Påståenden och vilda spekulationer i olika Facebook-grupper med kryssningsfokus är många just nu:
”Birka Stockholm köps av Viking Line.”
”Amorella är snart såld.”
”Cinderella ska börja gå på Helsingfors-linjen.”
”Gabriella ska tas ur trafik.”
Kryssningssug och upplevelsetorka kanske gör sitt, önskedrömmar och bristen på information eldar på annat. Men, vad stämmer egentligen av allt detta?
Ja det är ju förstås svårt att veta, men jag vände mig till en säker källa för att få de svar som säkert kan ges nu i alla fall kring Viking Lines eventuella köp-och-sälj-affärer; kommuniktionsavdelningen hos Viking Line.
De svarar ”Vi kommunicerar alltid ut när något av den här kalibern väl är ett faktum.” Och med det kan vi bara konstatera att vi inte kan veta om det ligger ens ett korn sanning i något av detta – innan det ÄR ett faktum….
Viking Lines köp-och-sälj-affärer, vad stämmer?
Birka Stockholm
Vem som köper Birka Stockholm får vi se. Men om Viking Line är en spekulant och om de ens varit och tittat på henne (i köpsyfte) är inte bekräftat.
Amorella
Amorella ligger ute till försäljning hos en så kallad skeppsmäklare, jo det stämmer. Men i nuläget finns ingen köpare av Amorella. Viking Glory sätts in på Amorellas rutt – alltså mellan Stockholm och Åbo – i början av nästa år när hon är klar.
Ändrade rutter
För tillfället sker inga förändringar i trafiken. Efter Mariellas försäljning (hon köptes i maj 2021 av rederiet Corsica Ferries och heter nu Mega Regina) har Viking Line bara ett fartyg på Helsingfors-linjen; Gabriella. Och att hon ska säljas är inget de meddelat.
Alla äldre fartyg rustas upp eller försvinner med tiden, så är det ju bara. Så visst, förr eller senare lär både Gabriella och Cinderella tas ur trafik. Men inte utan ersättare, och knappast nu. En sak i taget.
Att Cinderella skulle byta rutt betvivlar jag också med tanke på den framgång hon har. Jag minns när jag pratade med befälhavare Carsten Carlsson för några år sedan. Allt tuffade ju på som tåget, varför stoppa en sådan framgångsmaskin? Jag kan förstås ha fel och förr eller senare måste hon som sagt försvinna men jag skulle inte tro att det sker i en nära framtid.
Sitter du inne med tankar du vill dela med dig av? Lämna gärna en kommentar!
Glöm inte följa Seafun i sociala medier, vi finns på Instagram, Facebook och YouTube.
Är det ingen som tänker på att Viking kanske köper Isabelle efter en försäljning av Amorella. Isabella har fler hytter och är i ett MYCKET bättre skick än Amorella..
ISABELLA & GABRIELLA sth-hel
Du menar att Viking Line skulle köpa tillbaka Isabella från Tallink Silja (efter att ha sålt fartyget till dem 2013)? Nja…det låter väldigt osannolikt.
Ja kanske det, men hon är syster med Gabriella och mycket bättre skick på maskin & drift sidan än Amorella. Dessutom är Isabelle det ända av tallink siljas fartyg som ännu inte är i trafik eller planteras att sättas in i trafik igen.. Tallink har även sagt att man bara vill ha ett fartyg på Riga-linjen i framtiden. Någonting är lurt med M/s Isabelle
Men oj vad spännande, märks att du har stenkoll!
Ja time will tell…vi får se helt enkelt vad som händer med Isabelle. Spännande som sagt!
Men vi vill ha ett fartyg från Helsinfors tillbRuga också, gärna då Romantika så kunde Isabelle gå från Sthlm.
Tror du inte Silja Europa kommer lösa det? Hon gör ju ingen större nytta nu rent fraktmässigt nu mellan Hel-Tal
I bättre skick? Nädu,…
Rent maskin och drift mässigt så är Amorella i ett uselt skick enligt egen besättning. Isabelle är nyrenoverad och rent passagerare mässigt väldigt fint och mer anpassad för 48h kryssningar än Amorella. Amorella skulle behövas totalrenoveras och hela bil (combi däck 5) byggas om till hytter likt Isabella och Gabriella för att lämpas på Helsingfors linjen vilket är för dyrt för Viking Line…
Det är NU du har det på spåren efter nästa Viking färja blev såld.
Cinderella tas till Helsingfors-Stockholm, de behöver en båt som tar transportfordon på den linjen.
Till Åbolinjen flyttas väl Gabriella
Och så kikar de på Birka och köper det som renodlat kryssningsfartyg