningen. Alla detaljer var ännu inte riktigt var på plats under det VIP-event jag var på, så frukt och vatten saknades men i alla fall vatten dök upp senare.
Trots att det fanns en espressomaskin fanns inga kaffepods så jag fick jaga lösning på mitt kaffesug på annat håll (jag ringde roomservice utan resultat). Jag hoppas sådana här saker korrigerades inför den första riktiga kryssningen.
I garderoberna hängde två morgonrockar som måste vara de sju havens fluffigaste, har aldrig känt något liknande faktiskt, väldigt sköna! Tofflor fanns också liksom hygienprodukter i badrummet.
Vid handtvålen och kroppslotionen stod en lapp att dessa inte var avsedda att tas med hem, utan rengörs och fylls på till nästa gäst. Jag har inte sett det förut men det är mycket bättre än alla miniprodukter som lämnas halvfulla och slängs med en massa onödig återvinning till följd.
I duschen stod duschgelé, schampo och balsam av märket Penhaligon’s. Jag var inte superförtjust i just denna doft men tradition och anor är alltid attraktivt, och för den som blir nyfiken på märket finns många fler dofter att välja på. Detta brittiska märke grundades på 1870-talet av en William Penhaligon som startade som barberare och två år senare skapade sin först succédoft. Och på den vägen fortsatte det…
Kritiska röster
Som svit-novis hos Cunard var det först när jag såg andra Cunard-stammisar kommentera min YouTube-video som jag började reflektera. En del påpekade till exempel att Queen Annes Princess Grill är mindre än motsvarande på de övriga fartygen i flottan.
Här är några exempel på kommentarer som ligger i de olika Cunard-grupper på Facebook där jag la ut videon:
”För två-tre gånger priset får man verkligen hoppas den är mysig…”
”Finns det badkar?”
“Badrummet är patetiskt.”
“Begränsad förvaring.”
“Liten garderob och få hyllor.”
“Ser litet ut.”
“Ganska rörigt.”
Alla dessa var på engelska så jag har översatte dem och det ska tilläggas att det fanns ”försvarare” också som menade att de aldrig fastnat med benen i toaletten när de borstat tänderna (som någon påstod) eller slagit i duschväggen eller något annat (ganska befängt). Även om badrummet var sparsamt tilltaget i yta kändes duschen inte trång. Den får också plus för att den hade glasdörr (inte draperi).
Hur stor betydelse har storleken?
Är då dessa kritiker, alla inbitna Cunard-fans, bara rena gnällspikar? Om vi tittar på ytan i en motsvarande svit på de andra Cunard-fartygen ligger det ändå sanning i att den på Queen Anne är mindre.
Princess Grills Suites på Queen Elizabeth och Queen Victoria har en yta på från 27 kvadratameter plus 8 kvm balkong. ”Från-måttet” på Queen Mary 2 är detsamma men här är balkongerna något rymligare; 9 kvm. På Queen Anne mäter själva sviten 23 kvadratmeter och balkongen 5 kvm.
Själv tyckte jag att badrummet var – om inte FÖR litet så i alla fall mindre än man skulle kunna förvänta sig i en svit. Vad gäller brist på badkar tror jag det är en utveckling vi kommer se mer av framöver. Allt fler lämnar badkar till förmån för dusch. Det är svårt att motivera badkar i dessa tider, att spara på vatten är viktigare.
Kritik fanns också mot att sviten har en vanlig garderob och ingen walk-in-closet, men av rederiets nu fyra ”drottningar” är det bara QM2 som har walk-in-closet i Princess Grill. Klicka på bilden nedan för att se en video om hytten:
Vad som ingår och vad det kostar
Att kryssa i en Princess Grill kostar runt 3000 kronor per natt. Du kan i skrivande stund komma undan med 12 855 kronor per person (inklusive dricks) för en fem nätters kryssning om du kan vänta till december 2025. Det motsvarar 2571 kronor per dygn. Och, det är billigare än att boka en svit på alla de andra drottningarna; Queen Victoria, Queen Elizabeth och Queen Mary 2.
Är du nyfiken att bilda dig din egen uppfattning (det finns allt från 2-nätters kryssningar med Queen Anne där du investerar under 6000 kronor, upp till Jorden runt-kryssningar över 100 nätter där du får hosta upp minst 615 000 kronor) så se denna länk till SeaFun Travel med en sökning på Queen Anne (affiliatelänk).
Utöver det ovan nämnda ingår även följande i en Princess Grill Suite på Queen Anne:
- Middag och frukost utan extra avgift i Princess Grill Restaurant.
- Tillgång till Grills Lounge och Grills Terrace.
- Satellit-tv med film och musik.
- En room service meny utan extra avgift.
Grills Lounge på Queen Anne är väldigt trevlig, likaså restaurangen. Terrassen tyckte jag såg lite småtråkig ut men kanske var den inte riktigt i ordning än och med blå himmel istället för Southampton-grå och regn blir allt säkert bättre. 🙂
Så, sammantaget, är detta en hytt jag rekommenderar att boka? Nog är den fin, inget snack om saken. Rymlig? Kanske inte. Med tanke på priset och själva ”svitkänslan” hade jag gärna sett att något mer ingick. Kanske att kaffe och vatten i loungen ingick eller liknande. Men, å andra sidan är det kanske inget man får hos andra heller…
Jag kommer utveckla mina tankar om fartyget i stort i nästa blogginlägg, så får var och en avgöra vilken typ av hytt de föredrar.
Kuriosa
Något säkert inte bara jag undrat över är termen ”Grill Suite”, så här kommer en förklaring till ursprunget. I början av 1900-talet introducerade tyska Hapag en restaurang med extra kostnad ombord, som erbjöd grillat kött.
Inte långt efter detta följde Cunard efter, men istället för att ta ut en extra taxa var restaurangen endast tillgänglig för förstaklasspassagerare. Upplevelsen har utvecklats under åren, men influenserna till namnet har fått leva kvar. Därför har det sedan dess fått heta att gäster med dessa förmåner bor i Grill Suites.
Följ gärna SeaFun också på YouTube, Instagram, Facebook och/eller Threads för att inte missa uppdateringar och nyheter!
Hej och tack för recensionen! Nog lockar det att åka, men det gör inte priserna. Någon gång så …
Det är sällan lågt pris och många förmåner/hög komfort av detta slag går hand i hand… 🙂 men man kan ha tur. Du kan alltid maila mig din budget och önskemål så ska SeaFun Travel se vad vi kan hitta på! Mvh Heidi