Silja Lines svar på hemester: kryssningar till Visby

Foto: Gotland turism.

Efterfrågan på resor och upplevelser i närområdet, så kallad hemester, har ökat kraftigt till följd av Coronapandemin och Utrikesdepartementets reseavrådan. Detta tar Tallink Silja nu fasta på och börjar erbjuda kryssningar mellan Stockholm och Visby med sitt flaggskepp Silja Symphony under juli månad.

På grund av den rådande Coronakrisen har många svenskar fått se sina sommarplaner gå om intet, längre resor måste ställas in och många känner sig osäkra på hur man kan resa på ett säkert sätt. Men samtidigt som långväga resor avbokas finns det ett stort sug efter att resa och uppleva vacker miljö, god mat och underhållning tillsammans med nära och kära. Därför har Tallink Silja nu beslutat att för första gången någonsin sätta in sitt flaggskepp Silja Symphony till en av Sveriges mest älskade destinationer – Visby. Kryssningarna kommer att gå via Mariehamn och pågå under åtminstone juli månad.

Takåsar i Visby, foto: Heidi Rovén.

Mot Östersjöns pärla

– Gotland är ett väldigt omtyckt resmål för många svenskar, det visade inte minst det faktum att trycket på färjebolaget Destination Gotlands hemsida blev så hårt att sajten kraschade när regeringen meddelade att de inhemska reserestriktionerna hävs från den 13 juni. Med Östersjöns pärla Silja Symphony till Visby kan vi dessutom erbjuda något mer än bara en ren transport till ön. Hos oss får gästerna en riktig skärgårdsupplevelse, god mat, dryck och underhållning på vägen. Och, inte att förglömma, möjligheten att handla taxfree, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja.

Foto: Marko Stampehl.

– Vi ser otroligt mycket fram emot att för första gången få erbjuda våra kunder att kryssa till Visby. Det står klart att många vill åka på ”hemester” nu, och en skärgårdsresa på Östersjön är ett utmärkt sätt för människor att påbörja det inhemska resandet på ett ansvarsfullt sätt. På våra fartyg har vi gott om utrymme och därmed möjlighet till social distans, noll procent återcirkulerande luft, alla passagerare har en egen hytt, det finns utbildad sjukvårdspersonal ombord och alltid en hamn nära, säger Marcus Risberg.

–  Säkerhet är en del av sjöfartens DNA och vi utvecklar ständigt våra rutiner för att såväl våra gäster som vår personal ska kunna känna sig trygga ombord även under rådande Coronapandemi. På kryssningarna till Visby kommer vi att erbjuda ett större antal avgångar med halverat antal resenärer ombord på varje avgång. Passagerarna har också möjlighet att ta med bilen ombord för en säker ombord- och avstigning. Allt för att säkerställa att det finns gott om utrymme ombord att hålla distans till varandra, säger Marcus Risberg.

Biljettförsäljningen startar fredag den 12 juni för de första kryssningarna som kommer att äga rum den 10, 12, 15 och 17 juli. Därefter kan ytterligare avgångar komma att läggas till.

Säkerhetsåtgärder

För att kunna välkomna resenärer på ett tryggt och säkert sätt har även branschorganisationen Svensk Sjöfart, som Tallink Silja är en del av, antagit en ny standard med en rad konkreta säkerhetsåtgärder som gäller i både terminaler och ombord på fartygen. Säkerhetsåtgärderna gäller såväl vid bokning, i terminaler och vid ombordstigning som under resans gång och vid avstigning.

Exempel på åtgärder är:

  • Utökad tid för incheckning och ombordstigning för att undvika trängsel.
  • Regelbunden information till passagerare om att tvätta händer och hålla social distans.
  • Begränsat antal passagerare under en övergångsperiod.
  • 2-meters regel gäller såväl i terminal som ombord, med tydliga markeringar i golvet vid incheckning, informationsdisk och kassor.
  • Utökad rengöring i terminal och ombord. Noggrann och frekvent rengöring och desinficering av hytter samt i restauranger, butiker och övriga allmänna ytor utförs.
  • Skyddsskärmar har satts upp vid informationsdisk och i alla kassor för att hålla avstånd mellan resenärer och personal.
  • Antalet personer som får vistas samtidigt i restauranger, caféer och butiker har begränsats.
  • Distans hålls mellan borden i restauranger, caféer och barer.
  • Handdesinficeringsstationer har placerats ut i alla publika områden ombord och i terminal.
  • Personal i kök, restauranger och caféer bär skydd i form av engångshandskar.
  • Nya rutiner för hantering av mat.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SeaFun på Sociala medier