

Den skandinaviska kryssningsmarknaden växer mest i Europa, i genomsnitt drygt 21 procent under de senaste fem åren. Förra året ökade antalet svenska kryssningsresenärer med fyra procent. Siffrorna kommer från CLIA Europe.
– Kryssningsbranschen har fortfarande en enorm tillväxtpotential och allt fler resenärer får upp ögonen för och väljer kryssningar, säger Claes Tamm, skandinavisk chef på MSC Cruises, som ökade 15 procent under 2013.
Enligt en undersökning MSC Cruises låtit genomföra där Fürst Scandinavia intervjuat drygt 1600 personer varav 553 svenskar, kan 87 procent tänka sig att boka en kryssning. Mest lockar ett förmånligt pris, att fly vardagen samt god mat och dryck.
Karibien är drömdestinationen, samtidigt som branschfakta visar att 39 procent av alla svenska kryssningsresenärer i praktiken väljer Medelhavet. Det gör Medelhavet till den mest populära kryssningsdestinationen sett till antalet resenärer.
2013 var ett framgångsrikt år för MSC Cruises. Totalt reste 25 procent fler med MSC Cruises i Skandinavien, samtidigt som den totala kryssningsmarknaden i de tre länderna backade med 11 procent.
– Vi går mot strömmen och flyttar nu fram positionerna ytterligare genom att beställa två exemplar av en helt ny generation kryssningsfartyg, säger Claes Tamm.
De nya fartygen är betydligt större än MSC Cruises övriga fartyg. De blir 315 meter långa och 43 meter breda med 2 250 hytter och plats för 5 700 passagerare, vilket gör dem till världens näst största kryssningsfartyg. För MSC Cruises innebär det en kapacitetsökning på 31 procent och en helt ny fartygsklass i flottan som idag består av tolv fartyg.