Birka Cruises låter meddela att trycket på deras långkryssningar i sommar har varit rekordhögt. Den nya destinationen Ösel drog många nyfikna resenärer och kryssningarna blev snabbt fullbokade. Även fjolårets nyhet Köpenhamn behöll sin popularitet denna sommar. Rederiet ökade både omsättning och antalet långkryssningsresenärer.
Under sommaren har kryssningsresenärerna på M/S Birka i högre utsträckning än tidigare unnat sig premiumhytter, spännande utflykter och shopping ombord. Antalet resenärer på långkryssningarna ökade med 7,6 % medan omsättning steg med hela 18 %.
− Fler och fler har fått upp ögonen för att vi är ett riktigt kryssningsrederi som erbjuder längre kryssningar till intressanta resmål, säger Marcus Hammarström, marknadschef för Birka Cruises. Möjligheten att resa bekvämt, njuta av ombordupplevelsen och kunna upptäcka flera platser under samma resa har lockat ombord många nya resenärer.
Birka Cruises har också märkt att fler barnfamiljer har valt att kryssa med dem i sommar.
– Vi har satsat mycket på att utveckla våra familjeaktiviteter och även lanserat vår egen maskot – ”Bianka” – som genast har blivit omtyckt av våra yngre gäster.
Utöver det ökade trycket på långkryssningar vilket visat sig positivt i Birkas siffror, har antalet webbokningar under sommaren slagit nytt rekord. Birka Cruises ser också att trenden med att boka sin kryssning via mobiler och tablets fortsätter.