Östersjöns kortkryssningsfartyg följer årstiderna som en klocka. I alla fall vinter och sommar. Och nu i sensommartid, när hösten står och knackar på dörren, lanserar de alla nya ombordprogram.
Tallink Silja slår ett slag för sitt fartyg Galaxy som de vill kalla Östersjöns bästa nöjeskvarter. Den som är noga med att välja datum kan pricka in artister som Shirley Clamp, Linda Bengtzing och Eric Gadd. Helger har de så kallade Party Weekends med kända artister och DJ:s. Temat på Tallinkfartygen heter Rock The Boat och händer en gång i månaden. Då förvandlas fartygen på Tallinn- och Rigalinjen till en enda stor rockfestival. På Helsingforsfartygen är det Heja Sverige som gäller med svenska kocklandslaget som bjuder på kulinariska högdpunkter. Inte att missa heller för alla finsmakare: snart lanseras den nya signaturmenyn, en sjurätters meny skapad av Svenska Kocklandslaget som beskrivs som en resa genom Sverige.
Birka erbjuder flera specialkryssningar på olika teman; champagne, whiskey eller Amaroneviner. Fredagar och lördagar är det partykryssningar som står i fokus med Dj och band. Skaldjursbuffén öppnar den 30 augusti och finns tillgänglig fram till den 26 oktober (skaldjursplatåer är något som alla tre Östersjörederierna för övrigt har under hösten). Mer som Birka-kryssaren kan se fram emot under hösten är en njutningskryssning med Steffo Törnquist, trav- och bridgekryssning samt särskild höstlovskryssning för familjer (något som också de övriga rederierna har, se tidigare inlägg om familjekryssningar för att läsa mer om deras olika teman).
Viking Line har en mängd sensommarvarianter från dagskryss med Grace och Amorella till flerdagarsvistelse i hippa Helsingfors. En nyhet är teaterpaket i Åbo där man kan tillbringa en kväll i sällskap med greve Dracula, en kabaré med ensemblen Cirque Dracula. Bingokryssning med Lotta Engberg står också på programmet liksom andra specialkryssningar. Ett spännande grepp Viking Line har tagit är också deras nya podcast-serie som kommer att finnas tillgänglig för nedladdning på bland annat iTunes och Spotify från mitten av augusti. I de åtta halvtimmeslånga avsnitten kommer lyssnarna kunna följa med på spabesök, vimla på dansgolvet, introduceras till restauranger och barer, samt lära sig mer om resmål som Helsingfors och Åbo. Men mest slår de på trumman för fartyget Cinderella som fyller 10 år. Östersjöns hetaste dansgolv hävdar Viking Line och firar att man haft närmare 10 miljoner resenärer med nöjesveckor under hela hösten.