Nästa morgon började vi i samma restaurang som vi ätit den goda skaldjursbuffén kvällen innan; i à la carte-restaurangen Compagniet. När man bor i en hytt som vår, Seafront Lyx, så ingår nämligen en lyxfrukost som intas just här.
Nu vill jag påstå att det är vanskligt att benämna något med ordet lyx eftersom det förpliktigar. För även om det du vill sälja som lyx är bättre än ditt övriga utbud kan dina kunders förväntan ligga långt över…
På Birka finns följande frukostalternativ:
- Frukostbuffé för 95 kronor (vid förköp) i bufférestaurang Sjösalen,
- Köp en smörgås och kaffe, te eller vad du nu vill ha i lobbyns café,
- Du bor i lyxhytt/svit och lyxfrukost i à la carte-matsalen Compagniet ingår eller så kan du köpa den ombord för 175 kronor i mån av plats.
Skillnaden med den ”vanliga” frukosten och lyxfrukosten ska vara att utbudet och upplevelsen är lite mer exklusiv. Till lyxfrukosten när du bor i svit/lyxhytt blir du också erbjuden ett glas av Birkas mousserande vin och varma rätter beställs vid bordet (istället för att du tar dem själv från en buffé, vilket du dock ändå gör med allt det kallskurna) och så ingår även små ”frukosttapas” som exempelvis rom eller räkröra på bröd och lite fler söta alternativ (jag tror i alla fall att t ex chokladbollar bara finns på lyxfrukosten) för att ge ett par exempel.
Det positiva är att det är lugnt. Utbudet är bra men servicen var inte exceptionell på något sätt. Dels saknade jag ett par extra varma godmorgon-leenden vilket hade kunnat lyfta lyxkänslan, dels var den servitris som fyllde på buffén osmidig när hon blockerade hela ingången med sin vagn. Var skulle vi gäster komma fram? Hon trängde sig framför mig flera gånger så att jag fick backa från maten, och även om hon så klart ska få göra sitt jobb undrade jag lite vem som var där för vem…
Sämst var att den omelett jag beställde var bränd. Den både smakade och luktade illa så efter att ha kommit fram till att den var oätbar (jag ville verkligen inte strula i onödan så jag gjorde ett par tappra försök att äta den) skickade jag ut den och beställde en ny (som var nästintill ogräddad så även den lämnade jag). Hur kunde köket släppa iväg en så mörk omelett undrar jag och hur kunde serveringspersonalen förmå sig att bära ut den?
Bortsett från detta gick vi mätta och nöjda från frukosten. Mer om resten av dagen i nästa inlägg.