Trafikläget på Östersjön är ansträngt på grund av den rådande Coronakrisen. För att begränsa spridningen av coronaviruset covid-19 har Finlands regering beslutat att fortsätta hålla landets gränser stängda till och med den 13 maj 2020. Detta påverkar förstås alla rederier på Östersjön.
Viking Line bedriver frakttrafik
Viking Line förlänger trafikuppehållet för persontransporter och kryssningar fram till och med 13 maj. Fyra av rederiets sju fartyg går fortsatt primärt med frakttrafik mellan Sverige, Åland, Finland och Estland. Tidigast från och med den 14 maj 2020 – förutsatt att inga nya direktiv kommer från myndigheterna – återgår Viking Line till att erbjuda normal reguljärtrafik och kryssningar. För att trygga transporterna av mat och liknande förnödenheter i Östersjöregionen fortsätter rederiet under tiden att köra gods mellan Sverige, Åland, Finland och Estland med fyra fartyg.
– Det är viktigt att upprätthålla livsviktiga samhällsfunktioner under dessa undantagsförhållanden, och det gör Viking Line genom att bedriva frakttrafik mellan länderna, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.
Viking Lines trafik perioden 2 april 2020 och framåt
Stockholm – Åland (Långnäs) – Åbo:
Fartygen Viking Grace och Amorella kör frakt tills vidare. Endast nödvändiga persontransporter är tillåtna utifrån finska gränsmyndigheternas regler.
Kapellskär – Åland (Mariehamn):
Ingen persontrafik fram till den 13 maj 2020. Fartyget Rosella kör frakt mellan Mariehamn och Kapellskär tisdag, onsdag, torsdag åtminstone till den 30 april 2020.
Helsingfors – Tallinn
Fartyget Gabriella trafikerar mellan Helsingfors och Tallinn med frakt åtminstone till den 30 april 2020. Endast nödvändiga persontransporter är tillåtna utifrån finska och estniska gränsmyndigheternas regler.
Inställd trafik:
Ingen trafik på linjen Stockholm-Helsingfors till och med den 13 maj 2020.
Ingen trafik mellan Stockholm och Mariehamn med nöjeskryssaren Viking Cinderella till och med den 13 maj 2020.
Ingen trafik med fartyget Viking XPRS som normalt går mellan Helsingfors och Tallinn fram till den 30 april 2020.
Birka Cruises sätter in krisåtgärder
För – som de kallar sig själv – Östersjöns enda renodlade kryssningsrederi, är trafikläget tuffare då de inte kan mildra effekterna med lastbilsburna frakttransporter. När det gäller Birka Cruises meddelar de att samtliga avgångar är inställda fram till 15 juni. För att säkra företagets överlevnad sätter de in krisåtgärder och besparingspaket. Bakgrunden är att man vill förbereda sig på att coronakrisen kan komma att bli långvarig och resandet därmed inte kan starta upp.
– Vi står sedan mitten av mars helt utan intäkter eftersom det inte är möjligt att upprätthålla vår trafik. I nuläget är alla våra resor fram till den 15 juni inställda utifrån svenska UDs reseavrådan. Det råder dock stor osäkerhet kring hur länge den här situationen kommer bestå och när vi kan återuppta vår verksamhet igen. Vi har sedan tidigare genomfört ett antal åtgärder för att sänka våra kostnader, men behöver även vara förberedda om situationen skulle komma att bli långvarig och resandet därmed inte kan starta upp. Som en åtgärd har vi därför idag meddelat berörda att vi kommer verkställa vårt tidigare varsel om uppsägningar av personal på grund av arbetsbrist. Totalt berörs 358 personer inom bolagets verksamhet (35 landanställda inom Birka Cruises och 323 personer ombord på M/S Birka Stockholm, anställda av Rederi Eckerö Sverige AB) Birka Cruises ägs av åländska Eckerökoncernen. I koncernens finska delar av verksamheten finns andra, mer flexibla möjligheter att heltidspermittera personal och sänka kostnaderna, men då detta inte är möjligt i Sverige är vi dessvärre tvungna att ta till denna åtgärd istället, säger Tomas Karlsson, VD för Birka Cruises.
Tallink Silja utökat till Sassnitz
För Tallink Silja har trafiken inte stått still, men endast varit öppen för frakt och bilburna passagerare. Fartyget Romantika, som vanligtvis trafikerar linjen Stockholm – Riga, gjorde i mars en specialtur mellan Riga och Sassnitz i Tyskland för att transportera hemboende i Estland och Lettland som ”fastnat” i Europa.
Framöver kommer Tallink Silja enbart trafikera med frakt. Fartyget Star transporterar gods mellan Paldiski i Estland och Sassnitz i Tyskland. Rederiets fartyg Baltic Princess och Galaxy omdirigerades först till rutten Åbo – Kapellskär för att tillhandahålla godstransport mellan Finland och Sverige, men går nu mellan Åbo – Stockholm via Långnäs. Undantagsvis kan passagerare med fordon checkas in via frakten. Från Långnäs är det möjligt att resa utan bil. Landstigningen i Åbo sker då via bildäck. Fartyget Victoria I har tidigare också hjälpt till med att transportera gods mellan Tallinn och Helsingfors.
Den 4 april stängde också Tallink Siljas terminal i Åbo. Finland släpper inte längre in färjepassagerare i landet, detta för att förhindra spridningen av coronaviruset. För närvarande gäller att gränserna är stängda till den 13 maj, som redan nämnts. Den enda transport som får förekomma för närvarande är den med frakt, fartygspersonal och hamnanställda.
Från men inte till
Från Finland till Estland och Sverige får man fortfarande resa. Passagerare som reser ”till fots” (icke bilburna) får endast resa till Finland från Åland med Galaxy eller Baltic Princess. I övrigt är det resor från Finland som är tillåtet.
Silja Serenade som för närvarande är avstängd från trafik på grund av corona-epedemin och reserestriktionerna, skickas nästa vecka från Helsingfors där fartyget befinner sig, till varvet i Nådendal för nödvändiga underhållsarbeten. Dessa tekniska arbeten, som utförs regelbundet på alla fartyg, var egentligen schemalagda till hösten, men har tidigarelagts för att använda denna ”vilopaus” på bästa sätt.