Varför flodkryssa och fördelar med Viva Cruises

För ett par veckor sedan kom jag hem från en otroligt fin flodkryssning med Viva Cruises nyaste fartyg VIVA Enjoy. Nu sitter jag här och funderar över hur jag bäst ska ta mig an att beskriva den. Du som läser ska inte känna dig pådyvlad för många superlativ, som man kan uppleva det när någon beskriver sin resa på ett alltför positivt sätt. Så, jag ska försöka att hålla igen, även om det blir svårt, för det var en väldigt fin kryssning på många sätt!

Först vill jag prata lite om varför man överhuvudtaget ska överväga en flodkryssning. Om du redan gjort en (eller flera) så vet du själv. Om inte, så kanske du inte provat än för att du anser dig vara en ”big ship cruiser”, och jag förstår precis, det är jag också. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Och för dig som hittills tvekat över att kryssa på grund av rädsla för sjögång är en flodkryssning perfekt. Här finns ingen!

Faktum är att jag kan tänka mig att det är fler som gör sin första flodkryssning som aldrig kryssat förut än det motsatta. Jag inbilllar mig att man i större utsträckning ser flodkryssningen som en praktisk rundresa än en kryssning, med stort fokus på destinationerna.

Fördelar med att flodkryssa

Förmodligen har man kommit fram till fördelarna med att själv slippa köra runt till alla söta byar och mäktiga storstäder längs Main, Rhen eller – som i mitt fall på senaste flordkryssningen – Donau. Eller någon annan flod i Europa (det går förstås att flodkryssa i andra delar av världen också men i Vivas fall håller de sig i Europa).

Istället kan man njuta ombord medan man färdas till nästa stopp, läsa, samtala eller bara slå sig ned i den fina loungen eller uppe på soldäck och sippa på något läskande (eller värmande såhär års, all dryck ingår dessutom hos VIVA Cruises) medan man blickar ut över vackra vyer.

När man som kryssningsvan från stora fartyg som tar flera tusen passagerare, ställt om sig från att behöva lära sig logistiken på 16, kanske 20 däck, inser man också att lugnet med att bara behöva röra sig mellan tre däck är både behaglig och tidsbesparande.   

En annan sak som sparar tid på ett mindre fartyg är att man inte behöver lägga tid på att bestämma var man ska äta middag eller ta sin fördrink. Ibland finns bara en restaurang till middag, på VIVA Enjoy som jag åkte med senast fanns tre.

Ytterligare en sak som jag ofta läser att kryssningsresenärer kritiserar (och dem som inte kryssat är rädda för) är alla andra människor – den lustiga paradoxen med kryssningar. Man väljer en resform med en massa andra människor men vill helst inte märka av dem!

På en flodkryssning är det betydligt färre passagerare, och även om jag gärna ”håller mig på min kant” vanligtvis så pratade jag denna gång med flera och har till och med haft kontakt med några efteråt.

Fördelar med VIVA Cruises

På en kryssning med ett stort fartyg är farhågan delvis berättigad, för det kan – även om det inte är en regel – bli köer och väntan. När man ska på och av fartyget (både första och sista dagen samt i hamnarna man besöker), när man har frågor och står i receptionen och väntar på sin tur, när man ska in till restaurangerna på kvällen och senare till teatern för att se en show.

Inte direkt någon trängsel när jag skulle bada.

Det här händer nog inte på en flodkryssning, i alla fall har inte jag varit med om det. På VIVA Enjoy var vi 120 passagerare (maxkapaciteten är 190) och det kändes alltid lugnt och luftigt. Enda gången det blev lite ivrig stämning var när det serverades afternoon tea med dignande kakbuffé eller den kväll då de dukade upp ungerska specialitéer.

Ytterligare en fördel jag vill lyfta är det smidiga med att fartygen kan lägga till ”mitt i smeten”; centralt och nära destinationens höjdpunkt. Man slipper allt detta med att passa tider till shuttlebussar (ibland med särskild biljett som man fått köa för att få) som sedan tar en ut ur hamnområdet för att därifrån vara närmre, men inte alls säkert att det ändå är nära, det man faktiskt vill se…så minns jag till exempel vårt stopp i Marseille när vi var där för några år sedan med ett stort fartyg.

Cykelservice

På min kryssning med VIVA Enjoy satt vi på första parkett och kunde blicka ut över exempelvis den pampiga parlamentsbyggnaden i Budapest när vi gled in, något andra turister på plats fick betala runt en tusenlapp för att göra med särskild middagskryssning.

Gångavstånd till sevärdheter på destinationerna var oftast standard, och om inte (som i Wien) lånade vi bara fartygets cyklar – en helt gratis service – och trampade iväg. Just i Wien hann vi på detta sätt se otroligt mycket plus att det var kul. Jag har inte cyklat längre sträckor på åratal och cyklarna var lätt-trampade och sköna.

Jag på cykel i mysiga Melk, Österrike, dit min senaste VIVA-kryssning bland annat tog mig.

Blir bara bättre

Den senaste flodkryssningen blev min tredje med VIVA Cruises och jag kan ärligt säga att de bara blir bättre och bättre. Deras fartyg håller hög standard och nya VIVA Enjoy som kom 2024 har förstås extra fin miljö. Personalen var väldigt trevlig och de har utvecklat maten från att (som jag minns den från min första VIVA-kryssning) vara lite ”tyskt rustik” till att kännas mer mångsidig och internationell. Ett riktigt lyft.

Så, om du funderat på att göra en flodkryssning vill jag stärka dig i beslutet. Det är en helt annan form av kryssning, men en väldigt härlig sådan.

Jag hoppas du vill läsa fortsättningen och mer ingående beskrivningar om min flodkryssning längs Donau med VIVA Enjoy!

Och om du redan nu känner dig nyfiken kan du klicka här för att se avgångar, priser och boka en kryssning med VIVA Cruises (affiliatelänk, läs mer här om vad det är).

One thought on “Varför flodkryssa och fördelar med Viva Cruises

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Social profiles