I Vings Resepanel, där 5 887 personer har svarat på frågor om bland annat kryssningar, framkom tydligt att intresset för kryssningar bara blir större och större. De flesta vill kryssa med sin partner, men även allt fler barnfamiljer upptäcker nu kryssningar som reseform.
Främst är det de många aktiviteterna ombord som väcker intresse, men även att man får besöka många intressanta platser tillsammans under en och samma resa.
Var fjärde person (25 procent) som deltagit i Vings senaste Resepanel kan tänka sig att resa på en kryssning med sin familj. De allra flesta ser dock kryssningar som en reseform som man helst gör med sin partner (63 procent), medan 8 procent hellre reser med vänner.
– Vår största målgrupp är barnfamiljer. Därför känns det extra roligt att vi kan erbjuda kryssningar som är anpassade för barn. De många aktiviteterna ombord gör att fartygen är ett eldorado för de allra minsta. Även showerna ombord är ett uppskattat inslag som får både små och stora ögon att tindra, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.
Drygt 7 av 10 (73 procent) av de tillfrågade i Resepanelen föredrar stora fartyg med många faciliteter. Att utbudet av aktiviter är stort är också något som rankas högt om man ska kryssa med barn. Det anser 56 procent av de tillfrågade i Resepanelen.
Ving samarbetar med rederierna Royal Caribbean International och Celebrity Cruises och på framför allt Royal Caribbean Internationals stora fartyg är utbudet för barnfamiljer stort. Fartygen har barnklubbar, spektakulära shower och DreamWorks parader. Som om det inte vore nog finns även spelhallar, isbanor, surfsimulatorer, barnpooler och trevliga restauranger och caféer.
Topplista: Vad lockar med kryssningar om man reser med barn? (tre svarsalternativ möjliga)
- Att det finns mycket roligt att sysselsätta sig med ombord för hela familjen (56 procent)
- Att det är en spännande semesterform för barnen och för hela familjen (49 procent)
- Att man kan besöka många intressanta sevärdheter och platser under en kryssning (38 procent)
- Att det är tryggt och säkert ombord (32 procent)
- Att det känns prisvärt (29 procent)