Kölsträckning av Megastar

Tallink Megastar
Tallink Megastar

Skrovtillverkningen av Tallinks nya LNG-drivna höghastighetsfartyg inleddes idag med en traditionell ceremoni vid varvet Meyer Turku. Det nya fartyget kommer bana väg för nästa epok i fartygstrafiken på Östersjön. Det miljövänliga fartyget använder LNG som drivmedel och den innovativa skrovformen, designad av Meyer Turku, minimerar strömningsmotståndet och säkerställer att fartyget fungerar väl i isförhållanden. 

Kölsträckningsceremonin bevittnades av över hundra gäster från Meyer Turku, Tallink och klassificeringssällskapet Veritas. Lyckobringande mynt placerades under fartygets köl, vilka senare kommer tas bort och förvaras ombord på fartyget för att frambringa tur.

Jan Meyer, VD för Meyer Turku, är mycket nöjd över starten av skrovtillverkningen:

– Det har tagit cirka ett år att utforma designen av den nya generationens LNG-drivna höghastighetsfartyg. Dessutom har vi förtillverkat delar till fartyget. Inom fartygsbyggnation är det väsentligt med en konstant utveckling och det finns nästan inget rum för tradition. Likväl finns det inom fartygsbyggnationens historia särskilda tillfällen som förtjänar att vi stannar upp och blickar tillbaka på de arbeten som tidigare gjorts. Idag påbörjar vi monteringen av de förtillverkade delarna och fartyget börjar äntligen ta formen av ett fartyg, säger Jan Meyer.

På plats under dagens ceremoni fanns även Janek Stalmeister, VD för AS Tallink Grupp. Megastars kölsträckning har en stor betydelse för Tallink.

– Megastar är vårt första LNG-drivna fartyg med förbättringar på många områden. Vi vill därför passa på och fira varje steg som för oss närmare hennes planerade leverans nästa år. Vi ser verkligen fram emot att visa upp detta storartade fartyg, säger Janek Stalmeister.

Det nya fartyget kommer att bli 212 meter långt med en bruttodräktighet på 49 000 ton och marschfart på 27 knop. Hon kommer trafikera linjen Helsingfors – Tallinn och kommer att ha kapacitet för 2800 passagerare. Planerad leverans är i början av 2017.

Det miljövänliga fartyget använder LNG som drivmedel men kommer även att kunna trafikera på marine diesel (MGO). Megastar kommer att följa de nya och mer strikta utsläppsbestämmelser som uppförts på ECA-området, Östersjön inräknat.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SeaFun på Sociala medier